MC med "automatlåda"

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

MC med "automatlåda"

Inlägg av Stefan »

I dag var svågern och jag ute och åkte en repa. Han hade ärende till MC-Garaget, så jag passade på att fråga om de hade en Crossturer för provkörning. Demohojen hade knas på en packbox i framgaffeln, på en demohoj :shock: Men, vi kom att prata om dubbelkopplingslådan som finns som tillval på nya Hondor, och jag fick låna en Crossrunner med den lådan en repa.

Det var en mycket märklig upplevelse :conf: Kanske trevlig om man vänjer sig ordentligt, men jag tror inte jag kommer att satsa på den om jag nu skulle förnya mig.

Första grejen var väl att man satt famlade efter kopplingshandtaget både nu och då, men det försvinner nog. Nästa var väl att jag stod still och väntade in mötande trafik i en vänstersväng, och gasade till lite. HÄPP...där var man på väg över i mötande fil :shock: Lyckades dock få hejd på knarren :roll:

Den kunde köras i tre olika lägen, automatik i D-läge, som ska vara bränslesnålt, S-läge som ska uttydas sport, där den håller växlarna till lite högre varv, samt manuell växling med två knappar vid vänster handtag, typ knappautomat. Får mig att tänka på 50-talsjänkare :naughty:

Började väl i D-läge. Men för mig kändes det som att den ville upp på så hög växel att den nästan storknade, framför allt i t.ex. rondell eller väg kors, man bara ville växla ner :ffs Gissar dock att den hade gjort det om man gasat rejält :?:

Provade även S-läget, och det kändes mer naturligt, men jag gissar att man skulle köra på sport i stadstrafik, men växla till D väl uppe i fart på landsväg, i S vart den surrig i jämn fart.

Testade så klart lite med "manuell" växling via knapparna också, men det tar nog lite längre tid att komma in i, på en provkörning kändes det mest bara avigt, krångligt också när man samtidigt ska hantera blinker, måste man dessutom tuta, kan det nog bli mycket :shock: :conf:

Så, för min del blev slutsatsen att jag knappast kommer att lägga till 8-9 tusen (tyckte jag han sa) för den lådan, utan fortsätter nog att växla manuellt. Men visst, i bilen vill jag helst ha automat, så det finns säkert de som vill ha det på det sättet. Och det är ju helt den resandes ensak, jag kan bara stå för mina intryck.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild