Tipsa mig om Finland

Allmänt snack om resor
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Min hustru och jag planerar en dryg veckas mc-semester i Finland i mitten av juli. Eftersom vi bor norr om Örebro börjar vi med att ta färjan till Helsingfors, sedan åker vi norrut och kör in i Sverige i Haparanda eller kanske ännu längre norrut. Hem åker vi genom Sverige. Vi åker nog inte på min 600 Transalp utan på min BMW F 800 ST (Peace) som tack vare packväskor från Givi är bättre lämpad för två personer med semesterpackning. Vi kör allt från motorväg till grusväg och är ganska rutinerade mc-turister men har dålig koll på Finland. Vore kul om någon ville berätta för oss om sina finska upplevelser på mc. Vilka delar av Finland skulle du prioritera, var ligger drömvägen? Vi satsar på billigt boende och att fixa en stor del av matlagningen på egen hand så tips om mat och logi vore trevligt. Vi brukar ta semesterdagen som den kommer men att göra research i förväg, få litet kunskap är halva nöjet med en resa.

hälsningar, Olle o Margareta Viktorsson
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Fibern »

Hejsan Olle. Jag och Ralf-fin körde denna tur ifjol sommar och där finns dels fina vägar och dels en del sevärt.

Här kan du läsa och se bilder. Det är ju en del av norra Finland ni kan åka. Lycka till på trippen.

http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=24&t=2563" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Vad glad jag blir, två svar redan. Jag lade ut samma förfrågan på tidningen Bikes och inte ett liv ännu. Jag tror att jag hamnat på rätt forum. Tack så mycket!

Olle o Margareta
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Peter »

Så har vi det på Sveriges trevligaste forum

skickat från S3-luren
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Hej.

Om jag vill söka efter Finland i tidigare trådar, var finns rutan där jag skriver Finland?

hälsningar, Olle :frust:
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Funkar!

Tack!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej,

Sådär snabbt skulle jag föreslå en sån här rutt, denhär är ganska grovt dragen så om det finns intresse att upptäcka vägar längsefter östgränsen eller andra småvägar så är det nog bara tiden som begränsar, det finns hur mycket som helst att köra på :D

http://goo.gl/maps/DiZ9q" onclick="window.open(this.href);return false;

Har själv inte så mycket erfarenhet av dendär sydöstra delen av landet men har hört av kompisar att området runt Salpausselkä-ryggen är fint att åka i. http://uppslag.kaapeli.fi/bin/view/Upps ... pausselkae" onclick="window.open(this.href);return false;
Har själv planer på att ta en sväng dit där i början av juli. Så efter det så kommer jag att ha ganska bra koll på hela den östra sidan av landet *thumb_up*
Hinner säkert slänga iväg några sena tips efter det om resan blir av :D

Google maps är nog det bästa sättet att planera men som Fibern o jag blev varse i somras då vi var där norr om Kuhmo och körde, det tar vanligtvis längre än man planerat då man har roligt och håller sig på småvägar :conf:

Jag kan dela med mig av min reseplanering då jag har den fixad :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Tack Ralf-Fin! Det ser lovande ut! Jag tar gärna emot fler tips!

hälsningar, Olle o Margareta
Finne
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 25 mar 2014, 22:45
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Finland

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Finne »

Åker du till Åland med Silja eller Viking båtarna så kan du fortsätta till finska fastlandet med landsvägsfärjor.Dessa är gratis om du övernattar på nån holme.
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Hej Finne!

Gratis är gott. Tack för tipset.

Med vänlig hälsning, Olle o Margareta
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Skulle rekommendera att ni tar Åland och Åbolands skärgård som en separat tripp för där finns det en hel del att se och det tar tid att "ö-hoppa" :D

Just nu ser det ut som att min planerade tur till Sydöstra Finland kommer att förskjutas till mitten av Juli p.g.a. att dottern simskola infaller de första två veckorna i Juli... så då tar jag mina första två semesterveckor och det är då som jag ska sitta med de andra mammorna :evil: och se på de små och irritera mig på curlandet o svära åt de unga mammorna att låta simlärarinnan o lekledaren sköta sitt :D

Men tänkte så småningom börja boka nog, tror att preliminära rutten kommer att hålla ganska bra. Om vi råkar tajma tidpunkten kör jag gärna i sällskap o fungerar som guide o tolk i ett par dar *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
twowheeltours
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 18:27
Answers: 0
Hoj: Transalp -99
Ort: Örebro

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av twowheeltours »

Ralf-fin!

Härligt erbjudande. Vi återkommer om mera exakta tider o platser. Rutten du föreslog har jag ritat in på min karta över Finland att använda som en sorts grundplan. Förmodligen anländer vi i Helsingfors måndag 14 juli.

Olle o Margareta
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Tipsa mig om Finland

Inlägg av Ralf-FIN »

Ska nu meddela här också så att forumet blir än en gång påmind om vilken eminent plats detta är för att planera gemensamma resor *thumb_up*

Ruttplanerna är spikade, men vi kommer ju nog att i god XL-ordning hålla ögonen öppna efter alternativa småvägar.
Vi kommer att mötas i Ristiina på kvällen den 14.7 och övernatta där på ett B&B.
15.7 tar vi oss mot Savonlinna och sen vidare för att utforska gamla krigsmarker längsefter östgränsen, dagen avslutas i Ilomantsi och vi övernattar på ett B&B.
16.7 drar vi norröver längsefter östgränsen och här finns det många små grusvägar som vi ska utforska, dagen avslutas strax utanför Kuhmo där vi övernattar på en camping.
17.7 Vi säger tack o hej o jag drar västerut till Vasa :D

Så jag säger Väl Mött i Ristiina *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Skriv svar