Språk och stavning

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Språk och stavning

Inlägg av AndersG »

Tänkte, då jag började läsa ditt inlägg, att jag skulle lägga till en länk om den lilla engelska undersökningen. Eller om den nu är fejkad. Men du förekom mig. ;)

Hur som helst tror (även) jag att det mest hänger på dåliga ordförslag och sladdriga rättstavningsfunktioner. Kan också tänka mig att många av oss egentligen inte anser sig ha tid, när vi titt som tätt smyger in och snabbkikar i forumet. Tror även att man gärna vill svara snabbt (tidigt) och därför inte tycker sig ha tid att korrläsa sig själv.

En liten koll innan man postar borde alltså räcka långt.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Språk och stavning

Inlägg av Peter »

Bra skrivet Skye. Detta gäller inte bara detta forum. Går man in på t,ex Blocket så blir man mörkrädd på hur folk skriver.
Punkt och kommatecken finns inte. en massa ord i ett enda svep och helt omöjligt att förstå vad som menas.

Från den fantastiska luren
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Språk och stavning

Inlägg av Ivar »

Jag gör värkligen så godt jag kan. :oops:
Kan skriva på Norska om det önskas.
Då blir det iallafall rättstavat. :D
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Språk och stavning

Inlägg av Jokern »

@Ivar:
jag hoppas inte detta handlar om hur man stavar..
Mera om hur man läggar an till ett svar på ett inlägg.

Det är ju bevisat att, det som man skriver från sina tanker, uppfattas kanske inte likadan hos den som läser..
Även om man har en god formulering i sin text och det inte är illa menat, då kan det uppfattas fel.
Detta gäller alla härinne...

Samt på andra forum, arbetsplatsen, hemma med familjen...Ja överallt..

Jag läste detta inlägget sent igår kväll och tänkte :
Skulle inte detta inlägg har varit under "Kulistråden" eller??
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Språk och stavning

Inlägg av Fibern »

Så sant som det är skrivet. Jag menar, läs bara en dagstidning, i en artikel hittar man både felformuleringar, stavfel och särskrivning. Är svenskan slopad i skolorna idag? Särskrivningar kan göra en mening lika svårtydd i vissa fall, som en dålig formulering.

@Ivar
Jag vet inte om vi ska vara så stränga med dig. Beror på hur länge du bott i Sverige.
Ett tips är ju att du tittar på vissa ord i en ordlista och sen använder samma stavning på samma ord, varje gång. Ibland har du olika stavning på samma ord vid olika tillfällen.
Norska går också bra, se bara på Freddy.

psst, Jokern felar ju stav ibland.... :mrgreen:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Språk och stavning

Inlägg av Jokern »

Ju men jag är ju som jag är BildBild
En JOKER Bild
Jag retar mig inte på att folk inte kan stava, ibland kan det ju bjuda på lite småskratt Bild



Skickat från min ajfån.
http://www.jokern.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Språk och stavning

Inlägg av Fibern »

Helt rätt Joker. Sätter mig inte över stavfel, bara det går läsa. Men det mesta går rätta till med korrläsning. Jag är inget undantag, gör också fel då och då.
Och en viss medlem här får vi ju ett och annat skratt åt, på grund av små stavfel.
Ingen nämnd, ingen glömd. *visslar*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Big boss vara
50cc
50cc
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
Answers: 0
Hoj: varadero xl1000-99
Ort: Stockholm

Språk och stavning

Inlägg av Big boss vara »

Ha ha . Domaren har talat . (Ni kan om ni vill ) själv har jag en släng av dyslexi å det syn väll i mina kommentarer i bland funkar det bra i bland inte . Att bar slänga ur sig en sådan konen tar visar ju vem man är me me alla kan vi lära oss . Själv är jag en stark person som borstar av mig skit snack å säiger presis vad som passar för till fället med all respekt . Med de fin de son inte är så starka å tar åt sig å ge fan i allt lägga ut de dom vill . Så jag säiger till dom skriv som ni kan å dom som inte tål det gå någon annanstans eller läs ett annat i slag . Nog om de från min sida


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Språk och stavning

Inlägg av Vagabond »

Låt den som är utan synd kasta första stenen........................................
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6170
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Språk och stavning

Inlägg av Fibern »

@Big boss
Ingen kommer att klandra dig för din stavning eller andra fel. Dyslexi, har jag hört, finns i olika grad och det är nog besvärligt att leva med.
Det är bra att du berättar så slipper vi undra. Starkt av dig. Jag trodde ett tag det var ditt påbrå som gjorde språket svårt. Du kämpar på bra med att skriva, vi med att läsa det du skriver. Känns väl hyfsat rättvist... :wink:

edit. Och min sista kommentar i förra inlägget var alltså inte riktad mot dig, hoppas jag du förstod.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Språk och stavning

Inlägg av Ivar »

Skrev innan med glimt i ögat.
Vet jag inte skriver 100% rätt män jag välger att prova skriva på Svenska endå.
Så lär jag meg samtidigt *thumb_up*
Synd det inte finns bra rättskrivningsprogram till ipad. På min jobbtelefon (Sony) gissar den nästa ord innan jag ens har börjat på det. Omöjligt att skriva fel. Börjar tröttna på Apple produkter :evil:
@Big boss vara :hug: stärkt av deg att erkänna dyslexi
Let's be careful out there
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Språk och stavning

Inlägg av rolfmm »

Nej, det är inte så lätt å vara norsk och skriva på svenska :oops: - men jag tror det går bra om vi gör så gott vi kan.... :)
(-Dock tror jag inte Skye tänkte på oss Norrbaggarna.... ;) )
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Språk och stavning

Inlägg av Ivar »

rolfmm skrev:Nej, det är inte så lätt å vara norsk och skriva på svenska :oops: - men jag tror det går bra om vi gör så gott vi kan.... :)
(-Dock tror jag inte Skye tänkte på oss Norrbaggarna.... ;) )

Det vet jag han inte gorde men kunne inte låta bli att svara :)
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Språk och stavning

Inlägg av Stefan »

Jaaa, vad ska man säga... såg detta i går kväll, men kände att jag funderar ett tag först...

På ett sätt håller jag faktiskt med Skye, det händer att det blir alldeles väldigt slarvigt. Men, samtidigt finns det så klart en massa undantag. Jag menar att de som härstammar från våra grannländer tycker jag många gånger är klart ursäktade, jag skulle nog behöva en livstid för att lära mig korrekt norska eller danska (för att inte tala om finska då :D ), så där vill i alla fall jag ursäkta en hel del. Och dyslexi säger sig ju självt, bra att du talade om det BBV *thumb_up* Och mina små kommentarer till Jokern någon gång i all vänskaplighet handlar ju mest om att det blivit riktigt festligt någon gång, men där hoppas jag vi känner varandra så pass bra att det är OK :hug: *drinking_cheers*

Men, samtidigt kan jag som sagt hålla med om att mycket går att undvika genom att bara läsa igenom vad jag nyss skrev innan jag trycker på skicka :rtfm Det tar bara ett par sekunder, och kan rätta till så mycket. Och att mobiler/paddor stavar/ändrar tokigt vet vi ju alla (därför skriver jag väldigt sällan från dem). Men, det GÅR ju faktiskt att även där kolla och rätta utan att spilla mycket egentlig tid :naughty:

Nu kommer jag så klart att ertappas med något skrivfel i detta också, oavsett hur jag läser igenom :D Det får jag bara ta *face*

Låt oss alla hjälpas åt efter förmåga att uppehålla god ton i ett trevligt och läsbart forum, och kanske undvika rent slarv i alla fall *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Språk och stavning

Inlägg av mel »

Det är charmigt som fanken med alla sköna dansk/norsk/svenska mixar här. Fast det är klart att man blir fundersam när man läser tidningar nuförtiden. Men förr hamrade journalisten ner det han hade i huvudet på någon skrivmaskin. Sedan korrekturlästes det av någon grinig "typ" innan en sättare fick göra själva hantverket. Om HAN kunde sätta dit journalisten eller korrekturläsaren blev han överlycklig! Så det var fler kontrollstationer än idag då journalistens text går direkt till tryckeriet.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Språk och stavning

Inlägg av Jokern »

Stefan skrev:Och mina små kommentarer till Jokern någon gång i all vänskaplighet handlar ju mest om att det blivit riktigt festligt någon gång, men där hoppas jag vi känner varandra så pass bra att det är OK :hug: *drinking_cheers*
Ja du Stefan (och ni andra), jag har breda axlar, så jag tar det som en rolig grej *thumb_up*

Men jag gillar mel`s inlägg här i detta sammanhang :
Sedan korrekturlästes det av någon grinig "typ" innan en sättare fick göra själva hantverket. Om HAN kunde sätta dit journalisten eller korrekturläsaren blev han överlycklig!

För inte skall vi väl ha det sådan på SVERIGES TREVLIGASTE FORUM???
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Språk och stavning

Inlägg av AndersG »

@mel
Absolut trevligt med de nordiska mixarna!
Och @Ivar och @Jokern, jag har aldrig haft problem att förstå varken er eller någon av våra naboer.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Språk och stavning

Inlägg av mel »

Kul Jokern att någon fattade typ-skämtet...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Språk och stavning

Inlägg av Stefan »

Jag är helt enig, tycker våra nordiska vänner är SÅ kul att ha med på forumet :clap

@Mel, vad gäller nyhetsrapportering i tidningar, kan jag ibland tycka att det det sjunker lite väääl lågt. Ibland stöter man på meningar som egentligen inte går att läsa, man får försöka "bakåtkompilera" texten och inse att "den bite hänger ihop med den, det emellan borde ha tagits bort" eller liknande. Då dagspressen ju brukar anses allmänbildande för nya generationer, kan det kännas lite sorgligt, "Effektivisering" kallas det väl, och snart tar ju robotar (programvaror) över skrivandet mer och mer :ffs Men, det var off topic, åter till ämnet, språkbruk på forumet.

Vad som gläder mig i alla fall, är att trots varierande förmåga till uttryck i skriven text, är vi (än så länge) härligt förskonade från aggressioner, påhopp och annat otyg man kan se på andra forum, Jag hoppas verkligen vi kan fortsätta att ha det så, så får man fortsätta att toktrivas här på SVERIGES TREVLIGASTE FORUM *thumb_up* :clap :clap :clap *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Språk och stavning

Inlägg av mel »

Ha! Den "nya generationen" läser inte tidningar.... Men man ska väl inte hetsa upp sig för redan de "gamla grekerna" oroade sig för förfallet bland ungdomarna...
Nu har vi konstaterat att vi gör vad vi kan, är trevliga och att det var bättre förr.... Kan vi släppa det här?
Skriv svar