Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Ja ja, så klart Peter. Ursäkta att jag missförstod. Spolvätska och avfettning går det nog mer av hos er. Obra oavsett var det än behövs.
Just nu har väl hela landet oväder i någon form. Här är det värsta inte snöfallet, utan blåsten. Halv storm som hela tiden flyttar snö. Hopplöst med slungan då vinden kantrar i ett, så plötsligt har man en snökanon rakt i nyllet. uff-puff! :ffs
Och jag måste röja en gång till. Ska ju ner till stan på hockey. Heja Skellefteå AIK! *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Ibland så får man ju till det riktigt då man öppnar truten :lol:

Ja vadan detta konstaterande då? Jo jag och en kompis var till en mässhall här i närheten idag där det hölls julmarknad och där fick jag då till en liten incident. Vi har ju som bekant presidentval här i landet nästa år och det har börjats kampanjas redan. En av kandidaterna är den gamla f.d. statsministern och europaparlamentarikern Paavo Väyrynen, och de hade då ett bord där vid markanden och några flaggor och banderoller. En av de som stod där kom emot mig och började prata, men jag svarade honom högt och tydlig på finska att: "Nää låt mig va!, Paavo borde väl för fan begripa att sluta redan , fara hem och parkera sig i soffan och lämna dethär landet ifred"

Direkt jag avslutar meningen så tror ni inte självaste Paavo kliver fram och undrar varför jag tycker det :ffs :lol:

Till det så replikerade jag att det var nu bara min åsikt det. Kompisen började skratta och detsamma gjorde jag så vi sökte oss bort därifrån :lol: :lol:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Bra där @Ralf. Man ska inte gå i klinch med politiker! Dom är slipade i käften men det kommer mest skit ur dom!
Det är väl därför jag har totalt politikerförakt
Det enda viktiga för dom är att gynna sig själva! I alla fall i Sverige

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Ivar »

Hahaha
Bra där @Ralf-FIN
Det är lätt att man pratar lite för snabbt ibland fast denna gång tror jag nog det vore svårt rädda hem det :shock:
Bara stå på sig i stället *thumb_up*
Let's be careful out there
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Ja du @Ralf-Fin, jag har en story från ca 10 år sedan, som kan liknas vid din.
Detta kan ha varit 2006, i alla fall sen-sommar och ett valår.
Det var en söndagsafton på jobbet, inför en tolvtimmars-natt som detta hände. Klockan var ungefär tio på kvällen, när det kom två herrar spankulerande i maskinhallen på PM1, iklädda besökshjälmar. Ingen reagerade särskilt på det, då det händer då och då att anställda visar någon anhörig runt på fabriken, på just helger. Möjligen att klockslaget verkade aningen sent.
Nåväl, de två kom in i maskinförarcentralen och då visade det sig att det var fackordföranden som hade norrbottens dåvarande socialdemokratiska landstingsrådet i släptåg. Tilläggas kan att jag har väldigt lågt förtroende för politiker. Oavsett partifärg och ju högre politikerna står, desto mindre litar jag på dem.
Dom kom in och hälsade. Jag brukar inte bry mig om diverse höga potentater som med jämna mellanrum visas runt på anläggningen, men denna gång blev jag rätt så irriterad. :ffs
Så jag vände mig mot besökarna och sa; -Jaså, det är till att åka runt och fiska röster nu när det snart är val. Mellan valåren ser man aldrig till någon folkvald, men nu duger vi tydligen. Annars behövs vi minsann inte. Det skulle inte vara helt fel att ni visade lite intresse för oss "vanliga" emellanåt.
(jag var ytterst nära att säga "era arbetsgivare" men höll inne det, vilket var bra för jag vill inte ha någon koppling till dem)
Han rådet harklade sig lite och svarade; -Ja...jo, det har du nog lite rätt i....och jag tror faktiskt han rodnade lite.
Sen vände jag mig mot min operatörs-plats och intresserade mig åter djupt i returfiber-avdelningen, som var mitt ansvar och kände mig med all rätt :naughty:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Respekt @Fibern
Jag hade gjort likadant!

Skickat från luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Det är bra grabbar, de kan gott behöva ha en röst från verkligheten mellan varven *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Onnittelut Suomessa, vårt sköna grannland i öster, som fyller 100 självständiga år idag. :clap :clap
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Ja grattis Finland

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Fibern & @Peter

Å mitt lands vägnar så ber jag att få tacka då för gratulationerna *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...är jag åter ypperligt glad att jag köpte en 11-hästars slunga förra vintern. För igår, på dagen två veckor efter förra snöstormen, kom nästa storm. Nu med något mindre snö, men med hårdare vindar och fuktigare snö. Vi har ovanligt mycket snö nu redan. Säkert ett par decennier sen det kommit så här mycket innan årsskiftet, så här pass nära kusten. Torde nog vara runt halvmetern.
Och precis som för två veckor sedan, ska nu blida och regn bidra till ett "förnääämligt" väglag.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Grattis får man väl säga då... till att du valde ett redskap du är nöjd med då alltså :)

Ja, har är det då - peppar, peppar - barmark än så länge. Vi fick kanske någon cm häromdagen, men det var borta till eftermiddagen.

Ser att ni har det lite kaotiskt där uppe, men antar att det är värre inåt landet...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag har jag till min glädje ett par klart bättre fungerande ögon, vilket känns synnerligen bra! I måndags ringde de från Capio och undrade om jag kunde ta en återbudstid på tisdagen. Jag hade ett annat åtagande, men det kunde jag flytta, så... JA TACK!
Så nu kan jag väl konstatera att själva ingreppen var då rakt ingenting att våndas över. Helt smärtfritt och inte särskilt bökigt generellt. Inga anmärkningsvärda efterbekymmer heller, än så länge peppar peppar... Ögondroppar över nyåret, men det känns redan bra.
Men... man kan konstatera att man får inte ha bråttom, hela processen började i våras när jag kände att det kunde vara dags för en kontroll hos optikern. Hon hittade ingen styrka som var bättre än den jag hade, så hon föreslog att hon skulle skriva remiss till ögonläkare. Och först andra halvan av Januari ska jag kunna gå dit för kontroll igen. Således inemot ett år för det hela :( Men, trevligt att det finns och går under allmänna sjukvården s.a.s., alltså samma kostnad som något annat besök i vården. Där kan jag ju ge Östling ett exempel på "vad fan jag får för skattepengarna" ;)

Jäkligt skönt att kunna slippa brillor i de flesta situationer där jag inte behöver läsa liten text, framför allt vid körning av bil eller hoj och allmänt i vardagen. Så just nu lurar jag nog på att bara ha läsglasögon igen. Då uppkommer ju ett gammalt välbekant fenomen igen, "vart gjorde jag nu av brillorna då?" :) Så, det lär nog bli ett eller annat par från typ macken för några tior :) Ett par i fickan på några ytterplagg och ett gäng utspridda hemmavid. Men det tar jag så gärna så! Jag får väl se med tiden.

Men, om någon annan får rådet av optiker och tvekar, så kan jag bara säga: "Ta det direkt!!!" Det är väl värt tiden och slantarna det tar!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Härligt @Stefan Att se sin omgivning och dom goa vägarna och framförallt sina kamrater på en XL-träff slår det mesta.
Måste säga att jag längtar att få se dig i Norge nästa år

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Men så roligt Stefan. En av livets små "ljuspunkter" alltså. :wink:
Och hade det inte varit för Östling och alla hans gelikar, kanske vi fått ännu mer för skattepengarna. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Peter, då är vi två om samma tanke!
@Fibern, så sant, så sant...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

I dag, go vänner, vänder det :clap Vi går mot ljusare tider igen *thumb_up* :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Äntligen
Som vi har längtat!! Nu ska det bara bli torr asfalt och minst 15 grader varmare också!
Men sen så jä...r

Skickat från luren
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Yess :clap Nu går vi mot ljusare tider igen, så ett par månader nu bara så är det dags igen :D :D

Vi har häruppe dessutom välsignats med en riktigt fin och solig dag 8)
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
MadeinTokyo
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 01:51
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V 1989
Ort: Halmstad

Re: Idag..

Inlägg av MadeinTokyo »

Solen skiner i sanning denna jul!! Bild
#reindeerboob[img]//uploads.tapatalk-cdn.com/201712 ... c380dc.jpg[/img]
Alla vet att man behöver 11 motorcyklar, men man kan klara sig på 5...
Skriv svar