Hur länge "håller" en Varadero?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

2007 köpte jag min älskade Varadero. Den var av årsmodell 2002 och hade gått 1500 mil, två ägare hade den haft innan jag tog över den. Nu har den gått ca 7500 mil men går som en klocka, bågen är märkt av turerna till Nordkap, Prag, Stockholm eller var vi nu har varit, minst en långtur varje år. Nu har det kommit en hel del nytt på marknaden både med Hondas Crosstourer,ny Yamaha eller varför inte den nya Trajan så nu är det kanske läge att byta.
Jag och min sambo tvättade våra bågar i söndags (hon har en CB 750 -98) efter vår senaste tur till Harz och jag sa till henne att nästa säsong får jag lägga ner rätt mycket på min båge för jag behöver nya väskor. Sambon sa då " om du nu ska ha en ny båge under din karriär, varför köper du inte en ny nu?".
Sen dess har jag funderat,Varaderon har gått bra, enda strulet var bränslepumpen annars har den gått som en klocka, strulade lite nu i Tyskland men det hade nog att göra med fukt i tolv volts uttaget. Den är fullservad till för ett par år sedan då jag skaffa garage så nu sköter jag olja och liknande själv och lämnar bara in den på stor service (2400 mil). Bågen är sliten, lite skrap här och där, repor från tankväska, lite fall och några stenskott. Nu är min fråga om det finns några där ute som har Varaderos som gått 10000 mil eller mer, vad är era intryck? Kan man ha den fem år till utan att reparations kostnaderna sticker iväg?
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Äventyret »

Har för mig att Skye har sagt 30.000mil om man tar hand om dem.
Men ta mig inte på orden det är bättre att han säger det sj, han lär skriva här inom ett par timmar :)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Jag delar Skyes uppfattning!

Jag är heller inte uppe i över 10.000 men väl 7.500 mil!

Jag är lika mycket en terapimekare som hojåkare så jag har utsatt min lilla hoj för mycket extrajobb som inte varit nödvändigt, men även saker som varit nödvändigt!

Det enda som varit nödvändigt på grund av att honda haft dålig kvalité är: (gissa) Bränslepumpen! Bytte till en facet, och alla mina problem försvann!

Annars har jag bara bytt tutan (original är för kärringar) bromsbelägg och olja (förbrukningsdelar) och ena bromsskivan då jag osmart nog åkte iväg med låset i, dvs. Mitt eget fel! Jag har även bytt packningarna i avgassystemet då dessa kanske kan räknas till "lite sämre kvalité"-gänget!

Jag räknar precis som skye med att behålla min till dess att den eller jag (troligtvis den då jag bara är 23) rasar!

Just det! Jag bytte blinkersglasen mot rökfärgade då jag tycker detta passadet mycket bättre! Annars inte ett endaste litet problem! Startar i alla väder och går som en klocka!

De e bar å åk!
Mattias
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av V Saarela »

För dryga tio år sedan fanns en notering om en Varadero(mk1) som gick som långbudshoj i England. Den hade då gått dryga 30.000 mil(omräknat). Förutom service/byte slitagedelar etc så hade den bara drabbats av kopplingsras. Vad vet jag, kanske pumpen också höll? På den tiden snackade man inte så mycket om bränslepump eftersom den var så pass ny på marknaden.
Hur storyn är runt den hojen sen vet jag inte.

Per Öhl(Sveriges Transalp ikon nummer ett) öppnade sin TA600 när den hade gått dryga 20.000. Hade egentligen inte behövt göra det. Toleranserna låg inom marginalerna.

Givi här på forumet har nyligen gjort en ventilkoll på sin 07 Varadero. Kamaxlarna såg finfina ut och den har inte ännu behövt ens en ventiljustering.

Hojarna kan nog användas ordentligt, men det hänger oftast på hur den är servad och använd.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Ok men då kan man sammanfatta det med ungefär vad min Honda handlare säger byt olja regelbundet och använd en bra olja så håller motorn åtminstone och min tanke är att göra dessa små saker själv och lämna in hojen antingen på 12 eller 2400 mila service.
Sen är jag känslomässigt fäst vid hojen , gillar modellen som fan och har bland annat restaurerat sadeln så jag tycker jag har en långfärdshoj som passar mig. Kan jag prata min sambo lite? Hon har ingen Varadero men väl en CB 750 från 98 som gått som körskolehoj och är garagets svarta får (eller svarta båge för den är just svart) .
Här vi en "sjukjournal" som är jäkligt lång, bågen köpt 2010 för att användas bland annat till sambons övnings körning, sen dess har följande hänt: renovering frambroms, ny koppling, ny renoverad växellåda, nya ram lager, ny startmotor och byta hjullager fram!
Denna har med gått ca 7-7500 mil och efter allt som renoverats på den så är jag inte så där jätte orolig för att denna skall strula mer utan det handlar mer om hennes komfort. Känner lite grann att hon borde kanske ha något nyare och bättre för hon har med fattat tycke för långfärder på båge. Hennes problem är lite korta ben för annars hade en Transalp nog varit bra för henne, men vad har ni för ideer annars på bra långfärdare, jag är själv inne på en CBF 1000 till henne, får antagligen sänkas, har faktiskt med funderat lite i VFR 1200 sporttouring om det kan va något men det kan va lite för stort för henne, jag vet inte, andra året hon kör. Hennes nuvarande tänker vi i så fall bvehålla och ha som pendlar och vinter hoj. Lite tankar och förslag tack.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av V Saarela »

Problemet med en körskolehoj är väl mer.....hur många timmar har den gått.
Du kan ju Trelle tänka dig bara hur många timmar stackaren fått stå och puttra på i värmen på en körgård. Alla stackars kallstarter med körning direkt den fått stå ut med.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Jo men jag tänkte hon skull ha något mer touring aktigt.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Det är inte bara hennes längd utan det att hon har ganska korta ben. Hon står på tå med sin nuvarande och det finns ingen sänknings sats till den modelln, vet inte om denna info hjälper dig annars tippar jag att hon är runt 160.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Jimmy.s »

hur är det med crossrunnern? borde väl kosta som en beggad vfr1200 och den borde gå att sänka, (har dock bara 1mm högre sitthöjd än 1200:an). V-strom 650? tydligen lättkörd och trevlig och ganska låg vikt. Finns många olika hojar och det är väl viktigast att hon får bredda sitt perspektiv och testa och känna och sen ev. komma fram till vad hon vill ha.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Custom är nog inte att tänka på. Hennes CB hade varit perfekt längdmässigt om det funnits sänknings satser till den och egentligen är de stora problemen om det är ojämnt underlag sen ör den väl ingen ultimat långfärdsmaskin. Crosstourern har jag med tänkt på men va ute och tittade på den i somras och den ser hög ut. Just nu tittar jag mycket på CBF 1000, A , SA eller liknande för den måste ju gå och sänka.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

Då var dom nya väskorna på plats. När det gäller sambons val av båge så blev det en Honda CBF 1000 från 2008, den är precis sänkt och kommer nog att fungera bra, eventuellt för vi byta till en tunnare sadel med.
Bifogar lite bilder på hur det blev med väskorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Laffe »

Riktigt riktigt nice!! Nu blev jag avis....
Antar att det gick åt en del pesos, men j-lar vad bra det blev :-)


Greetings from my iPhone using Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Bønne »

Ser flot ud med de nye väskor. Gratulerer.

Mht. holdbarhed på Honda...min gamle CB 750 fra 1977 har kørt 145000km. Motoren er konstrueret i 1968, er fartvindkølet, og har kun været åbnet for en ny toppakning og ny knastkæde, ellers kun olie og underhold. Så en moderne vandkølet Varaderomotor skulle sagtens kunne køre mange flere km uden problemer *thumb_up* . Som en stor dansk forhandler sagde til mig for nogle år siden: "Det ry din gamle CB´er gav Honda i 70´erne, det er det vi sælger Honda´er på i dag" :!: :!: :!:

CBF 1000 er en rigtig fin cykel. Prøvede den for et par år siden, og lidt roligt...den var at køre præcis som min gamle 750´er, bare mere moderne, større motor, flere kræfter, bedre affjedring og bremser, men ellers fuldstændig den samme oplevelse :clap . Men hvorfor også ændre noget der én gang har været en succes *thumb_up* :D .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av mattias_wennberg »

Det är en sak jag inte förstår när vi pratar om hållbarheten.. Varför i hela friden skulle hojen vara slut runt 10.000 mil? Min första bil, en SAAB 9000 sålde jag när den stod på strax över 34.000 mil. Den hade inte uppvisat minsta bekymmersproblem vad motorn anbelangade.. Varför skulle en motorcykel inte klara samma milantal? Därtill så är ju Honda världens största motortillverkare och knappast någon skitproducent. Som jag redan berättat så har jag planerat att ha min Varadero till dess den rasar (om den nu gör det). Hittils ligger den på 7.750 mil. Det ska bli roligt att se hur långt den går innan det absolut inte går längre. Jag är iallafall övertygad om att SAABen kommer ha en kompanjon om några år! Vi får väl se allt eftersom hur detta mitt lilla experiment faller ut!
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Håll oss underättade om hur det faller ut, Mattias. *thumb_up* Jag tänker inte hellre byta cykel, men troligen faller jag för åldersgränsen innan TA:n gör det. :wink:
Jag funderar lite så här angående mc och hållbarhet. Om vi bortser från extremåkarna, cross/enduro och super-sporthojar som några förare försöker få ut sista ynka hk:n och varvtalet ur och inriktar oss på "normalåkaren", så resonerar jag som följer. Är det inte så att mc-ägare (de flesta/seriösa) sköter sin hoj något lite bättre än sin bil, vad gäller servicen? Vi byter olja o filter kanske betydligt oftare än serviceboken rekommenderar. Minst varje säsong oavsett miltal. Så gör jag åtminstone. Förra året två gånger till och med. Det är betydligt lättare hålla koll på motorcykelns viktiga detaljer. Motor, oljud-läckage-mm. Bromsar, lätt åtkomliga för visuell kontroll. Hjul-däck-styrning, känsla vid körning. Över huvud taget, lätt överskådligt för skador o funktionsfel, vilket vi gärna ser till att åtgärda direkt, mycket pga att vi vet hur utsatta vi är när vi rusar fram i hundra, eller vad det nu rör sig om.
Det märks ju ofta på hojar från tidigt 70-tal, ja även äldre så klart. Kan ha gått 10000 mil eller mer, men inte ett tickande eller nåt som helst missljud från motor. Även dagens oljor med sina tillsatser bör spela en viss roll och då inte enbart de syntetiska.
"Botte"berättade för mig att han läst om en TA-ägare som öppnade motorn, då den gått över, jag tror, 17000 mil, men då han mätte upp lager och allt så fanns ingen förslitning över toleranserna. Bara det säger väl en del.
Kör på kamrater. men inte efter *drinking_cheers*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Trelle61 »

För att börja med väskorna så är dessa köpta hos Louis i Tyskland, själva väskorna köpte jag när han hade en kampanj så de blev ca 20% billigare, sen har jag valt att köpa både inner väskor och dessa extra expansions väskor så totalt runt 13000 sek. Hållare+väskor landade väl på ca 10000.
Tänker köpa lite estetiskt lull lull med, dunk hållare och flask hållare så det kostar en tusenlapp till.
När det gäller hållbarhetsfrågan på en Varadero så handlar det för min del om två saker,dels en stor okunskap på motorers hållbarhet överhuvudtaget men jag förstår ju idag att en lågvarvig Varadero motor har större chans att leva längre än en högvarvig CBRR motor. Sen är ju frågan hur länge de är byggda för att hålla? Honda vill nog att vi byter båge ofta och jag tror att livslängden på motorer eller maskiner överhuvud taget är kortare idag än för 20 år sedan.
Den andra saken är hur jag använder min bil respektive mc, min bil går mellan jobb och hem,en gång om året från Trelleborg till Stockholm eller till Amsterdam, den kommer aldrig att hamna på Nordkap eller i Alperna (tror jag). Mina bilar har gått i sönder i Trelleborg eller på motorvägen vid Vellinge. Min sambo har kört två långturer med sin CB 750 från 98 (körskolehoj) och den rasade först i Älvdalen i Dalarna och fick bogseras hem nästa gång var det Oskarshamn men där träffade vi som tur var mc folk som kunde hjälpa oss. Jag vill inte stå 8 mil syd om Nordkap eller på vischan i Slovenien med en rasad motor så det var därför jag startade denna tråd. Jag har ju lärt mig nu att det inte är motorn som med största sannolikhet kommer att va problemet, eftersom jag är noga med oljebyte med mera utan det är andra saker som kan hända. Jag skall inte bli högmodig men jag känner mig någorlunda trygg idag med min båge,jag får ju ha lite gummislang, kedjelås och annat smått och gott med mig men det hör till. Däremot så märkte jag nu när jag håll på i garaget att det var lite gnäll eller missljud när jag vred på styret, inga glapp eller så, men det kanske kan va gummi detaljer som stått och torkat?
Till sist, nu när jag håll på med väskorna så passade jag samtidigt på att sätta på två extra ljus från Biltema (se bilder).
Nu kopplade jag dom till halvljuset så dom släcks när jag sätter på hel ljuset, hur löser jag detta problem (om jag vill hadom även vid helljus).
Har idag xenon lampor monterade så jag kopplade extraljusen till den lediga lampsockeln. Kan jag koppla dom till p ljuset?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

Tänkte just, innan jag läst färdigt, föreslå att du kopplar till p-ljuset. Men gör det via relä, eftersom p-lamporna förmodligen har endast 6A-säkring.
Såvida inte det är tillräckligt låg effekt på extraljusen så 6A räcker.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Peter »

Jag kopplade mina lampor på bromsljuskontakten vid handtaget. Då slapp jag att göra någon åverkan på kablarna. Jag bara satte ditt en dubbelkabelsko. Den matningen går även till till handtagsvärmen. Men då till varsitt relä.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Fibern »

pne64 skrev:Jag kopplade mina lampor på bromsljuskontakten vid handtaget. Då slapp jag att göra någon åverkan på kablarna. Jag bara satte ditt en dubbelkabelsko. Den matningen går även till till handtagsvärmen. Men då till varsitt relä.
Men då kopplade du en strömbrytare till lamporna, eller hur?
Jag tror Trelle menar att slippa ha en extra strömbrytare.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Hur länge "håller" en Varadero?

Inlägg av Peter »

Fibern skrev:
pne64 skrev: Men då kopplade du en strömbrytare till lamporna, eller hur?
Jag tror Trelle menar att slippa ha en extra strömbrytare.
Jo det stämmer. Jag har en en extra brytare. Jag vill att dom ska lyasa både på hel och halvljus. Men det kan nog vara bra att kunna stänga av dom. Typ vid besiktning od. Jag mailade trafikverket och frågade om det är godkänt att ha två extra LED-lampor tillsammans med halvljuset. Svaret jag fick var nåt humbug som inte gick att tolka till nåt.
Men egenligen behövs det ingen brytare om man vill att det ska lysa hela tiden. bara man har ett relä, då kan ju ta vilken matning som helst som styrs av tändningen.
Skriv svar