Att visa hänsyn

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Att visa hänsyn

Inlägg av Fibern »

Med anledning av Ivaraderos film från aftonrundan, där han visade stor hänsyn till ryttaren på istadig/rädd häst, påminde jag mig om en episod där jag var ute på en enslig väg i skogen där jag brukade springa med min hund. Vägen är flitigt använd av travhästar i träning och jag mötte två ekipage och när vi var ca 50 meter från så skenade den främre av hästarna rakt in i en igenväxt gammal odling, så att sulkyn fastnade mellan björkstammar. Visade sig vara en unghäst. Det hjälpte inte ens att jag hade stannat och klivit av vägen.

Tanken blev att vi kan ju påminna varandra om situationer där aktsamhet kan vara motiverad. Kommer ni på mer så skriv ner här.
Hästar är ju en klar riskgrupp. Jag tar det alltid extra lugnt vid både möten och omkörning av dessa. Händer att jag stannar om djuren ser skärrade ut.

En annan sak vi bör tänka på. Personer ute med barnvagn. Händer ju rätt ofta på mindre vägar. Många passar på att få sig en promenad medan barnet ska sova/sövas. Då bör vi nog inte dåna förbi i 100 blås med Mivvarnas åskbuller. Inte så bra skrämma slag på den lilla som just ska somna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Jokern »

Helt klart att vi skall ta hänsyn till andra, som går på/vid vägen..
Men tycker ändån att man skall kunna utöva sin hobby, vara sig det finns hästar eller barnvagnar på/vid vägen..

Att föräldrar väljer att gå längs en 70/90 väg, bör ju ändå vara föräldrarnas beslut/ansvar och skall inte ligga fordons förar till last.
Som du själv säger, så skall man ju inte "knalla" på med 100 knyck, med öppen avgassystem..
I dom tillfälle kan man ju släppa på gasen, när man passerar och gasa på igen, när man har passerat.

Vad angår häst och ridning intill väg, då har jag en liten annan uppfattning..
Finns det "körkort" för att få framföra en häst vid/på väg?
(Det skall poängteras att jag alltid visar hänsyn vid möte av häst med ryttare)
Jag/vi vet ju att, kan jag/vi inte hantera en mc, då får vi helt enkelt ingen körkort..

Många gångar har jag set, att unge (även äldre) ryttare, har problem med att "styra" sina hästar, även när där kommer en TESLA (El-bil), som faktisk inte låter av annat än vinden..

Men det finns över 2 millioner utövare på häst i detta landet och ändå skall man visa hänsyn till just dom, när dom går på/vid vägen..
När skall DOM lära sig att visa hänsyn till oss andra i trafiken? (ta denne fråga lite i skämt)

Sen har vi låtsas Armstrong, som helst vill köra i flock, mitt på vägbanan, en solig söndag, där det finns många fordon ute på tur..
När skall vi visa hänsyn till dom?
För dem har ju inte nån form för hänsynstagande, när dem kör sina "träningspass".. (I bil kan jag, ibland, lägga mig framför en sådan klunga, och sen börja tvätta min framruta.. På det sättet visar jag dem mitt hänsynstagande)

Frågan om : Att visa hänsyn, är ju såklart, att vi alla bör tänka med den gelé klump vi har mellan öronen och se till att inte utsätta andra för faror eller genar.

Kör med hjärnan och inte med handen..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Jokern »

@Skye:
Hahahaha..
Kan du själv se en hästägare konka runt med en "horsybag" och hitta en lagom stor soptunna att slänga den i??

Men du har så rätt, ang hovmärken i backen, där man vill gå..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av JanneBoj »

Jag har faktiskt mindre problem med hästar, hundar och cyklister än vad jag har med katter, eller rättare sagt dessa djurs ägare.
Är det nån enda som sett en kattägare plocka upp efter sina katter?
Med vilken dj-a rätt släpper de ut sina djur vind för våg och låter dem skita och gräva upp rabatter?
Jag blir galen på dem och de har absolut noll förståelse när man försöker få dem att inse problemet.
De lever i konstant förnekelse nämligen.
Nej, nu känner jag att blodtrycket skenar.......
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Fibern »

Att hästen åtnjuter en viss prioritet på våra vägar, härstammar från den tid bilen gjorde intrång på deras domäner. Då stiftades lagar som gav hästen företräde och vissa av dessa lever visst kvar idag.
Och akta er för att kollidera med ett slikt djur. En kollega till mig krockade med en skenande, herrelös travhäst med sulky, som kom galopperande mot trafiken nerför en påfart till E4, efter att tonårstjejen ägaren placerat bakom tömmarna, hade ramlat av.
Inte ens efter rättegång fick han rätt mot hästägaren.

Nu behöver vi inte överdriva beteendena, bara använda förnuft och tänka till lite. Är så himla lätt glömma sig när vädret är med en och hojen går skitfint. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Hampe »

Jokern skrev: Många gångar har jag set, att unge (även äldre) ryttare, har problem med att "styra" sina hästar, även när där kommer en TESLA (El-bil), som faktisk inte låter av annat än vinden..
Hästar har ett helt annat varseblivningssystem än oss människor, och ett helt annat sätt att tolka det dom tar in.
En elbil kan vara mer skrämmande än något annat - just eftersom dom inte åtföljs av den normala ljudbilden som "skall" följa en bil.
För tysta är dom inte! Tro inte det för en sekund, bara för att vi inte hör dem.
Dom levererar ljudemissioner utanför det frekvensomfång vi människor kan ta in, men kan mycket väl skrämma hästar ändå.

Jag tror att denna bilden är bra att ha med sig i bakhuvudet när man är ute och kör hoj:

Bild


Det kan handa vad som helst med hast i trafik - och det hander tyvarr lite for ofta.
Hasten ar ett flockdjur, ett flyktdjur och ett bytesdjur.
Vi trafikanter måste ha detta klart for oss, och åtskilliga ryttare likaledes.
Hor man någon gång en ryttare havda att dennes hast ar "trafiksaker" så vet ni också att den manniskan har inte en aning om vad hon eller han pratar om...

Fibern skrev:Att hästen åtnjuter en viss prioritet på våra vägar, härstammar från den tid bilen gjorde intrång på deras domäner. Då stiftades lagar som gav hästen företräde och vissa av dessa lever visst kvar idag.
Och akta er för att kollidera med ett slikt djur. En kollega till mig krockade med en skenande, herrelös travhäst med sulky, som kom galopperande mot trafiken nerför en påfart till E4, efter att tonårstjejen ägaren placerat bakom tömmarna, hade ramlat av.
Inte ens efter rättegång fick han rätt mot hästägaren.
Hundagare har ett strikt ansvar for allt som deras hundar kan stalla till med - aven om dom rymt ut agarens omedelbara kontroll.

Mellan hast och motorfordonstrafikant ar det ganska precis tvart om. Bilisten doms till ansvar nastan oavsett vad som skett.
Undantaget ar om man i ratten kan påvisa att hastagaren haft uppsåt att skada, eller genom oaktsamhet bidragit till eventuell olycka. I praktiken mycket svårt att bevisa.


Så...
Undvik att smalla med hastar. "For din eeegen skuuull" i forsta hand, men faktiskt aven for hastagaren... :roll:
Det ar du sjalv som åker på det.


Några tips från Ridsportförbundet:
# Alltid ta det lugnt när du möter hästekipage i trafiken.

# Försäkra dig om att häst och ryttare upptäckt dig och var
uppmärksam på tecken från ryttaren.

# Sänk farten i god tid och håll en jämn hastighet. Om
hästen verkar orolig stanna gärna och låt ryttaren rida åt
sidan. Ha ögonkontakt med ryttaren.

# Lämna betryggande avstånd i sidled när du passerar hästen.

# Undvika plötsliga ljud som kan skrämma häst och ryttare.
Ljud från tryckluftsbromsar eller signalhorn kan vara
förödande.

# Ta särskild hänsyn till ridande barn och ungdomar. De har
ofta liten trafikvana.

# Om du möter en grupp ryttare, eller om en grupp ryttare
är på väg att passera vägen, är du skyldig att lämna fri
väg eftersom gruppen i lagens mening utgör en så kallad
”annan procession”.

# Det är olagligt och farligt att bryta en grupp. Hästar är
utpräglade flockdjur. De hästar som måste vänta blir ofta
oroliga och kan försöka springa ikapp resten av flocken.

# Blända av när du möter hästar i mörker.
Dessa råd och rekommendationer gäller även i allra högsta grad
dig som kör motorcykel eller annat motorfordon. Här hittar du mer
information: http://www.transportstyrelsen.se - Sök på Hästar i trafiken.

Hampe
IBA #40701
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Stefan »

Det här blev en intressant och omfattande diskussion :)

Vad gäller hästar, jag har redan kommenterat i Ivaraderos tråd. Men, generellt försöker jag visa hänsyn, även om jag ibland kan fundera på om just DEN hästen/ryttaren verkligen borde vara ute i trafiken. Som föregående talare antyder, jag tror nog ändå att om jag och min hoj träffar en ryttare och hens pålle, så är det nog jag som förlorar ändå.. Och jag önskar ju ingen part i mötande ekipage illa ändå.

Vad gäller "memils" (medelålders män i lycra)(sportcyklister då) kan jag allt känna en kraftig irritation. Ligger i bredd i en låååång klunga på en kurvig landsväg med en fil åt varje håll. Visst, de har väl samma rätt till vägen som alla andra, men hänsyn verkar ju vara ett okänt begrepp :conf: Jag har läst om många lastbilschaffisar som svurit värre än klippet med värmlänningen på norska vägar :ffs De har ju absolut inte en chans att ta sig förbi. Jag menar, HALLÅ... det är är inte Tour de France...

Sen var det katter ja. Och joo... utekatter kan ju vara ett litet elände. Värst är det väl (?) för småbarnsföräldrar som drar sig för att låta barnen leka i en sandlåda som sannolikt är kattoa på nätterna. Jag stör mig inte så värst på dem. men.... Själva har vi en kennel i omedelbar närhet. Lagom gött en fin vår/sommarkväll när man vill sitta ute efter att trafiken lagt sig och tystnaden äntligen lägger sig. Då sätter plötslig jyckarna igång att bråka och gasta för full hals. Självklart hänger ju alla andra vovvar i grannskapet på i serenaden :evil: Där någonstans börjar man nästan förstå de som kastar förgiftade köttbullar åt dem... fast bara nästan... tror jag.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Vagabond »

Gedigen lista från Ridsportförbundet där med många bra tips.
Fast med tanke på att Ridsportförbundet är en organisation som vänder sig till, i första hand, ryttare och inte sådär självklart når ut till andra trafikanter så undrar jag bara lite försynt om det finns en motsvarande lista (från samma förbund då alltså) som vänder sig till deras egna medlemmar? Med tips av typen "Ge dig inte ut i trafiken med din häst om du på minsta sätt misstänker att den kan reagera oförutsett på andra trafikanter", "Rid gärna av vägen en liten bit om du ser att det kommer ett fordon", "Undvik så långt det går att rida på vältrafikerade vägar", etc.
Om inte så hade det kanske varit något att fundera på.......................
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Att visa hänsyn

Inlägg av Hampe »

Vagabond skrev: Fast med tanke på att Ridsportförbundet är en organisation som vänder sig till, i första hand, ryttare och inte sådär självklart når ut till andra trafikanter så undrar jag bara lite försynt om det finns en motsvarande lista (från samma förbund då alltså) som vänder sig till deras egna medlemmar?
Självklart!
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles ... yttare.PDF

Ridsportförbundet arbetar intensivt med trafikfrågor och upplysning, men även RRO - Ridskolornas Riksorganisation jobbar med frågan, där dock riktat direkt till sina medlemsföretag; ridskolorna.
Vagabond skrev: Med tips av typen "Ge dig inte ut i trafiken med din häst om du på minsta sätt misstänker att den kan reagera oförutsett på andra trafikanter"
Där gör jag dig dock besviken. Ingen vettig hästmänniska skulle ta den formuleringen i sin mun, och den ryttare som påstår att dennes häst är "trafiksäker" demonstrerar endast sin egen okunskap.

"Trafiksäker" implikerar en förståelse för sammanhang, en förmåga att tänka i flera led och att man är besittning av ett konsekvenstänkande.
Det har ingen häst.

Däremot finns det hästar som är hyfsat obesvärade av trafik, buller och fordon.
Men detta är inget som gör denna häst "trafiksäker".
När en skadad fågel plötsligt flaxar upp ur diket framför hästen, så förmår inte denne att väga en fara mot en annan - utan hästen kastar sig undan det omedelbara, närmaste och senaste hotet. Rakt ut i körbanan.

Det är förvisso mycket sällan sådant händer, men chansen är dock stor nog för att man skall passera ett hästekipage redo att hantera en sådan situation.
För sitt eget välbefinnande. För ryttare och häst. För sin egen plånboks skull.
...för det är fordonsföraren som bedöms som vållande i en sådan krasch.

Lagen baserar sig på att människan är smartare än hästen och klarar av att tänka i flera led.
Men ibland undrar man.




Hampe
IBA #40701
Skriv svar