Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Kan vara bra att ha, Fibern, kostade ju småpengar. Gjorde tricket för mig i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Skye »

Fixade och kopplade in det sista på Girly blueray in på sena kvällstimman igår för tänkte idag skall det provköras. Hojen har fått nya strålkastare, backspeglar och lite annat lull-lull. DRL lyser nu med 80 watt när helljuset kopplas på. Övrig tid är det kopplat på dimmer.

Satt och väntade i morse på att solen skulle spricka upp och när den väl gjorde det så var det dags att rulla ut hojen ur garaget.
Började jävlas på en gång...

Dels hade kabeln till strömbrytaren för GPS gått av, så det blev att öppna upp och löda om på nytt.

När jag då väl ska trycka på startknappen så snurrar bara startmotorn, inte minsta tändning från cylindrarna.

Är "dödarknappen" i fel läge? Nej. Alla säkringar hela? Ja. Släcker H.I.S.S lampan, stöldskyddet? Ja.
Lustiga är att min växelindikator alltid brukar räkna ner när tändningen slås på. Den är stendöd..

Har jag för lite kräm i batteriet? Kör ner bilen kopplar startkablar. Händer inte så mycket mer än just ingenting mer än att startmotorn spinner..

Vad i helvete. Så här grinigt brukar det inte vara. Börjar ändå misstänka att det ändå är stöldskyddet och immobilisatorn som inte vill.
Är det fel på nyckeln, hämtar reservnyckeln och det är fortfarande ingen förändring.

Ger upp, går in och tar en kopp kaffe. Tänkte får googla lite. En sista åtgärd dyker upp. Skölj tändningslås och dödarknapp med kontaktspray. 5-56 eller WD40 får väl duga tänkte jag. Dricker upp kaffet och sprayar med WD40. Stoppar in nyckeln och vrider om. Fortfarande ingenting. Joxar lite med nycklarna och byter och vrider. Kliar mig i huvet och tänker. Det här blir dyrt..

Jag har väl soppa i tanken och kranarna är på? Jodå, efter öppnande av tanklock och känt på kranarna så är det konstaterat att det finns en halv tank och att det är vidöppet flöde.

Stoppar i nyckeln i tändningslåset igen. Vrider om. Det knorrar till i panelen. Växelindikatorn får liv och börjar räkna ner. Trycker på startknappen och efter en halv sekund går motorn i gång utan nån som helst starthjälp.

Låter motorn varmköra medan jag klär på mig mc-kläderna. Vrider av tändningen och testar den andra nyckeln. Jodå, det startar igen.

Således har det alltså att köra med att nyckeln på nåt sätt skall ha kontakt och lite magnitiseras med tändningslåset. Tog en liten stund för kontaktsprayen att
samt att säkert nyckeln rensade den skit som var i vägen.

Tog sedan en sväng, inte för att det var speciellt skönt men ändå att vara på rull igen.
Användarens profilbild
Gubbmoppe
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 11 maj 2017, 13:43
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -02 TDM900
Ort: Bygdsiljum

Re: Idag..

Inlägg av Gubbmoppe »

Blev en första uppstart efter vinterdvalan i helgen, mina två xl-hojar.. Sportstern är till salu/bytes, har fått ett intressant bytesbud med en Yamaha TDM900. Sedan jag köpte Transalpen förra våren har inte Harleyn gått många mil, transan är överlägsen i allt utom utseende och ljud.. Oavsett vad som händer med ev. hojbyten så blir transan kvar ett tag känner jag

Uppstart
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@Skye Har ju ingen erfarenhet själv av immobilizer-system, men kan det vara dålig kontakt/oxid eller skit i tändlås som ger sådan effekt? Var ju skönt att det löste sig hursomhelst. Ta't lugnt på vägarna nu. 8)

@Gubbmoppe Du har väl, som vi här lite längre upp, fortfarande ingen körbar väg, förutom E4 och enstaka storvägar. Vilka befinner sig en bit för långt bort.
Men innan månaden är slut hoppas jag att de 1,5 meter höga plogkarmarna längs vägarna har krympt och tempen ligger på åtminstone några plus.
För då åker jag ut och testkör de nya sulorna. :rock-on
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Skye »

@fibern Tydligen.. Krävs en liten spänning från batteriet att nå fram till nyckeln och dålig kontakt gör ju att det krånglar.

Har haft tidigare problem vid tankning och ett sämre batteri att det har trilskats vid ett startförsök. Då räckt att vrida nyckeln en gång så har det tickat igång. Svåra är att då veta hur funktionen hänger samman utan att behöva skruva ner hela hojen och leta efter fel som inte finns och därefter skapa ännu mera fel.
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

Idag hade jag äntligen jungfruturen med nya alpen.
Var riktigt härligt och sätet på denna var inte heller så nersuttet som det andra så den kändes lite högre vilket var skönt.

Jag gillar till och med att jag glömde ta med vårhandskarna och istället fick med mig sommarhandskarna som är perforerade.
Det vart faktiskt inte så kallt som jag trodde ändå när jag körde i 90km/h
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...tar jag inte ut hojen. Tror faktiskt jag väntar till åtminstone snödjupet sjunkit till en bit under halvmetern.... *visslar*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Låter väldigt vettigt.
jan-Olov
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

....tar jag ut BlackOrange, för en liten runda.
Den skall besiktas i morgon eftermiddag, så den får följa med på jobb kl 05:00.
Hoppas inte det är så kallt då.
Våren har väl kommit till Skåne nu.
15 grader nu kl 17:30


jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

..Gjorde jag klart det jag påbörjade i går.

Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad :lol:

Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Säkringsdosa TA11.jpg
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Säkringar.JPG
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt :shock: Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.

Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt.

Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.

En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Inkoppling.JPG
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så... *yes*

I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då :conf:

Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått :frust: Så det fick bli avbrott för kvällen.

Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter :? Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna :shock: Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp *face* Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle :clap Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.

Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa :evil: :evil: :evil: :frust: Plastkåpor :frust: Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så :evil: bökigt *face* Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.

Ska tydligen ske i slutet på veckan *thumb_up*
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Snyggt fixat. Jag fick tanken efter jag läst att tänkt be dig kopiera och lägga in detta inlägg, antingen under Min XL-maskin eller Universal-mek och universal-grejer.
Men då får jag se att du redan gjort det. Gott så, där hade vi samma tanke. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Ja, du ser Fibern, ibland så :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...kom årets premiärtur!
:clap
Körde runt hela lilla byn med öppen jacka och leende från öra till öra.
I morgon kväll blir det MC till jobbet.
:D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Härliga tider väntar

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

... är det fortfarande inga vårvindar. Några plusgrader visserligen, fast mest i solen som slåss mot en narig västanvind.
Till råga på allt fick jag i går morse och på aftonen skotta/röja undan några ton med snö.
Takras från huset, på torsdagskvällen, som dagen efter följdes av samma men nu från lagårdstaket på fredagsaftonen. :shock:
Första raset la sig som en 3-4 dm packad massa 4-5 meter ut från garageporten. tog en dryg timme att bli kvitt.
Värre med lagårdens takras. Översta biten, ca. 5-6 meter av uppfarten till gården, heltäckt med som mest nästan halvmetern av samma typ av snö, plus delen av gårdsplanen närmast lagårn ca 2-3 dm packad snö. :ffs
Den snön krävde 2 timmar av mig och slungan att bli kvitt. Det har nämligen samlats snö på taken, utan ras från dessa, sedan mitten av december.

Men nu är det snart vår. :?...eh, tror jag...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Härligt Daniel *thumb_up*

I dag blev det allt dags även för gamla Bettan att få komma ut i solen ett tag *yes* Ingen temperatur för öppen jacka direkt, men en liten repa blev det allt :rock-on Li

Lite ringrostigt kändes det ju i början, kanske mest i lågfart. Sedan får man ju hålla lite koll efter grus och sand på de lite roligare vägarna. Det hände nog att man inte hade helt rätt växel i vid några tillfällen också, typ växla ned ett hack längre än vad som behövdes och försöka växla upp från högsta växeln någon gång, men redan på den korta svängen kändes det som att det kom tillbaka rätt fort. Riktigt gött att få komma på två hjul igen.

@Fibern, jag är definitivt inte avundsjuk på dig :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

@Stefan
Hehehe
Jo - ja känner mer än väl igen det där...! Jag tog ju MC-kortet i juni -17. Snacka om att jag kände mig som den nybörjare jag är!!!
Jag tog det VÄLDIGT försiktigt. Blir nog till att övningsköra med mig själv ett tag i början tror jag. Men det var sagolikt roligt!!!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Daniel, ja, övningsköra lite så här i början av säsongen är allt nyttigt för oss alla, så det är bra tänkt *thumb_up*
Det kan vara rätt roligt det med, att tänka till lite på det man gör och inte bara stå på av gammal vana. Tror inte det gynnar bara "nybörjare".

Och bara för att nu ÄR det tameskam vår, så blev det grillpremiär till kvällen, yummie :D En sval maltdryck till det sitter inte alls fel *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Skye »

Då ska @Daniel med på fjelltur. De milen i Norge som görs gör dig till en helt bättre förare. Är Knixkurs deluxe och får fram en bra mycket bättre säkerhet vid framförandet av hoj som sätter sig i ryggmärgen
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

@Daniel bor ju bara ett stenkast från dig @Skye så då kan ni ju åka tillsammans uppöver.
Just nu är vi 4 från Stockholm som blir med och sen åker vi till Rättvik och hämtar Vesa.
Jag tror årets fjelltur blir en riktig höjdare. Det suger bra i tarmen nu.
Let's be careful out there
Skriv svar