Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Inlägg av Wiseguy »

Vilka vägar är det man inte får missa längs med gränsen Sverige/Norge?
Udda, roliga, asfalt, grus, you name it.
Vad bör man lägga in i gps:en bara för att man kan.
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Inlägg av rydde »

här har du lite lösrykta minnen från min sida på några passager. jag gillar blå vägen bäst. alltså den som går storuman - mo i rana. sedangillar jag även den över arjeplog. lite trist transport i sverige men då är den kanon när man väl är över på norska sidan (junkerdal). narvik-kiruna är väl rätt bra också (lapporten) men minns inte så noga hur det var på norska sidan... hmm östersund-trondheim var väl kanske inte heller nån megaväg men iaf rätt kul på slutet fram mot trondheim om jag minns rätt...fast då hade jag mkt regn när jag körde den...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Inlägg av Fibern »

Svårt tipsa om vägar "längs med" gränsen, eftersom det går mest vägar "cross" gränsen. Men ett tips jag då kan ge är väg 73 mellan Trofors (norr om Trondheim) och Blå vägen en bit ovanför Tärnaby. Passerar Hattfjelldal bl.a. Den kan köras som några mils omväg mellan Mo i Rana och Trofors, eller andra hållet, trevlig och sevärda vyer.
Sedan har vi ju väg 62 via Höljes i nord-värmland upp genom Trysil och vidare till Tolga, inte långt från Röros. En riktig "längs med" väg som jag själv är sugen på, och varit ett par år, att åka någon gång. Väg 26 i Norge. Kanske den bästa paralell-gränsvägen. Vet dock inte statusen på denna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Inlägg av Wiseguy »

Längs med eller tvärs över spelar inte så stor roll. Det var mest den geografiska positionen jag var ute efter.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vägar man inte får missa mellan Sverige/Norge

Inlägg av Fibern »

I så fall kan man ju rent generellt säga att alla vägar in och ut ur Norge är sevärda/hojvänliga, på norska sidan. T ex en av dom Rydde föreslog, Silvervägen eller Graddisvägen, vilket man nu kallar den, väg 95 som i Norge har nr 77, är sevärd men bara till gränsen mot Sverige. Det finns säkert undantag på svenska sidan, hoppas bara de som kan ha åkt sådana ger sig tid att svara. Lycka till Wise. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar