Idag hade jag äntligen jungfruturen med nya alpen.
Var riktigt härligt och sätet på denna var inte heller så nersuttet som det andra så den kändes lite högre vilket var skönt.
Jag gillar till och med att jag glömde ta med vårhandskarna och istället fick med mig sommarhandskarna som är perforerade.
Det vart faktiskt inte så kallt som jag trodde ändå när jag körde i 90km/h
Idag..
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
...tar jag inte ut hojen. Tror faktiskt jag väntar till åtminstone snödjupet sjunkit till en bit under halvmetern....
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Idag..
....tar jag ut BlackOrange, för en liten runda.
Den skall besiktas i morgon eftermiddag, så den får följa med på jobb kl 05:00.
Hoppas inte det är så kallt då.
Våren har väl kommit till Skåne nu.
15 grader nu kl 17:30
jokern.eu
Den skall besiktas i morgon eftermiddag, så den får följa med på jobb kl 05:00.
Hoppas inte det är så kallt då.
Våren har väl kommit till Skåne nu.
15 grader nu kl 17:30
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Idag..
..Gjorde jag klart det jag påbörjade i går.
Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad
Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.
Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt.
Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.
En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så...
I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då
Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått Så det fick bli avbrott för kvällen.
Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.
Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa Plastkåpor Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så bökigt Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.
Ska tydligen ske i slutet på veckan
Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad
Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.
Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt.
Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.
En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så...
I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då
Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått Så det fick bli avbrott för kvällen.
Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.
Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa Plastkåpor Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så bökigt Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.
Ska tydligen ske i slutet på veckan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
@Stefan
Snyggt fixat. Jag fick tanken efter jag läst att tänkt be dig kopiera och lägga in detta inlägg, antingen under Min XL-maskin eller Universal-mek och universal-grejer.
Men då får jag se att du redan gjort det. Gott så, där hade vi samma tanke.
Snyggt fixat. Jag fick tanken efter jag läst att tänkt be dig kopiera och lägga in detta inlägg, antingen under Min XL-maskin eller Universal-mek och universal-grejer.
Men då får jag se att du redan gjort det. Gott så, där hade vi samma tanke.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Ja, du ser Fibern, ibland så
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Idag..
...kom årets premiärtur!
Körde runt hela lilla byn med öppen jacka och leende från öra till öra.
I morgon kväll blir det MC till jobbet.
Körde runt hela lilla byn med öppen jacka och leende från öra till öra.
I morgon kväll blir det MC till jobbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
... är det fortfarande inga vårvindar. Några plusgrader visserligen, fast mest i solen som slåss mot en narig västanvind.
Till råga på allt fick jag i går morse och på aftonen skotta/röja undan några ton med snö.
Takras från huset, på torsdagskvällen, som dagen efter följdes av samma men nu från lagårdstaket på fredagsaftonen.
Första raset la sig som en 3-4 dm packad massa 4-5 meter ut från garageporten. tog en dryg timme att bli kvitt.
Värre med lagårdens takras. Översta biten, ca. 5-6 meter av uppfarten till gården, heltäckt med som mest nästan halvmetern av samma typ av snö, plus delen av gårdsplanen närmast lagårn ca 2-3 dm packad snö.
Den snön krävde 2 timmar av mig och slungan att bli kvitt. Det har nämligen samlats snö på taken, utan ras från dessa, sedan mitten av december.
Men nu är det snart vår. ...eh, tror jag...
Till råga på allt fick jag i går morse och på aftonen skotta/röja undan några ton med snö.
Takras från huset, på torsdagskvällen, som dagen efter följdes av samma men nu från lagårdstaket på fredagsaftonen.
Första raset la sig som en 3-4 dm packad massa 4-5 meter ut från garageporten. tog en dryg timme att bli kvitt.
Värre med lagårdens takras. Översta biten, ca. 5-6 meter av uppfarten till gården, heltäckt med som mest nästan halvmetern av samma typ av snö, plus delen av gårdsplanen närmast lagårn ca 2-3 dm packad snö.
Den snön krävde 2 timmar av mig och slungan att bli kvitt. Det har nämligen samlats snö på taken, utan ras från dessa, sedan mitten av december.
Men nu är det snart vår. ...eh, tror jag...
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Härligt Daniel
I dag blev det allt dags även för gamla Bettan att få komma ut i solen ett tag Ingen temperatur för öppen jacka direkt, men en liten repa blev det allt Li
Lite ringrostigt kändes det ju i början, kanske mest i lågfart. Sedan får man ju hålla lite koll efter grus och sand på de lite roligare vägarna. Det hände nog att man inte hade helt rätt växel i vid några tillfällen också, typ växla ned ett hack längre än vad som behövdes och försöka växla upp från högsta växeln någon gång, men redan på den korta svängen kändes det som att det kom tillbaka rätt fort. Riktigt gött att få komma på två hjul igen.
@Fibern, jag är definitivt inte avundsjuk på dig
I dag blev det allt dags även för gamla Bettan att få komma ut i solen ett tag Ingen temperatur för öppen jacka direkt, men en liten repa blev det allt Li
Lite ringrostigt kändes det ju i början, kanske mest i lågfart. Sedan får man ju hålla lite koll efter grus och sand på de lite roligare vägarna. Det hände nog att man inte hade helt rätt växel i vid några tillfällen också, typ växla ned ett hack längre än vad som behövdes och försöka växla upp från högsta växeln någon gång, men redan på den korta svängen kändes det som att det kom tillbaka rätt fort. Riktigt gött att få komma på två hjul igen.
@Fibern, jag är definitivt inte avundsjuk på dig
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Idag..
@Stefan
Hehehe
Jo - ja känner mer än väl igen det där...! Jag tog ju MC-kortet i juni -17. Snacka om att jag kände mig som den nybörjare jag är!!!
Jag tog det VÄLDIGT försiktigt. Blir nog till att övningsköra med mig själv ett tag i början tror jag. Men det var sagolikt roligt!!!
Hehehe
Jo - ja känner mer än väl igen det där...! Jag tog ju MC-kortet i juni -17. Snacka om att jag kände mig som den nybörjare jag är!!!
Jag tog det VÄLDIGT försiktigt. Blir nog till att övningsköra med mig själv ett tag i början tror jag. Men det var sagolikt roligt!!!
Re: Idag..
@Daniel, ja, övningsköra lite så här i början av säsongen är allt nyttigt för oss alla, så det är bra tänkt
Det kan vara rätt roligt det med, att tänka till lite på det man gör och inte bara stå på av gammal vana. Tror inte det gynnar bara "nybörjare".
Och bara för att nu ÄR det tameskam vår, så blev det grillpremiär till kvällen, yummie En sval maltdryck till det sitter inte alls fel
Det kan vara rätt roligt det med, att tänka till lite på det man gör och inte bara stå på av gammal vana. Tror inte det gynnar bara "nybörjare".
Och bara för att nu ÄR det tameskam vår, så blev det grillpremiär till kvällen, yummie En sval maltdryck till det sitter inte alls fel
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Idag..
Då ska @Daniel med på fjelltur. De milen i Norge som görs gör dig till en helt bättre förare. Är Knixkurs deluxe och får fram en bra mycket bättre säkerhet vid framförandet av hoj som sätter sig i ryggmärgen
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Idag..
@Daniel bor ju bara ett stenkast från dig @Skye så då kan ni ju åka tillsammans uppöver.
Just nu är vi 4 från Stockholm som blir med och sen åker vi till Rättvik och hämtar Vesa.
Jag tror årets fjelltur blir en riktig höjdare. Det suger bra i tarmen nu.
Just nu är vi 4 från Stockholm som blir med och sen åker vi till Rättvik och hämtar Vesa.
Jag tror årets fjelltur blir en riktig höjdare. Det suger bra i tarmen nu.
Let's be careful out there
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
@Stefan
Vad menar du? Grillpremiär...vad är det för nåt? Grillar du bara säsongsvis?
Jag grillar då året runt, när väder och vind tillåter. Ner till ca minus 10 har jag som gräns. snöar det ställer jag grillen under garagets vipport. Jag vill inte ha grillen på verandan, med trädäck o allt. Ibland kan jag starta den inne i garaget, sen dra ut den under porten.
När suget efter grillat sätter in, kollar jag väderprognosen för kommande helg och stämmer klimatet...jamen då så. Klart o betart.
Vad menar du? Grillpremiär...vad är det för nåt? Grillar du bara säsongsvis?
Jag grillar då året runt, när väder och vind tillåter. Ner till ca minus 10 har jag som gräns. snöar det ställer jag grillen under garagets vipport. Jag vill inte ha grillen på verandan, med trädäck o allt. Ibland kan jag starta den inne i garaget, sen dra ut den under porten.
När suget efter grillat sätter in, kollar jag väderprognosen för kommande helg och stämmer klimatet...jamen då så. Klart o betart.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
@Skye och Ivar
Jag har nu fått reda på hur mitt jobbschema ser ut i sommar, och jag är ledig 10-12/8!
Nu ska jag få OK från frugan (dvs rekrytera henne som bönpallprydnad) och rekrytera polaren också. Jag ska inte lova för mycket, men kanske, kanske kan jag såsmåningom anmäla tre pers...?!
Jag har nu fått reda på hur mitt jobbschema ser ut i sommar, och jag är ledig 10-12/8!
Nu ska jag få OK från frugan (dvs rekrytera henne som bönpallprydnad) och rekrytera polaren också. Jag ska inte lova för mycket, men kanske, kanske kan jag såsmåningom anmäla tre pers...?!
Re: Idag..
... körde jag hem från jobbet i morse. Jag har jobbat natt. Igår kväll var det 15 grader och sol, så jag hade en t-shirt under jackan (utan foder). I morse var det endast några få plusgrader och det var väldigt kallt kan jag säga...!
Nybörjarmisstag!!!
Nåja - live and learn!
Nybörjarmisstag!!!
Nåja - live and learn!
- Skye
- 125cc
- Inlägg: 213
- Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
- Hoj: XL1000 -08, LC4-98
- Ort: Ryggebol
- Kontakt:
Re: Idag..
@Daniel kommer vara i ett område som det är lätt att bli förälskad i om solen visar sin sanna färg, även för de som åker bak.
https://vimeo.com/51057811
https://vimeo.com/51057811