Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jag har en gammal Audi 100 quattro V6 i stugan som jag har enbart när jag tar upp båten. Där sitter termostaten bakom kamremmen. Jag drog sönder handbromsvajrarna och för att byta dom måste man riva kardanaxeln!!
Det blev för mycket jobb för att göra i ordning. När man tillverkar vissa bilar tänker man inte på att man ska kunna skruva med dom!!
Men den funkar jäkligt bra som traktor

Skickat från luren
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

@MadeinTokyo:
Det är en av världens fullaste bilar, i mina ögon, Fiat Multipla diesel årgång 2000..
I Danmark har man lite andra priser, och tyvärr va det akut att få igång bilen igen..
Jag fick först reda på det efter dom hade fixat den.. Annars hade jag tagit den till Sverige, för att fixa till iallafall halva priset..
Men så är det med en pensionär och det "gråa guldet", när dom har för mycket instoppat i madrassen :-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Pter, nä... det som gäller är "lean production", d.v.s. att det ska gå på kortast möjliga tid att skruva ihop dem, väl de är sålda är det ju inte tillverkarens bekymmer längre... :ffs :frust: :conf: *face* :evil: (urschäkta smilies, jag blir så... :ffs )

Lilla mamma har en Honda Civic, en utmärkt kul och sportig bil av lite nyare modell. Självklart förväntas jag vara personlig mek. Och jag fär ta mej skam gråa hår varje gång :conf: :ffs :frust: Sist nu skulle jag byta olja på den. OK, olja ur gick väl an, men var sitter nu det förbenade filtret då? Aha... självklart bakom plåten under hela rovan som ska ge 2 ml. minskad soppaförbrukning. Självklart var ju vissa skruvar till den fastrostade, och ståendes i OK's GDS-hall har man ju inte hela verkstan med sig. Hittade dock en mindre lucka för just filtret, och den gav sig så att den gick att svänga undan. Då visade det sig att de lyckats sätta filtret "inuti en spann", någon form av brunn i någon aluminiumkåpa på motorn. Det gick alltså inte att få tag om filtret med något av de vanliga verktygen man har tillgängliga. Möjligen hade det gått att få en mejsel igenom strax under toppen och få loss det, men risken var ju lika stor att bli stående på OK med trasigt filter :shock:

Så det fick bli ny olja och gammalt filter :? Kanske inte undra på att det så hårt fast...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

@Stefan. Det är därför jag vill ha kvar min gamla Volvo så länge det går.
Den går fortfarande att greja med utan en jäkla massa specialverktyg!
Jag bytte kupefläkt. Det tog 20 minuter!! Det känns genomtänkt. Men det bästa är att man inte behöver greja så mycket.
Det är slitagedelar som man får byta och det är skitenkelt. Det gillar jag.
I en modern bil går det ju knappt att byta en glödlampa utan specialkompetens och ett jäkla tålamod :evil:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Peter, jag är avundsjuk på dig, eller snarare din bil :) Behåll den pårlan så länge du kan *thumb_up*

Som du säger, byta glödlampor är ju bara det en vetenskap, för att inte tala om bromsdelar på japanska bilar :frust:

Dacian har jag garanti och serviceavtal på ännu, sen får man ju se- Jeepen var guld vad gäller just glödisar, ta bort en skruv och lyft ut hela strålkastarhuset :clap Bytte t.o.m. alla indikatorlampor i instrumentpanelen utan större besvär :D (det var två som hade slocknat, lika bra att byta rubbet). På den var i alla fall det mesta lättmekat, om det nu inte var fastrostat.

Nä, som sagt. moderna bilar i all ära, men...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jo det är häftigt med modern teknik. Bara jag slipper greja med det!!
Det räcket att skruva med moderna vindkraftverk

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Sen har vi ju, som om bilarnas konstruktion inte vore skit nog, att brottas med biltillverkarnas främsta partner, Trafikverket och deras saltande. Hur många miljoner årligen som vi bilägare tvingas punga ut med, bara vid byte av slitdelar, vete tusan. Troligen snudd på en VD-bonus. :ffs
Då avser jag bara slitdelar som, bromsklossar/bromsok, styrdelar, länkarmsbussningar, hjullager, avgassystem etc. Ta ett byte av bromsbelägg som exempel. När mekaniker Putte ska byta upptäcks att det flytande oket har rostat fast. Okej vi byter det med. Ingen verkstad idag har tid att joxa med rostlösning. Ska länkarmsbussningar bytas, ja då blir det helt nya länkarmar, bara för att bultarna inte gick dra loss ens med maskin. Putte kapar helt sonika loss skiten och sätter in nytt.
Allt detta bjussar Trafikverket på, som tack för att vi betalar fordonsskatt. :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jaa... det där gör ju knappast livet lättare.Men, eftersom folk aldrig verkar lära sig att det KAN finnas ett samband mellan att man fick skrapa rutor på morgonen och att det då KAN tänkas vara lite halare under hjulen :conf: *face* Och då måste ju Trafikverket tänka på statistiken. Det löses ju då med just salt, vilket i sin tur gör att folk kan stressa på ännu mer och bli ännu mer oförstående inför ovan nämnda sammanhang. Sen är vi igång igen, hej och hå *visslar*

Fast Fibern, där uppe är ni väl ändå relativt förskonade från eländet?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Tyvärr saltas det på allt fler vägar här. Och i sammanhanget kan man ju konstatera att här blir det ju dessutom oftare så pass kallt emellanåt, så saltslasket ofta fryser till redan dagen efter ett blidväder. Och då är det halt, fast bilisterna inte tror det. Den förrädiska svarthalkan, när vägbanan ser bar ut. Det verkar ju som om massor av bilister lämnar vett och sans i samma ögonblick som ratten greppas.
Hur stor miljöpåverkan saltandet dessutom ger, är nog svårt att överskåda. Hur många ton avfettning och olika rengöringsmedel används varje vinter? Skulle vara intressant veta.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

För att inte tala om ett antal kubik spolarvätska som spolas ut!


Skickat från luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Men på våra Xl-hojar har vi ingen spolarvätska eller länkarmsbussningar... :wink:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Nej just det Ivaradero. Och en annan fördel med att bo här uppe, är att vi lockas inte att köra på saltslisket, tack vare klimatet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Hmmm... är inte baksvingens upphängning motsvarigheten till länkarmsbussningar? :)

Nåja, det finns ju en hel del andra bra skäl att så långt det går undvika att köra i saltslabbet.

Fast... det kan ju vara svårt att avhålla sig ibland, kolla bara min och Ivars tomterunda 22/12 i fjol :) Usch så grått det det blev efteråt :( Men det var det värt *thumb_up*

Här körde saltbilen förbi igår kväll, och idag var det ett antal plusgrader och regn...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

I söndags hade jag lämnat på handtagsvärmaren (joo den tidigare ägaren kopplade inte den via tändlåset :conf: ), så när jag skulle ha igång Ralpen så var det heldött. Som det ju kan vara ibland så tar batteriet inte emot längre då det dragits helt ur utan det ska väckas lite. Så med min billigare laddare så fick jag inte det att ta emot.

Så åt helsike med allt va fordon heter för tillfället :ffs :ffs

Ringde i fredags o trodde jag skulle få bilen från verkstan, men icke... han hade gått bet på problemet. Så då var det nu bara att bita i det sura äpplet o föra den till märkesverkstan.
Ringde i måndags o första lediga tid var 14.11 :shock:
... Så jag säger igen... åt helsike med allt vad fordon heter :evil:

Tur en kompis är på jobbresa så jag får köra med hans bil nu ett par veckor *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Jag förstår känslan! Det är denna förbannade årstiden som förstör det goda humöret! Jag fick byta fjäderbenslager på en gammal Ford igår!!
Men nu fungerar den i alla fall. Jag är inte ens sugen på att ta hojen till jobbet längre! Nä höst och vinter borde förbjudas

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Nej inte årstiderna Peter. Saltet på vägar borde förbjudas. :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Nja! Vintrarna i norrland är ju lite finare än i Uddevalla! Så jag kan sträcka mig till att förbjuda vintern här

Skickat från luren
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

@Ralf :
Nu var det väl bara din kompis bil du fick köra, när han är på jobbresa ???
Hehehehe.... :-)

"Tur en kompis är på jobbresa så jag får köra med hans bil nu ett par veckor *thumb_up* "
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Jokern

Hahahahaa :lol: :lol:

Kunde väl tänka mig att den gamle skojaren Jokern naturligtvis skulle läsa in nåt annat också i det jag skrev :mrgreen: :naughty:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Idag..

Inlägg av hogge »

Idag blev det en kort runda med Varanen för att värma upp den.Inte så skönt i kylan. Håller med om att vintern o kyla suger fett. Men nu är den servad o klar för vårens äventyr . Bara två kvar *face* . Fast Yamahan får nog tjänstgöra i vinter när det är torrt väder och längtan blir för stor efter en runda.
Håll ut! Snart är det vår *virrig*
Hogge
Skriv svar