Senegal April -16
Postat: ons 13 jan 2016, 00:16
I fredags fick jag idén om att motorcykla till Senegal via Marocko-Västsahara-Mauretanien, och vid närmare undersökning kanske det blir en tripp in i Gambia också (Säkerhetsläge helt OK, ingen kostnad för visum)!
Tiden jag tänkt lägga är någonstans mellan 3-6 veckor, med gissning åt närmre 6. Fick godkänt ledigt från jobbet i söndags, och har hittills beställt centralstöd och en förhoppningsvis bättre vindruta (MRA Vario screen)! En starkare tuta och en hållare för min mobil (GPS) är saker jag tänkte kolla på härnäst, annars är det väl en "nyservice" med oljebyte och check på det allting som gäller innan jag drar. Jag har besiktning 5 april, så tänkte sticka direkt efter detta.
Nedvägen tror jag blir ganska så snabb, då jag inte har så stort intresse av Europa just nu, så jag istället kan lägga tid i Marocko och nedåt. Lite äventyrligare så än systemen en är van vid!
I övrigt finns inte så mycket att säga för sekunden! Enda riktiga visumkostnaden verkar vara Mauretanien, cirkus 1000-1500 kronor för ett multi-entry, och sedan lokala försäkringskostnader på det.
Därefter bör jag även provpacka. Jag har kanske en möjlighet att få med allt jag behöver i topbox, tankväskan och fästa en ryggsäck framför topboxen. Därmed håller jag mig åtminstone ganska smal. Alternativet är att skippa topboxen och endast ha sidoväskorna, vilket delvis verkar vara bättre för styrning och tyngdpunkt, men "jobbigt" i och med bredden.
Tar gärna emot input om allt!
Tiden jag tänkt lägga är någonstans mellan 3-6 veckor, med gissning åt närmre 6. Fick godkänt ledigt från jobbet i söndags, och har hittills beställt centralstöd och en förhoppningsvis bättre vindruta (MRA Vario screen)! En starkare tuta och en hållare för min mobil (GPS) är saker jag tänkte kolla på härnäst, annars är det väl en "nyservice" med oljebyte och check på det allting som gäller innan jag drar. Jag har besiktning 5 april, så tänkte sticka direkt efter detta.
Nedvägen tror jag blir ganska så snabb, då jag inte har så stort intresse av Europa just nu, så jag istället kan lägga tid i Marocko och nedåt. Lite äventyrligare så än systemen en är van vid!
I övrigt finns inte så mycket att säga för sekunden! Enda riktiga visumkostnaden verkar vara Mauretanien, cirkus 1000-1500 kronor för ett multi-entry, och sedan lokala försäkringskostnader på det.
Därefter bör jag även provpacka. Jag har kanske en möjlighet att få med allt jag behöver i topbox, tankväskan och fästa en ryggsäck framför topboxen. Därmed håller jag mig åtminstone ganska smal. Alternativet är att skippa topboxen och endast ha sidoväskorna, vilket delvis verkar vara bättre för styrning och tyngdpunkt, men "jobbigt" i och med bredden.
Tar gärna emot input om allt!