Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Jodå, har själv beställt däck som skulle komma via postnord, båda gångerna fick jag själv åka och hämta dem :( Andra gången fick jag avi om komplett leverans, men nog *fläkt* var det bara ett däck och inga slangar på plats. Blev en resa till två dagar senare. Ville gärna debitera reseersättning, men...

Man undrar ju stillsamt vart det ska ta vägen med dem.

Fast, DHL är då inte stort bättre. Louis skickar ju med dem, och med hemkörning. Visst, det kommer en avi via posten att de varit där och sökt mig, inte sjalingen heller! Nämnde det för vår lokala postiljon, som menade att "hit är det alldeles för för dem att åka". Jag tror han har helt rätt där, ligger man utanför deras vanliga rutter, så får det vara :ffs :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Jag försvarar inte en felavisering om komplett lev, men alltför ofta händer det att vi i vår förhandsnotis får beskedet 1 av 1 kolli. Därför skickas (ofta elektroniskt) en avi ut om en komplett sändning. Vi vet ju inte om kunden har beställt 1 eller flera däck tex, det enda vi har att gå på är den förhandsinfo som vi varje morgon får i vår handdator. Följaktligen skickas avin ut. Dag två kommer nästa försändelse..1 av 1 kolli Visst gör Postnord fel emellanåt, som alla andra speditörer, men dessa fel ligger faktiskt hos avsändaren som inte skriver rätt, vilket skulle vara 1 av 2 kolli. Skulle det stå så väntar man in kolli nr 2 innan man kör ut det.

Det är många faktorer som spelar en väldigt stor roll för oss i vårt dagliga arbete, som "Svensson" inte har en susning om.
Tex tidsstyrda leveranser som måste ut inom ett speciellt tidsfönstet, vilket gör att områden utanför city kan bli drabbade när chauffören MÅSTE lasta och dra iväg, även om en försenad extrabil har med sig Svenssons paket. Då är det med en gång så att vi skiter i att lasta allt eller inte vill åka den extra biten

Fel görs, absolut, men det är ganska tråkigt att gå till jobbet och få en massa skit för saker som ligger utanför chaufförens kontroll....


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Idag..

Inlägg av mel »

Precis. Det är oftast inte chaufförens fel. Jag tror att företaget har en del grundläggande systemfel. Jag är t ex övertygad om att man skulle kunna låta datorerna hålla ihop de fyra däcken som har samma adress. Nu verkar det inte finnas något annat än att avsändaren som gör rätt eller fel. Där har du något till förslagslådan...
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Laffe

Om det ger dig nån tröst så är ju detdär ganska exakt min arbetsbeskrivning :shock: ...alltså detdär med att få en massa skit för sånt som ligger bortom min kontroll :mrgreen: :mrgreen:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Just another day at the office


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Så där är det nog på dom flesta jobb!
Gör man nåt bra är det tvärtyst. Men minsta lilla fel så får man allt höra det.
Men som en klok man sa, livet är ett helvete. Sen dör man

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Jag håller nog med dig i mycket Laffe, om att det inte är chaufförernas fel. Oftast i vart fall. Men ändå återstår ett grundläggande fel i hela Postnords hantering och logistik. För aldrig att jag haft några problem med leveranser innan svenska posten slogs ihop med den danska.
Någonstans brister det. Kanske i och med deras sparkrav, att det är för få som ska göra för mycket och därför hinns inte/slarvas det på tok för ofta.
Jag väntar för närvarande på en vajer till en slåtterbalk. Expedierades den 26 juni på Johanssons Maskin i Sikeå och fakturan fick jag förra torsdagen, men ännu har ingen maskindel dykt upp.
Och tre gånger tidigare har jag haft problem med deras "icke-levererande. Bl.a. två betalnings-aviseringar som aldrig dök upp, varav den ena kom som påminnelse med 50 kr extra i avgift och den andra var turligt nog autogirering.
Det tredje var två däck som hade åter-skickats när jag kom till terminalen för hämtning. Där hade visserligen leverantören gjort fel, med att notera min gamla adress, trots att jag angett min nuvarande och när de därefter krävde mig på 500 kr. i returfrakt sa jag bara, då får det bli ett fall för konsumentrådgivningen och ARN. Sen hörde jag aldrig av dem. Dom hör aldrig av mig mer heller. :naughty:
Tyvärr kan vi inte själva välja vem som ska leverera åt oss. Jag brukar, när jag beställer prylar via telefon, ängsligt be dem, "Nej, snälla skicka inte med Postnord". Men det hjälper aldrig.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av MrH »

Schenker undrade om jag har truck så jag kunde lossa uthusbyggsatsen dom skulle köra ut till mig. :shock:
Undrar hur många privatpersoner som har en truck stående "om-ut-i-fall-att"? Vid kontakt med Byggmax kundtjänst fick jag vet att det inte var första gången Schenker försökt få kunden att lossa med truck. Enligt det avtal Byggmax har med Schenker skall dom köra ut byggvaror med kranbil. Det är bara det att då måste Schenker i sin tur köpa in den tjänsten då dom inte själva har bilar med kran. En vecka senare kom i vilket fall som helst mitt uthus med kranbil. Och vilken jä-la kranbil sen! Den där kranen bara växte och växte och till slut stod pallarna nästan 20 meter in på tomten. *thumb_up*

Summa summarum, det "skiter sig" hos fler än PostNord då och då. Irriterande för stunden men det gäller att ta ut sin irritation/ilska på rätt person/instans. "Don't kill the messenger"!
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Laffe, sorry om jag var otydlig, men inte tror då jag att felet ligger hos chaffisarna (annat än undantagsvis). Nä, det ligger allt betydligt högre upp i hierarkin. Herregud, det finns ju folk på "golvet" som sliter ut sig totalt för att försöka få ihop det. Och vår/våra lokala brevbärare är hur bra som helst. Sedan finns det väl sopprötter även på den nivån, men det stora felet sitter allt betydligt högre upp.

Och, som sagt, det är då inte bara Postnord som slarvar...

Men nog är det rent generellt lite oroande att leveranssystemet förefaller att rasa ihop (som så mycket annat just nu) :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

[image]302[/image]
Nu har jag äntligen tagit körkortet!
Misslyckades på bromsningen första uppkörningen så fick vänta en månad och öva lite mer på bromsningar så det satte sig i ryggmärgen.

Riktigt härligt att komma ut på vägarna med den äntligen då jag inte kunnat privat övningsköra på den.
Stannade till på OKQ8 i Åkersberga för att kolla trycket på däcken innan jag gav mig ut på motorvägen hem.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Troberg

Stort Grattis till körkortet och önskar dig många fina och säkra hojkilometrar *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

@Ralf-FIN

Tackar tackar!
Det känns riktigt skönt men jag tror jag ska lämna in Transalpen på någon verkstad, exempelvis MC-Varuhuset (om ingen har något bättre tips) för en check utav allt som kan vara dåligt, såsom alla lager osv. Så att det inte finns några underliggande problem jag inte märkt.
Samt så ska jag byta däck snarast också då mina är från -05 som sitter på :o

Sen kommer jag nog ha flera säkra och fina hojkilometrar ;)
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Stort grattis till körkortet @Troberg
Vi får ta en sväng non dag.
Kör mycket försiktig med dina däck speciellt på blött underlag.
Äldre däck blir som känt hårda och derav hala.
Lager kan du väl kolla skälv om det är glapp så spar du dom pengarna.
Här hittar du billiga däck https://www.dackonline.se/Motorcykeldack_Enduro.html
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

@Ivar
Tackar tackar!
Det låter inte helt fel att ta en tur någon dag.
Hade uppkörningen i Tullinge och gick på Farsta Trafikskola, så antar att det inte var så långt ifrån dig ;)

Mjo, tänkte däremot att jag ska lämna in den och få allt smått kollat som jag inte har kunskaper om och då passa på med alla lager osv. Vad jag märkt så är det ingen fara med dem, men jag märkte att styret vobblar väldigt lätt ibland när jag släpper det lite. Kan ju vara på grund av de gamla däcken men man vet ju aldrig.
Jag har hittat däck där faktiskt som jag tänkte köpa, ska bara kolla upp någon som kan byta dem på min hoj :)
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

@Troberg
Jag servar alltid större servicer och tar däckbyte hos Veli som har sin verkstad på just Farsta Trafikskola.
Han är bra och har hyggliga priser.
Mitt tips är att du användar honom.
Är det interessant så PM'a mig så får du honoms tlf.nr
Bor bara ett stenkast ifrån så kan vi ju träffas på samma gång, åka slingerbulten och fika på Rosenhill
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Grattis till körkortet Troberg

Skickat från luren
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Idag..

Inlägg av JanneBoj »

Grattis Troberg. Och du, wobblet beror helt säkert på det gamla framdäcket.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Stort Grattis Troberg till körkortet!
Kör vackert nu så skyddsänglarna hinner med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Härligt unge man (Troberg) King on the....Transalp. :rock-on
Det fina med en Transalp och liknande maskiner, är att vi ägare oftast inte är ute efter fart, utan lika mycket vill prova nya vägar, oavsett storlek och skick på dessa.
Därför lever vi i snitt längre än medelföraren på mc.
Men var ändå försiktig tillsammans med en massa tanklösa och själviska biltrafikanter på samma vägar som du. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av MrH »

Grattis till "svänglappen" Troberg!
Delar med mig av ett råd jag fick av min trafiklärare när jag tog MC-kort som 16-åring. "Du måste tänka åt, och betrakta alla andra trafikanter som blinda idioter så klarar du dig längre."
Hårda ord kanske men det ligger mycket i det trots att dom uttalades för så längesedan som 1982.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Skriv svar