Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Allmänt snack om resor
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av Richaud »

Hej på er..nån som rest i dessa länder med fordon? Drömmer om nästa års resa och sitter o ser vad jag kan behöva förbereda mig med och på.. redan insett att GPS är ett bekymmer då kartor är som veta kalfläckar och Google maps pegman inte går att få på nån väg där....

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av V Saarela »

Vitryssland är det väl inte speciellt många som rest i här. Förmodligen beror det väl på att man måste ha ett visum för Vitryssland och ett för Ryssland, så det blir väl då att man väljer(pga visumkostnaden) att i första hand åka till Ryssland.

Jag har väl rest lite i Baltstaterna och Ukraina(tillsammans med stahson). Balterna är ju inga problem att resa i, västeuropeiska GPS:en funkar och bokstäverna är som hos oss. Däremot så är Ukraina ett problem. "Ingen kan engelska" och bokstäverna är som dom är. Vi hade lite strul att hitta.

Nu i hösta så var vi i Ryssland och jag lyckades hitta en sida att ladda ner på min gamla Garmin en karta.(finns länderna du nämnde) Funkade klockrent!

Om du kikar på denna sida så kanske du kan kisa fram adressen var jag hämtade den(bra är att ha två minneskort, det gick inte att få ihop med den västeuropeiska)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130808.html
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av Richaud »

Kalas tack!! vilken garmin har du? Kör med Tometome rider så jag kan ev köra med båda
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av V Saarela »

Jag kör med en Garmin 2620.....gammal som gatan, typ nästan 10 år gammal :)
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av Richaud »

Haha ok tack..hade svårt med din länk eller snarare hade den gått ut;) men jag fortsätter leta..är ju över ett år kvar...;)
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Baltstaterna och Vitryssland samt Ukraina

Inlägg av twowheeltours »

Hej!
Baltstaterna är ok som redan nämnts i tråden, tycker nog att det ganska platta Litauen har minst att bjuda på. Om man håller sig till Ukrainas västra delar kanske säkerhetsläget är ok men kolla vad UD rekommenderar innan du åker, kanske mera för dina nära käras skull än för din egen. Vitryssland vill jag också åka till... GPS känns som något att lämna hemma men kan vara trevligt om du måste tråckla dig igenom Warszawa på vägen till Ukraina. Annars så funkar kartor som du köper på de ganska moderna mackarna bra. Min hustrus bror har vunnit tiomila så nog har hon lotsat mig genom både Lettland och Ukraina från bönpallen men så svårt är det inte. Infrastrukturen gör att någon uppsjö av vägar och vägkorsningar inte existerar så felkörningar är sällsynta om man tar det lugnt. Vägarna är så dåliga som alla säger men mat, husrum och bensin finns alltid runt nästa krök liksom en bankomat. Aldrig har äventyret varit närmare och sällan till en så liten peng.

Med vänlig hälsning, Olle
Skriv svar