Ruttplanering och navigering

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Ruttplanering och navigering

Inlägg av Ralf-FIN »

Tänkte vi kan spinna litet på dethär ämnet, så frågan är: Hur planerar vi våra rutter och hur omsätter vi dom i verkligheten?

För mig så varierar det i alla fall beroende på vilken typ av tur jag är ute på.

1. Korta kvällsturer så brukar jag titta först i Google maps eller bara dra iväg. Har jag nåt delmål så är det "Waypoint" som används eller om jag sett nån speciell väg jag vill köra så kör jag enligt vad jag sett i Google. Men ofta så styr jag nog bara dit som det verkar intressant och så låter jag GPSen ta hem mig då jag tycker jag kommit tillräckligt långt bort.
2. Planerade turer som är lite längre så körs det med "Waypoint", men samma här också om jag sett och vet nån väg jag vill köra. Här improviseras det ofta och här är det då bra att ha plattan med sig så att man kan hitta nya intressanta vägar mellan delmålen. Men visst händer det också att GPSen får sköta jobbet och att man bara kör dit den tar en.
3. Långturer så planerar jag då gärna ordentligt på förhand med rutt och boende. Rutten kan dock variera på plats efterssom ju plattan är med och man kan hitta nya intressanta vägar på plats och ifall man har tid. Att det föredras att bo i stuga eller liknande och boka i förväg är helt enkelt pga att man får bort det stressmomentet och kan fokusera och njuta av själva körandet. I fint väder då det går att tälta är det ju förstås inget stressmoment, men om det är skitväder och regnar så är det fint att köra i den vetskapen att man har tak över huvudet, varmt för natten och att man kan torka grejerna. Betydligt skojigare att fortsätta då nästa dag. Men visst händer det att det blir längre utflykter också utan bokningar i förväg, boende hittas alltsom oftast men det brukar generera lite stress där mot kvällen ifall det visar sig svårt att hitta.
Numera så är det ju betydligt lättare med de hjälpmedel vi har med plattan och nätet, bestämmer man sig på morgonen hur långt man ska köra den dagen så är det ju ganska lätt att hitta boende på nätet... så ett telefonsamtal där på morgonen innan man startar och så är det fixat.

Men å andra sidan så är det ju kul att ha nåt att göra på vintern också och sitta och drömma och planera säsongens rutter ganska så långt på förhand :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Fibern »

När det gäller längre turer, tar jag helst Eniros karta till hjälp. När ett resmål är bestämt börjar jag planera resväg. Jag använder bara karta via dator eller min eminenta Sverigekartan XL, som alltid finns överst i toppboxen. Oftast några månader i förväg och då brukar jag skriva ut kartblad i lämplig skala där resväg är markerad. I vissa fall minnesanteckning med vägval och orter att passera. En av tjusningarna med längre resor, är att stanna upp inför ett vägskäl och där bestämma om planeringen ska följas. Då blir det ibland alternativt vägval, för att kanske åka förbi någon sevärdhet exempelvis.
Jag kör aldrig efter GPS på resorna, annat än om jag ska hitta en specifik adress i någon stad. Eller en bensinmack, likt OKQ8 i Sala 2013.
Som gammal orienterare är det lite av en sport för mig att lägga så lång resrutt i mitt organiska minne, där namnen på orter, vägval vid korsningar och liknande plockas fram. Slirar sen "hårddisken" så är det bara upp med XL:en och stämma av.
Och allt detta sker naturligtvis på en mängd småvägar genom vårt avlånga land och för all del även i Norge. Försöker så ofta som möjligt, vid exempelvis resor neråt landet, söka mig på nya vägar i åtminstone delar av resorna.

Kortare turer, dagsturer och fådagarsturer sker oftast direkt ur minnet, där målet kan vara typ ett bestämt eller ett par olika nedslag. :)

edit: Och nu blir det en kort tur mellan snöbyarna. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Peter »

Jag har en helt annan taktik vid långresor.
Ta rygg på riktiga experter :rock-on
Jag har fått åka på vägar jag aldrig hade hittat själv *virrig*
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av AndersG »

Menar du att du har en Sverigekarta som heter XL, @Fibern?
Låter fantastiskt bra!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Fibern »

Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Skoogsnisse »

Jag har också en XLkarta

Bild
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Fibern »

Bästa GPS:en Nisse.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av AndersG »

Tack @Fibern

Jag gillar verkligen kartor i de flesta varianter och kikar gärna och ordentligt i förväg om det skall åkas lite längre på okända vägar. För det mesta visar det sig sedan att jag klarar mig ganska bra med bara minnesbilden. Det blir lite fel ibland, eftersom jag inte brukar komma ihåg alla korsningar, många har jag väl inte ens sett på kartan, men med en inre kompass och helheten från kartan brukar det ordna sig.

Om jag däremot tappar tråden eller till och med hamnar utanför minneskartan känner jag mig rätt väck, även om kompasskänslan brukar fortsätta fungera. Då behöver jag uppdatera mig med karta eller GPS för att det skall kännas bra.

Vi var ju några stycken som körde en liten sväng i Norge förra sommaren. Före turen hade jag full koll och dessutom 15-16 waypoints inlagda i GPS. Sedan visade det sig att någon eller några av mina WP inte stämde. Jag lyckades inte heller ta reda på vilka. Det gjorde det hela spännande på ett helt annat vis. Men dels var jag ju tvungen att ta rygg hela vägen och låta de övriga jobba med färdvägen och dels påverkade det upplevelsen av helheten. Nästa gång kommer jag absolut ha en papperskarta också. XL kanske?
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av AndersG »

Har alla XL-medlemmar rabatt på den?
Eller förresten. Ser just att
"Den här utgåvan av boken är slutsåld (slut på förlaget)"

Men det finns ju en uppföljare så klart. Fast den heter inte längre XL...
http://www.bokus.com/bok/9789113072326/ ... 0-1400000/
Senast redigerad av AndersG den lör 23 apr 2016, 19:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Stefan »

Jag har ju mestadels kört dagsturer hitintills. Då planerar jag gärna med en bra karta först för att få överblick och ett någorlunda grepp om hur långt bort jag vill åka. Sedan har jag den bredvid mig och Basecamp på datorn, där jag då lägger en rutt. Sedan kör jag väl ofta huvudsakligen efter GPS. Om jag ser någon intressant väg eller skylt till något, så viker jag bara av. GPS:en brukar ju då gärna vilja räkna om rutten, och ofta verkar väl det funka bra, även om den ligger och tjatar om att jag ska vända. Om inte, får man väl hitta på något annat, men tillbaka till rutten har jag hittills oftast kommit.

I yngre år var jag väl OK på att läsa karta och att kunna memorera "waypoints", men när jag var "nygammal" på hoj för några år sen och skulle köra på karta lite roliga vägar till lantstället i Värmland på hojen, så sket det sig rätt snart. Mycket beroende på att jag upplevde skyltningen i vårt land som totalt urusel. T.ex. jag kommer in i en mindre stad och vet att jag ska vänster och sikta på en annan stad... men nädå, inte minsta vägledning, så det blev en del snurrande och resan landade på 6-7 timmar. Delvis kanska för att kartan inte var pinfärsk, utan terrängen hade ändrats efter tryckdatum. Laila hade varit på plats med bilen ett bra tag när jag anlände :frust: Så, oavsett om jag kör waypoints, rutt eller bara knappar in en ort e.d. på GPS:en, så nog tycker jag att den är ett gött hjälpmedel *thumb_up* Även om det kan vara kul att bara utforska ibland, men den är bra när man sen ska vidare eller hemåt igen. Sen får man passa sig för att ha den på "kortare väg"/närmaste väg om man inte vill uppleva nya äventyr :D

En bra variant jag testat, jag kör en rutt, men hittar en avstickare jag vill kolla. Droppar en Waypoint där jag avviker från rutten. Om vägen jag intresserade mig för efter en del snurrande på småstigar visar sig vara en "dead end", så har jag en vägvisning tillbaka tillbaka till waypointen, och kan fortsätta på rutten.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Peter »

För egen del är gps världens bästa uppfinning!
Har man lokalsinne som en guldfisk är det skönt att kunna lita på tekniken.
Fast även jag tycker det är skönt med en karta.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Skoogsnisse »

@Fibern Jag har en hjälp som om den är tillgänglig som slår både karta och gps.
Det är en bror som kört timmerbil i 45 år i norra Svealand, Hälsingland och Gästrikland
Nisse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Laffe »

Får inte riktigt min gps att funka som jag vill...
Måste konsultera @Hogge lite tror jag..
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Ralf-FIN »

@Ivaradero
Nå du blir väl varse om så småningom hur jag orienterar mig framåt igenom bygderna *yes*

Tillika så hållar jag ju med @Skoogsnisse, har man tillgång till nån som vet om fina vägar så är ju det absolut det bästa sättet att planera sin rutt, det är ju dethär forumet ett bra bevis på. Har man bekanta i en landsända så slår det Google och ens egna funderingar alla gånger.

Då finns det ju förstås också sidor som kan tipsa, men å andra sidan så kan det ju ofta vara så att det är nån som kört första gången i nåt land och tror sig ha hittat nåt bra och lagt upp rutten(vilket det förstås kan vara), men nån "lokaling" skulle ge tips om nån helt annan rutt.
Som t.ex. denhär http://www.bestbikingroads.com/

Finns ju säkert 100 olika sätt att hitta sin bästa väg, nöjet ligger ju ofta i att upptäcka själv då man är på tur och bara styra dit det känns rätt för stunden.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ruttplanering och navigering

Inlägg av Stefan »

Helt rätt *thumb_up* Och är man ute och "äventyrsåker", tycker jag det är gött att ha både GPS och karta med sig, karta för översikten, GPS för detaljerna. Sedan händer det väl att man bara kör på kompass i GPS.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar