Koncentration när vi kör MC.

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Koncentration när vi kör MC.

Inlägg av Jokern »

Många av oss, här på forumet och andra mc förar, har monterat nån sorts pryl på sin mc, som kan vara ett störningsmoment i sin koncentration, när man kör mc..

Vi vet att lagen om handhållen mobil just nu har blivit förbjudet i bilkörning, just pga koncentration på trafiken..

Men vi på MC då..??
Action kamera, GPS, Headset, mobil hållaren, tankväskan.....etc etc..

Vad är det som får andra att reagera på dålig körning i trafiken??
Är det :

Bläddra i GPSn, när vi kör (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)
Trycka på intercom enheten på hjälmen (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)
Trycka på fjärrkontrollen till action kamera (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)
Starta action kamera manuellt (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)
Använda action kamera på selfiepinne (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)
"Fick jag den där grejen med i tank väskan"? (Jag gör och kan vara okoncentrerat i just 2-4 sek)

Det finns mycket vi "bara" gör, när vi kör hoj..
Inte med elektroniken, men även med varan kläder..

Öppna eller stänga jackan/byxor i ventilationen eller helt öppna jackan eller stänga den, pga värma eller kyla...
Behöver jag skriva att jag gör det??

Om jag skall utföra nått av detta som jag har skrivit, då måste jag ju använda èn hand (kanske ibland två)..

Om jag måste "fixa" nått på vänster sida av jackan, måste jag ju använda höger hand (gas och handbroms handen), därmed sänker jag min hastighet och är oförmögen att bromsa in hård, om situationen bjuder sig..

Skal jag fixa nått på höger sida, måste jag ju använda vänster hand (tutar, blinkers och kopplings handen), därmed kan jag inte bringa min hoj till säker stansning, med hjälp av kopplingen.

Alla kör vi väl med båda händer på styret, när vi kör...!!! Eller..?

Det mest vanliga är :
Att när man kör långt, eller är trött i rygg eller arm, då kör man med En hand på styret och det är höger handen..
Vänster hand knyter man och sätter i vänster lår (sport hoj), vänster hand i vänster midja (touring hoj), vänster hand på tanken (alla hojar)..

Kom gärna med input om hur vi kör, för vi vet ju alla, hur vi SKALL köra..

Kör bil, när du kör bil....
Det gäller väl oxå vid mc körning..

Säsongen är bra igång i södra Sverige, så kör efter förhållanden och inte efter andra..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Koncentration när vi kör MC.

Inlägg av Fibern »

Då jag nu var av samma åsikt som Ralf, i hans kommentar i din tråd Jokern, får jag väl kommentera ditt inlägg här också.
Först; jag tänker varken förmana dig eller fördöma ditt agerande. Du har kanske den kontroll som behövs vid de tillfällen du använder tekniken, som säkerställer din och eventuell passagerares säkerhet.
Att det däremot kan vara olämpligt står jag fast vid. Lite fel dessutom att likställa det med bilkörning med en hand på ratten. I bilen kan du tvärnita med en hand på raten, samt även styra undan snabbt, fortfarande med en hand. Inte att rekommendera på en hoj, ens med automatlåda.
Vad gör du om läget kräver en snabb manöver? Släpper pinnen för att greppa styret?
Nåväl Jokern, fortsätt bara och kör säkert så vi får fortsätta att återse dig på träffar framöver.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Koncentration när vi kör MC.

Inlägg av Ralf-FIN »

En helt relevant frågeställning du tar upp här *thumb_up*

Det är nog precis som du skriver @Jokern att det finns en hel del störningsmoment som vi ägnar oss åt när vi kör och de som du räknar upp är väl de vanligaste. Erkänner direkt att jag ibland syndar med både det ena och det andra och det har också haft följder :oops:

Problemet med olyckor är ju att de allt som oftast sker helt utan förvarning och att det då beror helt på förarens förmåga att reagera för att undvika eller minimera följderna.
Så i det resonemanget så borde man alltid försöka vara så skärpt man kan hela tiden och försöka att inte ägna sig åt annat medan man kör. Somliga saker dyker upp som störningsmoment, men andra är medvetna val. Däri ligger väl då skillnaden man själv kan påverka för att köra säkert.

Önskar alla fortsatt säker körning *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Koncentration när vi kör MC.

Inlägg av Stefan »

Tänkvärt... Visst syndar man (jag) på den fronten lite då och då. Dock tror jag vi alla (av ren självbevarelsedrift) väljer våra tillfällen för dylika synder. Jag känner själv också att jag har generellt mycket mer koll omkring mig på hoj och är mer alert än vad jag alltid är i bilen.
Men, värt att skänka en tanke åt likafullt!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Koncentration när vi kör MC.

Inlägg av Daniel »

Intressant tråd!

För egen del tänker jag att jag så långt jag kan, försöker jag att välja mina tillfällen. Att jag utifrån min erfarenhet att läsa av trafik och att förutse enklare eller svårare partier väljer att vänta med att tex dra upp dragkejan och knäppa jackan hela vägen upp tills efter korsningen...
Jag tror att man till viss del kan förutse potentiellt farligare situationer och att vi automatiskt skärper oss då, samt att vi lite slappnar av när vi bedömer omgivningen som lite mer ofarlig.
Svagheten i detta är att jag är utlämnad åt att ”blotta strupen” åt situationer som är potentiellt farligare än jag uppfattar/bedömer, men det är väl ändå så vi fungerar?!
Att tex köra med en selfiepinne är naturligtvis inget för en nybörjare som mig, men är det egentligen så mycket farligare än att köra och samtidigt pilla på GPSen...?
Jag är nog för ny på det här med motorcykelkörning för att kunna bidra med något djupare och mera ”matnyttigt”, men intressant att läsa hur ni tänker!!
Skriv svar