Hur länge "håller" en Varadero?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av woffe4476 »

På den tiden när jag åkte japansk "HD-wannabe" så var det poppis att utrusta glidarna med två extraljus uppe vid framlampan. Vad jag kommer ihåg, var det inte ok att han dom inkopplade med halvljuset. Har dock ingen § att plocka fram, bara ett taskigt kom-i-håg :oops:
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Okej, hur länge håller extrabelysning med halvljus hos bilprovning? :conf:
Svar. Tills du åker därifrån med sk tvåa. :ffs
Vet inte med säkerhet, men gissar att samma regler gäller mc som personbilar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av woffe4476 »

Hittade dessa regler och paragrafer på sporthoj.com.
Kanske någon orkar läsa igenom dessa, men runt §30 nånstans så skriver dom om halvljuset...

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%2 ... oc38949566
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Vägverkets föreskrifter
om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar

37 § Halvljusstrålkastare
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta

men även...
23 § Helljusstrålkastare
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,

Hmmm.... :rtfm

Anders Piteå

Och ska vi orda mer om detta så blir det en egen tråd av ämnet. Mig inkluderad missbrukat ämnesrubriken. :oops:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Bønne »

mattias_wennberg skrev:Det är en sak jag inte förstår när vi pratar om hållbarheten.. Varför i hela friden skulle hojen vara slut runt 10.000 mil? Min första bil, en SAAB 9000 sålde jag när den stod på strax över 34.000 mil. Den hade inte uppvisat minsta bekymmersproblem vad motorn anbelangade.. Varför skulle en motorcykel inte klara samma milantal?
Jeg tror snakken om en holdbarhed på 10.000 mil stammer fra `70-`80 tallet, hvor de fleste MC-motorer var luftkølede. En luftkølet motor har en mere svingende drifttemperatur hvilket giver en størrre slitage, hvorimod en vandkølet motor har en konstant temperatur, styret af termostaten. Et "godt" eksempel er Honda CB900 Boldór, der var luftkølet og med oliekøler, men uden termostat :roll: (har selv haft én). Motoren blev kølet af fartvinden og oliekøleren kølede konstant, hvilket resulterede i at den aldrig blev mere end 40 gr. varm på vore breddegrader og altid havde kondensvand i olien, 5.000 mil, så var den slidt op :!:
Da MC-motorene blev vandkølede steg holdbarheden derfor markant, tag f.eks. VFR 750´eren, selv de første fra midtfirserne kører langt mere end 10.000 mil.

Men der er nok alligevel stadig flere km i en bilmotor, dels fordi mange MC-motorer går med højere omdrejninger end bilmotorerne, dels fordi MC-motorerne typisk har en højere ydelse end en tilsvarende bilmotor, hvilket for begges vedkommende vil forårsage en højere slitage.

Når det er sagt vil jeg alligevel mene, hvis jeg skal gætte på et km-tal på Varaderomotoren, at den vil køre de første 30.000 mil uden nævneværdige problemer, forudsat den får skiftet olie og lavet service efter forskrifterne. 10.000 mil yderligere vil jeg også mene er realistisk, måske dog med diverse mindre reparationer og et begyndende olieforbrug.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Stefan »

Helt enig med Bönnes analys. Även om jag kanske inte förstod varje detalj :mrgreen: *drinking_cheers*

Att sätta en hållbarhetstid handlar ju helt om var DIN gräns för underhåll går. I och med att åtminstone flertalet av hojarna här uppe i norden aldrig eller bara sällan utsätts för salt, så handlar det ju i stort sett uteslutande om mekaniskt slitage. Och då landar vi ju i att var går gränsen för vad du vill kosta på den? D.v.s. hur dyra delar får det börja vara dags att byta innan den betraktas som "utsliten"? Således sitter skönheten i betraktarens öga, som någon känd figur skrev en gång.

Sedan handlar det ju så klart om hur du kör, hur mycket du kör, hur ägarna före dig kört, o.s.v.

Jag skulle tro att om du köper en ny hoj idag, kör den på ett bra sätt lagom många mil per år och är beredd att lägga pengar på lite dyrare reparationer, så är det nog inte att hojen "slutar hålla" som gör att du överger den. Snarare då att den blivit "för gammal", inte känns kul/säker att köra med längre, att reservdelar och verktyg (tänker mest på elektronik där) inte finns att få tag i längre.

Men, det finns ju trots allt hojar och bilar långt över 100 år som ändå kan rulla några mil om året idag, så något bortre "hållbarhetsdatum" tror jag faktiskt inte finns egentligen *thumb_up* *drinking_cheers*

Säger jag som börjar fundera över hur länge till jag kan behålla min gamla Jeep... Vill ju, men... :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Åke J »

Nja, nog håller en CB900 Boldor mer än 5000 mil. Min -79 har gått 8500 mil, i samband med att jag lyfte av cylindern för att byta O-ringar och packning så kunde jag inte se något slitage i cylinderloppen. Någon kondens i oljan har jag inte heller sett.
Oljetät blev den också, skönt att slippa oljeindränkt vänstersko.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Bönnes analys låter sannolik. Men som Stefan säger handlar mycket naturligtvis om och hur till stor det. Vi får nog definiera ner det. Som jag räknar så ska ingenting mer behövas än Oljebyte (jag byter minst var 1000 mil på alla mina fordon och filter är inkluderat), Kamrem/kedja eller dess sträckare och vattenpump. Allt utöver detta räknar iallafall jag som motorhaveri och större fel än så tycker jag inte man ska behöva åtgärda innan man anser att livslängden är förbrukad. I annat fall går det ju att byta ut hela motorn utom själva motorblocket och det tycker jag inte räknas till livslängden. Nej, ovanstående går bra och det är med detta som jag är nyfiken på att se hur långt det håller. SAABen gjorde som sagt närmare 40 (den är nu skrotad pga rost, motorn fungerade felfritt). Återstår att se hur Varaderon står sig mot Sveriges bästa, numera hädangångna, bil.
Mattias
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Vi har nämnt en del på denna tråd om vikten av olje byten. Jag byter olja och filter varje vår innan säsongen börjar och har hitintills använt mig av den olja som min mc handlare rekommenderar men nu fick jag lite tillbud från Louis på billigare oljor och vad tror ni om det. När man byter så ofta som vi ändå gör,spelar det någon roll på märket på oljan (eller oljefiltret) så länge de är anpassade till motorcyklar?
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Jokern »

Wow....
Då har man intet att frukta på många år ;-)
Med tanke på dom "få" milen jag kör pr år.


//Flemming svarat via IPhone
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

@Jokern. Du får väl passa på att pensionera Varanen samtidigt med dig själv. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av hogge »

Men Då är det ju inte så länge till :naughty: :naughty: :naughty:
Hogge
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Jokern »

Hahahaha...Jätte roligt :frust:

♪♫♬♪♩♫♪♪♫♬♪♩♫♪♪♫♬♪♩♫♪
Får man ta Varanen med
sig in i himlen....♪♫♬♪♩♫♪
♪♫♬♪♩♫♪♪♫♬♪♩♫♪♪♫♬♪♩♫♪
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Fråga "Kvinnaböske"-Hasse *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Idefix
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
Answers: 0
Hoj: XL600VR + XL1000V7
Ort: Kristiansand (Norje)

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Idefix »

Tror dette vil gi svar på frågan, følg med hans hjemmeside ..

" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.varahannes.at" onclick="window.open(this.href);return false;

Gir også noen gode køretips ...
You Meet the Nicest People on a Honda.

XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Skriv svar