Först försökte jag svara där, men det hela svällde ut - och blev dessutom personligt på kuppen.
Mer personligt än jag brukar vara på nätet, faktiskt - men var passar det bättre att vara personlig, än på "Sveriges trevligaste forum"...?
Jokern riktade en direkt fråga, men även andra undrar - och detta är ingen upptakt till något tjafs eller flame war, absolut inte. Frågan är intressant, och kräver rätt mycket rannsakande att svara på.
Först måste vi backa frågan lite, från att omfatta Ironbuttkörning på Nordkalotten vintertid, till alldeles normala Ironbuttkörningar - varför gör man det?Jokern skrev:@Hampe:
Jag måste bara fråga :VARFÖR???
Det är ju en sju in i helsike kall runda och all kredit till er som gör detta...
Men jag är nog en mes för såna körningar..
Hatten av för dig, men igen : VARFÖR??
...och sedan skall vi direkt erkänna att jag inte har en aning kring varför "man" gör det.
Däremot vet jag varför jag gör det.
Jag har kört MC sedan jag var 16. Började med en Penton Six-Days på crossbana och övningskörning, en hoj som gav mig massa problem. Bara 4år gammal när jag köpte den, men tvärslut och ramsned redan från start. Blev inte bättre av att jag körde den...
Kompletterade med en Honda XL 125 när jag fick körkortet, och körde groteska mil med denna hoj.
Helt bizarra sträckor. Efter 6 månader kraschade jag bort hela instrumenteringen. Då stod miltalet på 3.500 mil... Den hojen gick det dubbla innan jag lämnade den.
Men, jag försökte bygga om den till endurohoj också!
Yoshimuratrim inom 124cc gränsen när andra gjorde det enkelt för sig och borrade till 138cc eller rent av fodrade om och nådde 148cc.
Jag höll fast vid "rätt" cylindervolym, lät Kenneth Sand på dåvarande Honda Service porta toppen, större förgasare - allt, allt, allt. Helt i onödan.
En XL 125a kan aldrig bli en riktig endurohoj trots trim, Konidämpare från Steve Tell och massiv lättnibg av hojen.
Jag gjorde ett par starter, men det var ett jädra slit.
Jag lyckades bannemig placera mig och ta poäng på en SM-start uppe i Västerås, men det berodde mer på att det var en vintertävling med massa snö i spåren - något som gynnade den... ...milda kraftutvecklingen hos fyrtaktaren.
...plus då att jag inte visste bättre, förstås.
Men det blev mer tävlande - nu på en ny Husqvarna WR 125. Jag hade fruktansvärt kul som tonåring, och hann tillochmed skaffa mig en landsvägshoj också, för långturerna runt om i riket.
En MZ 125a - ful som stryk i en tidsera när krom, candy och flake var ett måste för att vara inne.
MZan hade dock potential! Den gick att trimma rejält!!!
Tyvärr handikappad mot Zundapparna mellan rödljusen eftersom den bara var 4-växlad med en dessutom rätt osamarbetsvillig växellåda, men jag tog dem i toppfarten!
...eller möjligen hade dom självbevarelsedrift nog att släppa av över 120.
Inte jag! Alltså "vann" jag. I min värld.
3 stycken 125or avverkade under en hektisk tonårsperiod. Jag måste haft rika föräldrar?
Ja, och nej. Jag finansierade motorcykeleriet själv med pengar jag sparat eftersom jag sommarjobbat sedan jag var 12, och när det kostsamma tävlandet tog fart så hoppade jag helt enkelt av gymnasiet och började jobba istället. Dag och natt, samt alla helger jag inte tävlade.
"Less than happy" kan man säga att mina föräldrar var...
Karusellen fortsatte i nästan 10 år. Jag skrev "enduro" förut, men detta var på den gamla svartvita tiden när sporten fortfarande hette "Tillförlitlighet". Jag fuskade i cross utan speciell framgång - för tradigt att köra runt runt runt, jag tog ut RR-licens och körde debutantklass, jag burkade i sidvagnscross med om möjligt ändå mindre framgång än på solomaskin, och jag körde gata.
Helvitte vad jag körde gata. För att det var roligt.
Jag förälskade mig i det som då hette Jugoslavien och var nere flera somrar på raken.
Alltid med en minnesvärd hemresa i bagaget - dröjde mig kvar liite för länge, träffade någon schysst tjej jag vill vara med någon dag extra, hittade någon ny ö att upptäcka, nya bergskammar att plöja igenom - alltid en vansinnes sträckkörning hem för att hinna till nytt jobb, eller gammalt jobb, eller uppställningen på kadettskolan eller what ever.
Alltid hemresorna som var roligast! Shit vad jag har kört genom Europa.
När jag träffade det som skulle bli min fru så var det med hojen, och det var alldeles naturligt att ta samma hoj upp till Östersund för att blir presenterad för hennes släkt. En påsk...
Visserligen en sen påsk, men ändå.
Sedan minskade det ner med MC-körandet. Min flickvän, och sedermera hustru hade en egen tävlingskarrär igång, och det var ärligt talat mer stimulerande att coacha henne, och sköta markservicen, än att hela tiden gå skadad när det var dags för de avgörande tävlingarna på MC.
...å dessutom tjäna hon pengar på sin sport.
Hon drev ett företag i branschen, jag var delaktig där, och var dessutom egenföretagare på annat håll.
Ingen plats för att tävla på MC, alltså.
Inget utrymme att hoppa på kryckor i någon av verksamheterna, heller.
Jag började rida själv, tävlade hoppning, och senare även fälttävlan på låg nivå, något som i mångt och mycket liknar just enduro. Dock ingår dressyr som ett av delmomenten, och hur jävla trist är inte det...?
Trots det - jag har några rosetter och plaketter även i dessa dicipliner.
Hojarna fanns kvar i lite olika uthus och skjul, och det hände att jag tog fram dem och körde en sväng - men i takt med att något gick sönder som var för jobbigt att laga på en eftermiddag så var dom ståendes, en efter en. Trist, menar trivdes ändå.
Varför skall man köra hoj om man inte kan tävla?
Den "nya" endurosporten med våldsamt mycket fler deltagare, hårdare slitage på sträckorna, fler varvlopp som stadionenduro på Gelleråsen, Ränneslätt och Stångebro tilltalade mig föga.
Jag var uppvuxen i den gamla T-sporten med trånga tighta spår, bottenlösa surhål, tidkort och transportsträckor man näranog frös i bitar på. Den enduron gillade jag, men jag saknade inte motorcyklarna. Trodde jag.
Plötsligt en dag 2005 exploderar jag.
Jag hade köpt en "Vi Bilägare" för att kolla ett test av extraljus, men blev helt förhäxad av ett reportage kring en Ironbuttkörning som Vi Bilägare hade varit med om över i Finland.
Det klart som fan att det måste finnas en Amerikansk organisation som certifierad och ställer ut diplom för det som andra kallar "vansinneskörningar"! Logiskt!
Plötsligt brann det i mig. Här fanns ju incitamentet att börja köra igen!
Sure, Bike hade arrangerat några illegalrace som "Jotunheimen runt" med start och mål i Charlottenberg, och dessutom en - som jag fattade först i efterhand, ripoff på Ironbutt Rally med start i Stockholm och mål i Helsingfors, med poäng för besök på avsides lokationer, men där måste man vara med i loopen för att bli inbjuden. Här kunde jag köra när jag ville!
Den vintern gick åt till att sätta ihop ett av mina gamla ras, och jag körde som aldrig förr.
Inte någon IBA-körning, men det var hela tiden målet med mitt nyvaknade intresse.
Jag sålde den XT 550 jag satt ihop, köpte en lite modernare Kawasaki Kl 650 B Tengai - och lastade upp den 17åriga sonen tillsammans med tält, packning, sovsäckar, liggunderlag - allt allt allt, och drog till det som numera hette Kroatien. På en Tengai.
2008 blev det en godkänd Ironbuttkörning på Kawasakin, och denna körning råkade bli den första IBA-körning som den nybildade Ironbutt Association här i Sverige godkände. First issue!
Åtskilliga svenskar hade hunnit bli certifierade av både USA och Finland innan mig, men det är fortfarande så att min körning är IBA Sveriges första.
Och det har blivit många fler sedan dess. Jag har över 20 godkända körningar nu, och bara 2015 vart det 9 körningar, eftersom jag jagar en Mileeaterdistans som kräver ny körning varje månad under ett helt år.
Så därför kör jag Ironbuttkörningar. Det skänker mig en utmaning. En enkel SaddleSore 1000 är fortfarande spännande och rolig - och kan varieras på hur många sätt som helst.
Det är absolut inga tävlingar, men för mig som är så beroende av referenser och benchmarking för att trigga nerven i körningen så är det perfekt.
Jag kan känna spänning och utmaning utan att behöva köra som en jäkla blådåre - något som jag alltid gjort förr om åren, och tyvärr fortfarande gör när det inte ligger IBA-ramar kring min körning.
Jag njuter av att planera körningarna, förbereda mig, genomföra dem - och surfar som genom sammet efter en genomförd körning. Det är en njutning utan dess like.
De poängrallyn jag genomfört är dubbelt upp av allt det ovan, och lite till.
Sheer joy!
Fortsättning följer!