Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Usch Troberg! Önskar lycka till med ärendet och det var då för väl att det inte gick värre. Återigen visar det sig att man får lov att vara rent schizofren gentemot omgivande bilister. Höll själv på att bli påbackad i går, men såg risken i tid och vred till lite på gasen så jag gick fri.
Att omgivningen gör något oväntat, är det alltid bra att räkna med, men överraskad blir man ju tyvärr ändå ibland :(
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

@Troberg
Oj! Gött att det gick "bra"!

Hoppas att allt ordnar sig snabbt och bra!!
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

Var på besök hos läkaren nyss och det var ingen fara med mig.
Bara lite vila och se till att fixa den första transalpen som jag inte sålt ännu så jag har något att köra så länge :)

Jo, jag tycker jag är väldigt uppmärksam på allt runt om för att inte bli överraskad men här var det verkligen överraskning.
Var en korsning där bilisten enbart kunde köra rakt fram eller in på gatan till höger, varav han svänger till höger och då lämnar nästan hela körfältet fritt för mig så självklart kör jag förbi i cirka 15-20km/h.
Meeen så när jag ligger bredvid så svänger han vänster direkt för U svängen.
Pratade med farbror blå om detta och all rätt var på min sida samt så verkar det som att han kommer få vara utan bil ett litet tag då det verkligen inte är tillåtet att göra u sväng där han försökte göra den.

Men så var vaksamma mina vänner!
Det kommer när man minst anar det.
Men jag kan vara glad för att nu har min kvot för olyckor fyllt i år (tycker jag i alla fall) så det är bara skönt att det var en liten sådan ;)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Gott att höra att du själv kom hel ur det och att figuren i bilen fick sig en liten beta. Hoppas med dig att din kvot för året i alla fall är fylld :)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Skönt att det gick bra Troberg.
I vår värd vinner man mycket om man ser "alla andra" som idioter! Det kan rädda liv.
Så kör försiktigt kamrater.

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Tack och lov att det gick bra Troberg.
Tyvärr kan man inte i förväg veta vilka som är "idioter" i trafiken. :conf:
Jag köpte en sån här för några år sedan. Tänkte låta den sitta baktill på hojen, för att tända varnings-blinkande när någon lägger sig fem meter bakom mig vid färd på mitträckesväg. Problemet är då att jag behöver koppla strömbrytare via en sladd, för att nå med handen dit bak under körning är nog inte att tänka på.
Men med tanke på din olycka Troberg, skulle man nog ha en monterad på hjälmen som är igång hela tiden vid färd.
Det är nog inte bara hockeydomare som borde gå till Specsavers. :evil:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

@Troberg

Alltid tråkigt att läsa då någon hamnat ut för en olycka, men trevligt att läsa att inget allvarligare hände *thumb_up*

Bilister på vägen så ska man från ett mc-perspektiv betrakta precis likadant som får och renar på vägen, dvs man ska vara beredd hela tiden på att de kan göra precis vad som helst.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Ralf, får är nog tusan smartare än en del bilister, men renar kan jag hålla med om, de verkar ju ha noll koll, precis som andra blindstyren vid ratten!

Kanske nytt körkortskrav, ullig päls :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Idag..

Inlägg av pierre »

Kan bara säga som alla andra, Skönt att det gick så bra som det gjorde. Det kunde ju blivit värre. Tycker allmänt att synen på att följa trafikregler har blivit sämre, och att även egoismen i trafiken blivit större. Tyvärr gäller det nog både bilförare och mc-förare, vilket för oss som sitter tämligen oskyddade kan vara förödande. Så tyvärr får vi väl, som skrevs innan, se varje bilförare som en komplett idiot i trafiken, även om det finns många bra bilförare också. När jag kör bil får ju även jag ses som idiot i trafiken av mc-förare. När det gäller renar kan jag bara hålla med. Har haft en springande framför bilen, över flatruet, i 10 minuter. Det var omöjligt att kommer förbi den. Till slut blev den för tröt och lufsade åt sidan.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Säkert finns det ju både bra och dåliga bilförare. Man vill ju i alla fall tro att man själv hör till den första kategorin :D

Men då man inte kan identifiera vilka som hör till vilken kategori då man stöter på dem i trafiken så är det säkrast att utgå ifrån att alla hör till den senare kategorin.

@Pierre
Ja du hamnade ut för en ren som bar sig åt som älgen framför Clifford då :mrgreen:


@Fibern
...Är det som Clifford funderar nåt fel på vattnet i Piteälven? :lol:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Nej det tror jag inte Ralf. Fast kanske. Jag har massor av gånger druckit direkt ur älven på många av mina fisketurer där. Fast det kanske befäster den teorin..vad fan vet jag. :conf:
Annars är ju älgen ibland lite obenägen att lämna den plogade vägen när snödjupet gör deras framfart ohyggligt krävande.
Jag minns en arbetare på sågen jag jobbade på i början av 70-talet, han försökte få en grupp älgar att lämna vägen då han hade bråttom, genom att köra metern bakom och tuta. Det straffade sig då ett av djuren vände om, la öronen bakåt och gick till attack med lyfta klövar.
När han återkom till arbetet berättade han; -He vart som swåå twettusfatom på huven Han hade en VW-bubbla.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Idag..

Inlägg av pierre »

Håller med dig Ralf-fin. Det är lika bra se alla som den senare kategorin. När det gäller älgen så har du rätt, det var rätt likt. Renen var något snabbare, men lika ful, och uttrycken inne i bilen var av samma karaktär.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

...genomgick min MC en kontrollbesiktning utan anmärkning!

Tänkte nog att den skulle göra det, men gött att få det gjort.

:clap
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

Grattis Fast jag tycker ju att Honda borde undantas besikting

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

Hehehe
Jag fotade en liten del av besiktningsprotokollet och messade det till kompisen... Han tog för givet att det var racerSAABen det gällde!!

Fick förtydliga att det var Hondan.

Det var som att lägga en straffspark i öppet mål!!!
:D
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Peter »

RacerSaab Finns det

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarens profilbild
Troberg
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
Answers: 0
Hoj: XL 600V Transalp -98
Ort: Stockholm

Re: Idag..

Inlägg av Troberg »

Nu har försäkringbolaget godkänt beställningen av de nya delarna och verkstan har börjat jobba på transalpen redan.
Får förhoppningsvis slippa vänta allt för länge på att få tillbaka den men fram tills dess blir det för mig att fixa till min första transalp och köra den lite innan försäljning.
Lite trist att det skedde precis innan allt detta fina väder kom med höga temperaturer.
23 plus ute idag.. Känns inte som att det var minus för någon vecka sen..
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Idag..

Inlägg av pierre »

Troberg. Måste vara gott och veta att de har börjat jobba på cykeln. Men visst är det surt at behöva vänta på den med det här vädret, även om det i några delar av vårt land fortfarande ligger en del snö. Förhoppningsvis behöver vi inte säga att 2018 års sommar var en vecka i april. Hoppas du får ut den andra transalpen snabbt.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Här uppe försvinner snön lika fort som en glass i Kongo... :conf: (travesti på Björn Ferry)
I alla fall var här ren vinter för en dryg vecka sedan. Nu har tempen börjat ligga över nollstrecket och till veckan tar jag ut Pantern för premiärtur.
Vägarna är bara. Asfaltvägar torra. Grusvägarna allt ifrån halvtorra till sörjiga. Men bara och farbara. 8)
För två år sedan på min allra första tur på AT:n var det meterhöga plogkarmar på dikeskanterna och sol med 2-3 plusgrader. Kontraster. Det var då första veckan i april.

[image]55[/image] Inte fullt så här med is och sörja på nerfarten, som på bilden från 29 mars för två år sedan. Men det är ännu lite mer snö på sidorna.

Men till veckan blir det premiär med nya däcken. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Idag..

Inlägg av Daniel »

I dag blev det en tur med frugan på bönpallen. Väg utmed sjön Lygnern ut till Lerkil. Sedan in till stan och en köttbit på Avenyn. Hemresa via Jonsered och Härskogen. 18 soliga mil.

Happy Wife, Happy Life!
Skriv svar