Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Vackert litet vattenfall "Gubben". Var är det taget? Är det från Rickleån?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Gubbmoppe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 maj 2017, 13:43
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -02 TDM900
Ort: Bygdsiljum

Re: Idag..

Inlägg av Gubbmoppe »

Fibern skrev:Vackert litet vattenfall "Gubben". Var är det taget? Är det från Rickleån?
Japp, Åseletstupet efter Rickleån.
Användarens profilbild
Fog
50cc
50cc
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 31 maj 2015, 22:57
Answers: 0
Hoj: Crosstourer 1200
Ort: Floby

Re: Idag..

Inlägg av Fog »

Pratade med en herre på en mc träff i går som sa att hans sidostöd släppt, honda crosstourer 2012. Det var ruskigt nära att han la hela ekipaget, när han parkerat. Bara som bra att veta eller kanske kolla ;-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...blev det en 9-milatur i vackert höstväder, mellan jakt och småsnickrande och mellan naturens alléer, fulla med höstfärger, längs de mindre vägarna. Lite abstinens har smugit sig på efter bortåt 3 veckor utan sadelkänning. :?
Ner till BT och Jula på Solbacken. Sen genom city och tillbakavägen via den roliga mc-vägen kallad "gamla Kågevägen". Här
Kan ha varit årets sista, men lika gärna kan det komma fler tillfällen en bra bit in i Oktober.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Africa Twin -00, tillika Gyllene Pantern stallad. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern

Ja det börjar ju vara den tiden på året nu :cry: Fick skrapa rutorna på bilen en morron i förra veckan då jag for på jobb, så det är nog inte avlägset att det snart blir att parkera i garaget för nån månad.

I lördags däremot så tog jag en lite längre dagstur (470 km) via inlandet ner till Björneborg och så sen hem igen via småvägarna längs kusten. En riktigt trevlig tur fast det bara var 9 grader varmt, men är man bara rätt klädd så inga problem *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Gubbmoppe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 maj 2017, 13:43
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -02 TDM900
Ort: Bygdsiljum

Re: Idag..

Inlägg av Gubbmoppe »

I morse fick jag säsongens första uppställ i en kurva (med bil), så ikväll åker vinterdäcken på på ena bilen. Tvättade båda hojarna i söndags inför vinteruppehållet, hoppas ändå på sol och plusgrader någon helg så man får ta en sista sväng med Transan. Om man bara kunde gå i ide i 6 månader och sova bort den förbannade vintern.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...hoppas jag att flera av oss var ute och tog vara på det fantastiska vädret!!

Själv fick jag med mig frugan bakpå på en liten tur!

:D
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Jo det var faktiskt fint väder och det skulle ha varit ett ypperligt tillfälle för en rejäl hojtur

Men var ju tvungen att vara ut i älgjakt den gångna helgen och det resulterade i totalt 26 km skogspromenad istället.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Synd om dig Ralf-Fin och lite synd om mig med. Skjutsat dotter till träning på lördag och tävling på söndag och det blev två heldagsutflykter.
Fem timmar väntan på bägge ställena och en dryg timmes körning enkel väg så helgen försvann.
Men så många hojar jag såg efter vägen, Avundsjuk var bara förnamnet.....
Förresten, lördagen tillbringades på det där stället vi träffades i somras Ralf-Fin.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Jaa, inte var det väl synd om mig direkt då jag fick vara ut i skogen i vackervädret, men såhär i slutet av säsongen så hade jag nog hellre tagit en hojrunda *thumb_up*

Jag får väl nog tycka mera synd om dig då för inte lät din helg som nån höjdare direkt :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Än jag då. Jagade inte igår. Norrbottningarna åkte "Kylslaget igår. Hade jag inte stallat hojen för två veckor sedan, då nattfrosten gjorde sig närvarande några nätter i rad, hade jag ju kunnat åka med i rundan, som startar i Piteå. :?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Men egentligen Ralf, så är livet mer än hoj. Men det suger ändå i hojtarmen.
Jag har varit ute med hojen en enda gång sen vår resa bortsett från de gånger jag jobbpendlat med den.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

...eller snarare igår så tog jag en kort runda i närområdet då vädret var någorlunda fint. Mitt på en raka där det gick lite fortare så märkte jag att hojen betedde sig lite konstigt och kunde fort konstatera att jag hade punktering på bakdäcket. Lyckades köra sakta till en närliggande mack där jag fick luft så att jag nätt och jämt klarade mig ända hem.

Så nu är den parkerad i garaget och lär väl stanna där till nästa säsong.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Nu kommer den där sura tiden när man bara kan torrgasa

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

När jag har kört färdigt för i år så skall jag ta bort framgaffeln o få packningarna bytta för den vänstra läcker. Jag vill inte dona själv så det tar jag hjälp till själva bytet.
Jag har inte gjort detta tidigare men är heltrött på att meka, andra kolvar har jag bytt på men inte detta.
jan-Olov
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

Häromdagen blev kompisen lite för nära bekant med ett vildsvin...
:shock:
I morgon ska jag besöka honom på Sahlgrenska där han numera håller till.
Vet inte exakt hur illa det gick, men han messar friskt från sjuksängen, så den ena handen klarade sig tydligen. Det är rätt bra drag i morfinet, så han väckte mig 04:20 för att berätta om äventyret!
*visslar*

Väldigt tacksam uppåt att det inte gick värre än vad det blev, men han är ordentligt mörbultad!

Tips för dagen:
Är du rädd om hoj och ställ mm, akta dig för grisen!

BTW
Jag tror att han skulle bli extra glad om jägarna på forumet åkte till Stenkullen-trakten utanför Lerum, utanför Göteborg och rejält reducerade antalet vildsvin. :ffs
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Ja grisen är ett elände och ändå utfodras dom med tonnvis med betor och annat. Det enda grisen tillför är just jakten, i övrgt bara till skada.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Ja vildsvinen börjar bli en stor plåga på många ställen söderöver. Helt klart behöver dessa jagas hårdare då det skett en explosionsartad ökning under 2000-talet.
Jag tillhör visserligen den skara du Daniel hänvisar till, men jag har inte för avsikt att åka någonstans utanför mitt närområde för att jaga. Inte någon sorts vilt överhuvudtaget. Jag har aldrig haft någon önskan att åka på någon jaktresa för att skaffa mig troféer från djur i andra världsdelar. Björn i Kanada eller jättehorn från Moose i Alaska eller vattenbuffelhorn från Afrika etc. Tycker bara det känns fel att "nöjesjaga".

Att vildsvinen har blivit en plåga, inte bara för markägare, utan även en fara i trafiken, finns det ju bara ett botemedel mot. Högre avskjutning. Och mindre matning på vintrar och vid åtlar.
Många markägare, framför allt jordbrukare, kan med fördel upplåta sina marker till jägare som gratis kunde få jaga grisar. För med arrende-kostnader så minskar intresset eftersom det är en hel del omkostnader och besvär för jägaren om köttet ska avyttras. Exempelvis måste köttet veterinärbesiktigas, eller lämnas till en
vilthanteringsanläggning som då tar hand om kroppen och avyttrar köttet. Köttpriset hos dessa för ca. tre år sedan låg på runt 10-25 kr/kg, beroende på ålder på djuret. Så efter jägarens omkostnader med jakt och frakt med bil, blir inte några större summor kvar, om ens någon krona.

Jag vet inte hur grisarna reagerar mot trafik. Klövviltet är väldigt "ljudvarsamma". Men ju fortare man kör desto svårare får djuren att bedöma avståndet.
Om grisar använder ljudet som varning på samma sätt vet jag inte. Det känner nog ni som har dem "inpå knuten" bättre. Har dock av filmklipp i naturprogram, fått känslan av att dom kan komma rusande ganska tvärt och nära inpå fordonen. Där kanske Trafikverket kunde inrätta någon slags ambulerande "vildsvins-flaggning", där man tillsammans med markägare lokaliserar flockar och varnar med lättflyttade skyltar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Jaktlaget där jag bor skjuter ett tjugotal grisar per säsong men problemet är att grisarna är hårt drabbade av Tjernobyleffekten. Alltså på tok för högt becquerel.
Så det kastas en hel del kött.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Skriv svar