Finska frökens midja 5-7.7.2013

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej alla norrlänningar (och alla andra intresserade också förstås som vill köra lite längre).

Har ju rullat runt landet här i öster en hel del men aldrig besökt dendär mitt/nordöstra sidan, så jag tänkte ta en helgtur med två övernattningar där i början av Juli (5-7.7.2013).
Så om någon är intresserad av att hänga med så skulle det gå att träffas i Vaala (=samma avstånd från Piteå som därifrån jag startar) på Fredag och avsluta dagen i Kuhmo. Sen längsefter småvägarna på Lördagen och övernatta i Kemijärvi (är vädret fint och det finns tid så kan man också dra iväg ända upp till Sodankylä). På söndagen sen västeröver och ni får fortsätta mot Torneå och jag svänger söderut i Rovaniemi.

Jag tänkte nog bara spänna fast tältet och liggunderlaget där bak på Transan och svänga in på campingplatserna i Kuhmo & Kemijärvi/Sodankylä, ifall man inte hittar nån annan bra plats att övernatta på. De brukar annars finnas i överflöd kring sjöarna här i vårt land *thumb_up*

Här har ni svenskar ett bra tillfälle att utforska landet i öst med en guide som pratar finska och kanske i bästa fall t.o.m. fattar de finska dialekterna som de pratar där i norr mot ryska gränsen :D

Hälsningar från Finland, Ralf 8)

http://goo.gl/maps/xXAHl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av mattias_wennberg »

Kul initiativ! Du får dock ursäkta, men det blir lite saftigt för min del! ;)
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Fibern »

Hej Ralf. Visst, jag åker gärna med på den turen. Problemet är att jag har två tolvtimmars nattskift just den helgen, men ska försöka få semester dessa dagar. Jag vet dock inte förrän i början av april om jag får ldigt eller avslag.
Skulle faktiskt vara intressant åka en sväng i vårt östra grannland, som man inte turistat i så värst ofta. Förutom Alko i Tornio så har jag inte rest i finland sedan 1978? då jag och en kompis åkte upp till Kirkenes via Rovaniemi och Sodankylä och Tankavaarakoski guldletarläger och sen via en liten, liten grusväg som passerar Savettijärvi med sina skolter, för att så småningom komma in i Nord-Norge.
Så i början/mitten av april vet vi besked.
Ser på kartan att det är ca 22 mil mellan Tornio och Vaala och med Piteå- Happis 17,5 mil så blir ju det en lagom mjukstart.
Låter mycket intressant Ralf. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Ralf-FIN »

Hej igen,

Det låter skoj om det finns möjlighet att komma med. Jag drar ju iväg i alla fall men visst är det alltid skojigare att vara flera.

Angående kartan jag linkade till så är den ganska preliminär med rutten i huvudsak längs de större vägarna, det för att nu få en ungefärligt längd på utflykten. Det kommer att ändras så att det blir nog att hållas mest på de mindre landsvägarna enligt god XL-ordning :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Fibern »

Hyvä Ralf. Jag har lagt in önskemål om semester just den helgen. Får besked senast i början på april.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Fibern »

Då ser det ut som trippen blir av även för min del. Så jag kommer att ansluta i Vaala Ralf. (för övernattning) Vi får hoppas på gott väder. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Ralf-FIN »

Prima nyheter *thumb_up*

Och som sagt, låt oss hoppas på bra väder. Vi får fila vidare på den detaljerade rutten och övernattningarna :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Finska frökens midja 5-7.7.2013

Inlägg av Fibern »

Nyligen hemkommen vill jag bara tacka Ralf-Fin för den eminenta guidningen och tolkningen genom delar av Österbotten och Finska Karelen under lördag-söndag.
Reserapport kommer senare under "Reseberättelser, filmer och bildspel"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar