Åkvärda vägar på Åland?

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av woffe4476 »

Hej.
Läst lite trådar här på forumet men jag tar tacksamt emot tips på trevliga vägar som jag inte bör missa på Åland.
Asfaltsvägar helst, då resekamraten åker CB750 från -73...
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av benson »

Hej,

Åland är lätttillgängligt och kul att åka på.

Som Skye nämner så är det trevligt mest över allt. Jag har dock några favoriter;

* det är lätt att ta sig ut i riktig utskärgård med linjefärjor som är förlängning av det vanliga vägnätet. Inga kostnader. Ett exempel på det är att åka ut till tex Västra Simskäla. Lätt att hitta, åk norr från Mariehamn och följ väg 2 till Bomarsund. Här kan du kolla på den gamla fästningen (ruin). Fortsätt sedan bara vägen fram och ta de färjor du kommer fram till (korta turer på linfärja) till du är ute på Simskäla vid vägs ände. Vacker väg med mycket sjönära upplevelser. Jag har även för mig att det finns ett enkelt värdshus med boende efter vägen. Ta med badkläder om det är en sådan dag.
* Getabergen är ett trevligt mål för en tur. Även den norr från Mariehamn på väg 2, sedan väg 4 mot Geta. En härlig avstickare efter den vägen (4) är att ta höger på "Tjudövägen" som går över i "Daglösavägen", ta sedan höger vid Saltviksvägen så kommer du ut på väg 4 igen efter ett tag, eller så vänder du och kör samma väg tillbaka, för den är fin!
* kolla även denna länk för fler tips http://www.visitaland.com/se/fakta/arti ... cleid=2057" onclick="window.open(this.href);return false;

Trevlig tur, hälsar Benson
//Kenneth
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av mel »

Tack Bensin...eh...Benson!
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av Jake »

Jag gjorde en spontan tur för ett par veckor sedan, ville testa tältet i bra väder inför sommarens långresa. Jag diggar Åland skarpt.

Här kommer några få tips, hela ön var fin...
Om du åker väg 2 ut mot Prästön så kommer du till en stor rysk gammal fortruin, som måste ha varit mäktig på sin tid. Där ute ligger också Puttes camping som jag tältade på under min tvådagars tur på ön, en bra camping tyckte jag. Perfekta bergsklippor för kvällsmatlagning med sen kvällssol nere vid deras gästhamn. Kör du upp på grusvägen bredvid campingen så kommer du upp på en fin höjd med fin utsikt och även där en ruin, med gammal kanon.

Även jag kan tipsa om restaurangen/cafét på Getabergsvägen. Väldigt fin utsikt, deras altan är härlig vid fin väder. Ett bra ställe för en glass eller en kopp kaffe. Mycket välbesökt av mc folk när jag var där.

Campingen uppe vid Käringsund ligger också fint vid vattnet och båthusen längre bort. Det är en lite lyxigare camping, där folk hyr in sig för bröllopsfest och konferens. De har även bra campingstugor.

Å Mariehamn såklart med den stora vackra gamla båten.

Jag var helt lyrisk efter min tripp till Åland, en väldigt fin ö. Det värsta är bara att jag blev så sugen på båt ;) .

Jag hoppas du får en fin resa!

/JAKE
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av mel »

Benson&Jake (låter som en amerikansk firma, möjligen en privatdetektivbyrå) Just nu är vi på Sandösunds taverna och lunchar.det blir nog bad uppe vid Simskäla. Tack för tipsen!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av mel »

Våra värdar på Bastö berättade att man här kan få ett omedelbart körförbud pga hög hastighet. Det delas också ut stora dagsböter... Så tempot här är verkligen lågt. Något att tänka på om man åker hit. För övrigt har vi bara gott att säga om Åland!
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av Jake »

Haha... en dektektivbyrå vore nått! 8-).

Härligt att höra att ni har det fint på Åland! Själv packar jag för att spendera en månad på de nordiska vägarna, ska bli gott att komma iväg och se nya platser och hälsa på vänner.

Jag hoppas ni får det fortsatt bra på Åland.

/Jake

Skickat från min GT-I8730 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
benson
50cc
50cc
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Ingarö / Stockholm

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av benson »

Kul att Åland smakar, själv har jag ägnat dagen åt centrala delar av Tyskland. Imorgon blir det Eifel och Ardennerna, med siktet inställt på Normandie. Varaderon går som en dröm!
//Kenneth
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Åkvärda vägar på Åland?

Inlägg av mel »

Tack, nu är vi hemma igen. Men Åland återkommer vi nog till på något sätt.
Skriv svar