Varadero omdöme

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
PCO
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 29 apr 2016, 13:55
Answers: 0
Hoj: TDM 900- 02
Ort: Skåne

Varadero omdöme

Inlägg av PCO »

Hej
Har reggat mig här, funderar på att byta mc till en Varadero. Har några frågor om denna mc vad kan vara bättre än att ställa dessa här. Bör finnas ett antal kunniga människor här.
Mina funderingar är helt enkelt hur är en Varadero att köra, ja jag ska testköra en. Men är nyfiken på era åsikter.
Vad jag funderar på är.
Körbarhet vid aktiv körning på kurvig väg. Allt från kvällsrunddan till alperna.
Långfärd 70-100 på en dag.
Grusväg.
Hantering på väg
Hållbarhet.
Svagheter.
Vilka årsmodeller bör man leta efter.
Vilka tillbehör är ett plus om de finns med.
Kan säkert glömt något men tar tacksamt mot eventuella glömda frågor.

Vem är jag en då, en gubbe som har kvar intresset av att köra mc, har haft mer sportiga mc:ar genom åren men vill ha mer bekväm körställning nu. Har fastnat för V-motorer gillar dessa både V-2 och V-4. har kört genom åren både japanskt och italienskt.

Har även roat mig att läsa igenom en del inlägg här, verkar vara ett trevlig samling människor här.
Min förhoppning är att ingen surar på att jag vill ta del av era erfarenheter.
Trevlig valborg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Fibern »

Hej PCO. Jag ska inte besvara dina frågor, då jag själv inte kört Varadero. Men så mycket kan jag lova, ingen surar för att du ställer frågor och begär omdömen. Välkommen att presentera dig i medlemstråden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Peter »

Hej PCO.
Du gör helt rätt att fundera på en Varadero.
Kurviga vägar är helt fantastiskt att köra denna maskin! Men dom alltid. Provkör!
Svagheter är väl bränslepumpen som ger upp lätt. Originalkåpan är väl ingen höjdare. Dom flesta byter till nåt annat. Men samma där. Man måste provköra. Det som inte funkar på den ene funkar på nån annan.
Annars finns det nog inga kända svagheter. Ger man den lite kärlek får man mycket tillbaka.
Sen får jag önska välkommen till Sveriges trevligaste forum

Skickat från luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Laffe »

Hej och välkommen med dina frågor @PCO *thumb_up*

Nu är jag ingen grusguru överhuvudtaget, men jag jobbar på att förbättra mina skills där.
Jag tycker den funkar alldeles utmärkt på grus, även små grusvägar - men jag skulle aldrig ge mig på att ta den ut i någon outbackterräng.
Den är nämligen topptung, och vid krypning vid trixiga passager kan man lätt välta om det skulle råka vara en sättning/grop precis där foten ska ner... *visslar*
Been there, done that.

I övrigt bara att instämma med ovan sagt - grymt bra och bekväm för långtouring.
Man brukar säga "try it, you may like it"....skulle snarare säga Try it, you will like it *thumb_up*

Lycka till med hojletandet!
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Ivar »

Bytte upp mig från xl700 till xl1000
Jag har en 07a med insprutningsmotoren och 6 vexlar

Saknar Transalpen på grusrundar men på motorväg och turer med mycket pakning är Varaderoen överlägsen.
Det finns också mycket bättre plats till passagerare om du har non bakpå iblandt.
Sen är den underbar om man krypkörer i köar.
Du lär bli nöjd om du välger Varaderoen.

Bli med på Skye's fjelltur i sommar så får du tästat den på riktig :)
Bara 3 av 40 platsar kvar så det är snabba beslut som gälder sen lär du bli känt med en del av "gänget" också.
Let's be careful out there
PCO
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 29 apr 2016, 13:55
Answers: 0
Hoj: TDM 900- 02
Ort: Skåne

Re: Varadero omdöme

Inlägg av PCO »

Tack för svar, nu återstår som första steg att testa en Varadero. Ger er ensammanfattning vad jag tyckte efter ett test.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Ralf-FIN »

Angående omdömen om Varadero så drog jag mig till minnes att en landsman till mig ställde samma fråga som dig här tidigare...
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=15&t=3260

Och tar du dig tid att söka i trådarna och läsa så hittas väl så gott som all information man kan behöva. Så det i kombination med en provkörning så lär du nog ha en ganska bra bild av hojen.

Och så ÄR ju Hondafolket väldigt trevliga också :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Nisse Järnet »

Jag impulsköpte nyligen min gamla Varadero, har väl bara hunnit med ca 50 mil hittils men jag trivs bra med den!
Har inte letat efter denna typ av hoj förut men blev positivt överraskad när jag testat den!
Skön att köra, hyffsat drag iaf under 150, känns rätt bra vid aktiv körning på kurviga vägar och gör inte bort sig på finare grusvägar heller!
Enkel att hantera så fort man rullar men är lite bråkig att baxa runt med i garaget.
Jag har fixat soppapumpen på min och lite andra smågrejer men det är lättmeckat och hållbart i det stora hela.
PCO
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 29 apr 2016, 13:55
Answers: 0
Hoj: TDM 900- 02
Ort: Skåne

Re: Varadero omdöme

Inlägg av PCO »

PCO skrev:Tack för svar, nu återstår som första steg att testa en Varadero. Ger er ensammanfattning vad jag tyckte efter ett test.
Nu har jag testat en Varadero av 2005 års modell. Blev inte hel såld av denna provkörning.
Plus: behaglig körställning, kände inte av att den har lite vikt lätt att köra.
Minus: Vinanade ljud vid körning lät som det kom från bakhjulet. Upplevde den som seg, blev förvånad av detta.
Måste nog testa minst en annan innan jag gör ett beslut.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Varadero omdöme

Inlägg av mel »

Ett vinande ljud från hojen och ett ölande ljud från förarna.... Det är så det brukar vara.
Dom ska låta så. Någon kan säkert förklara.... Växellådan?
Söderberg
Cykel
Cykel
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 maj 2016, 22:30
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Helsingborg

Re: Varadero omdöme

Inlägg av Söderberg »

Det skiljer på bakre stötdämpare mellan olika modeller. Vissa dämpare kan man ställa förspänningen med en ratt, vissa behöver man en haknyckel och tålamod.
VARADERO -03 GRUS-CRUISE EDITION | TRANSALP -08 | VFR 800 -99
Skriv svar