"Tvärs" över Canada...

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
Zappa
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:26
Answers: 0
Ort: KTM 950 Adv S / Hammarbyhöjden
Kontakt:

"Tvärs" över Canada...

Inlägg av Zappa »

Om 1 månad (4/6) så börjar min drömresa, kommer att tillbringa 2 månader med att korsa Canada från Östkust till Västkust.

Jag kommer att skeppa över hojen från Frankfurt till Toronto för att sedan dra mig upp till en liten ort som heter Irishtown i New Brunnswick (närheten av Moncton) för att hoppa på en välgörenhetsgala/event som heter Ride For Sight med start den 9/6.

Sedan blir det en rundtur i Nova Scotia för att hämta andan lite och beundra Atlanten innan jag beger mig in i landet igen för att till den 23/6 komma till Trenton, ON för ytterligare en RideForSight träff.

Sedan kommer jag att lalla runt i Canada för att den 14/7 plocka upp min flickvän i Calgary för 2 veckors åkande på Västkusten av Canada och på Vancouver Island mm. till den 30/7 då det är dags att droppa hojen på flygplatsen igen för frakt tillbaka till Frankfurt.

Sedan ska vi försöka sysselsätta oss i Canada utan hoj i 2 dagar till flyget går den 1/8, sedan blir det en kortare tur från Frankfurt tillbaka till Stockholm för att börja jobba igen den 7/8.

Hela turen är tänkt att försöka samla ihop så mycket pengar som möjligt för forskning kring en ögonsjukdom som heter Retinitis Pigmentosa. Denna sjukdomen är än så länge ej botar och yttrar sig så att näthinnan dör efterhand vilket gör att man för eller senare blir blind.

Klassiskt för RP patienter är att de saknar mörekerseende och då menar jag inte att man ser dåligt utan att man saknar verkligen seende, tänk dig att du en solig sommardag går ner i en jordkällare. Det brukar vara väldigt mörkt där nere direkt när man kommer ner, men efter någon/några minuter så börjar man se saker. En RP patient ser aldrig några saker nere i den jordkällaren utan det är bara svart.

Eller så kan du ju alltid testa att se din hand när du har den bakom nacken det är också samma sak som en RP patient drabbas av i mörker.

Nej jag har inte RP själv men min flickvän har så det är därför som det är intressant för mig att bidra til detta. Ride For Sight samlar normalt in ung. CA$1.3 miljoner varje år till forskning, fördelen med forskning runt RP och liknande sjukdommar är att kunskapen delas mellan alla världens forskare närmare likt OpenSource inom IT världen.

Nej nog babblade om detta, men vill ni följa min resa och kanske till och med bidra med en liten slant så kan ni gå in på min hemsida och läsa mer där.

Ha det!
Mathias
Nu: KTM 950 Adventure S -05
Då: XL600V -98 8400mil *Såld*