MRA Variotouring ruta

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

MRA Variotouring ruta

Inlägg av V Saarela »

Noterade i helgen på en Varadero en liten nyhet (...eller??) för året på Variotouringrutan.
Den verkar nu fått ett par hål mitt på rutan. Förutom flärpen längst upp, så ska hålen också hjälpa till att ta bort turbulensen.

Micke som är ägare av denna Varadero är lång. Vet inte riktigt hur lång han är, men med mina 1,74 når jag nästan upp till axlarna på honom :)
Berättade att den funkar bra för honom och var väldigt nöjd med resultatet.

Bild
Tim
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 23:00
Answers: 0
Ort: Honda XL 1000 VA/Umeå

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Tim »

V Saarela skrev:Noterade i helgen på en Varadero en liten nyhet (...eller??) för året på Variotouringrutan.
Den verkar nu fått ett par hål mitt på rutan. Förutom flärpen längst upp, så ska hålen också hjälpa till att ta bort turbulensen.

Micke som är ägare av denna Varadero är lång. Vet inte riktigt hur lång han är, men med mina 1,74 når jag nästan upp till axlarna på honom :)
Berättade att den funkar bra för honom och var väldigt nöjd med resultatet.

Bild
Jag har satt samma ruta på min Varadero och efter 150 mil test tycker jag den funkar bra både ensam och två på cykeln. Jag är 189 lång. Nu har jag åkt nästan 1000 mil med den och den är bra
Senast redigerad av Tim den lör 28 jul 2007, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Jag gjorde en spoiler av lexan och "gångjärn" av aluminium och detta funkar kalasbra !
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
CHG
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 23:49
Answers: 0
Ort: Varadero / Göteborg

Inlägg av CHG »

Hej,
Har själv ett MRA på en 05:a. Är 197 cm och är helnöjd med detta kåpglas, all turbulens är borta.

Mvh / CHG
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Forceman skrev:Jag gjorde en spoiler av lexan och "gångjärn" av aluminium och detta funkar kalasbra !
Det vor lite kul att få se hur din rutförlängare ser ut. Jag har ingen störande turbolens men det vore trevligt att få det lite tystare i hjälmen, om jag kryper ihop så att rutan skyddar några cm till så tystnar allt oljud.
Det är även en viss tillfredskänsla att få till något bra på egen hand.

Jan-Olov
AnKa
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 20:40
Answers: 0
Ort: Varadero/Ytterby

Givi eller MRA

Inlägg av AnKa »

Är efter 20 år återfallsknutte och har precis köpt en Varadero -05. en hyffsat kul cykel som jag förmodligen behåller ett tag. Det jag inte är nöjd med är bruset som gör en hörselskadad snart. Jag är 190 lång och har höjt originalglaset till högsta läget men det hjälper inte. Såg på Touring.se att det finns ett högre Giviglas och MRA:s variotouringglas, nu undrar jag om det finns synpunkter på de här glasen om vilket som fungerar bäst.

AnKa
trollevik
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 21 jul 2008, 10:36
Answers: 0
Ort: Varadero 99 Uddevalla

Inlägg av trollevik »

CHG skrev:Hej,
Har själv ett MRA på en 05:a. Är 197 cm och är helnöjd med detta kåpglas, all turbulens är borta.

Mvh / CHG
hur mycket högre är detta jämfört med orginal jag har en 99a och det för ett helsikes väsen
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

trollevik skrev:
CHG skrev:Hej,
Har själv ett MRA på en 05:a. Är 197 cm och är helnöjd med detta kåpglas, all turbulens är borta.

Mvh / CHG
hur mycket högre är detta jämfört med orginal jag har en 99a och det för ett helsikes väsen
Det skiljer på MRA-rutorna på dom äldre och nyare Varaderorna.
Mellan 99-02 har dom den tvådelad istället för en flärp längst upp.

Bild
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Givi, MRA eller hemgjort

Inlägg av PappaBerra »

Ganska snart konstaterade jag att orginal rutan var för kort för mina 190 cm. Efter en snabb marknadsundersökning konstaterade jag att en ny högre ruta skulle kosta lika mycket som halva årsförsäkringen ungefär. I experimentsyfte tillverkade jag en flärp ca 10 hög och monterade på den på orginalrutan. Allternativet var ju att kasta rutan och köpa en ny så vad hade jag att förlora. Resultatet är att jag numera utan besvär kan köra med öppet visir. Någon geting kan ju iofs komma in eftersom jag tittar över glaset men det är ju ett annat problem.
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Upptäckte nu i veckan att MRA har bytt svensk importör. Hade bestämt mig för att beställa en VarioTouring via Allright, men fick en kalldusch på hojbutiken då de berättade att det är en ny importör som dessutom har höjt priset, nu kostar den ca 1995 kr (Allright tog 1495 kr...) :shock:

Åkte snabbt som ögat hem och beställde via http://www.motorradteile-hamburg.de, blev drygt 1200 kr inkl. frakt :D

Nya svenska importören är för övrigt http://www.custombikeparts.se . Vad kan motivera deras prishöjning :?:
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Inlägg av Ulf »

Vilse på näset skrev:Upptäckte nu i veckan att MRA har bytt svensk importör. Hade bestämt mig för att beställa en VarioTouring via Allright, men fick en kalldusch på hojbutiken då de berättade att det är en ny importör som dessutom har höjt priset, nu kostar den ca 1995 kr (Allright tog 1495 kr...) :shock:

Åkte snabbt som ögat hem och beställde via http://www.motorradteile-hamburg.de, blev drygt 1200 kr inkl. frakt :D

Nya svenska importören är för övrigt http://www.custombikeparts.se . Vad kan motivera deras prishöjning :?:
Vill också ha en sådan men fixar inte tyskan, är det någon som kan hjälpa till? :oops:
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Jag är heller ingen hejare på tyska men hemsidan är ganska lätt att navigera på ändå. Välj motorcykel i listan till vänster och lägg sedan rutan i varukorgen. När du sedan ska lägga beställningen så fyller du i dina uppgifter och klickar på skicka (använd babelfish via altavista.com för översättning om du är osäker). Du får sedan ett mail med betalningsuppgifter som du kan lägga in via internetbanken. Som någon annan skrev så är innehavaren ytterst serviceinriktad och svarar snabb på mail, så du kan säkert maila en beställning på engelska, på det du vill ha så hjälper de dig med resten. Men som sagt babelfish är ytterst smidigt att använda för översättning

http://babelfish.yahoo.com/
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Inlägg av Ulf »

Vilse på näset skrev:Jag är heller ingen hejare på tyska men hemsidan är ganska lätt att navigera på ändå. Välj motorcykel i listan till vänster och lägg sedan rutan i varukorgen. När du sedan ska lägga beställningen så fyller du i dina uppgifter och klickar på skicka (använd babelfish via altavista.com för översättning om du är osäker). Du får sedan ett mail med betalningsuppgifter som du kan lägga in via internetbanken. Som någon annan skrev så är innehavaren ytterst serviceinriktad och svarar snabb på mail, så du kan säkert maila en beställning på engelska, på det du vill ha så hjälper de dig med resten. Men som sagt babelfish är ytterst smidigt att använda för översättning

http://babelfish.yahoo.com/
Jag bockar och bugar :) Nu är den beställd, bara att vänta på lev :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Vilse på näset skrev:
Nya svenska importören är för övrigt http://www.custombikeparts.se . Vad kan motivera deras prishöjning :?:
Det mesta i "pirattillbehörssortimentet" i Sverige har gått upp rejält. Orsaken beskylls vara kronans värde och rutan hade nog förmodligen kostat detta om Allright hade haft kvar MRA. Märkligt förresten att dom släppte ifrån denna enimenta produkt?!?

Verkar som man nu bör kolla upp även prislappen på "orginalreservdelen/tillbehören". Dom brukar ju annars vara dyrare än pirat. Batterier speciellt verkar vara en produkt som man ska se upp med och kolla även orginal. Kollade ett Yuasabatteri till en Honda. Allright ville ha nästan 2500, Duells ca 1500. Honda tog ca 1300
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Inlägg av Ulf »

Ulf skrev:
Vilse på näset skrev:Jag är heller ingen hejare på tyska men hemsidan är ganska lätt att navigera på ändå. Välj motorcykel i listan till vänster och lägg sedan rutan i varukorgen. När du sedan ska lägga beställningen så fyller du i dina uppgifter och klickar på skicka (använd babelfish via altavista.com för översättning om du är osäker). Du får sedan ett mail med betalningsuppgifter som du kan lägga in via internetbanken. Som någon annan skrev så är innehavaren ytterst serviceinriktad och svarar snabb på mail, så du kan säkert maila en beställning på engelska, på det du vill ha så hjälper de dig med resten. Men som sagt babelfish är ytterst smidigt att använda för översättning

http://babelfish.yahoo.com/
Jag bockar och bugar :) Nu är den beställd, bara att vänta på lev :)
Väntar fortfarande, undrar hur lång tid det kan ta från Tyskland?....hm...två veckor snart
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

Hur länge sedan är det du la in betalningen? En utlandsbetalning kan ta upp till 5 arbetsdagar (om du har otur) innan den når mottagaren.

Har du fått bekräftelsemail att de har varan i lager osv?
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Inlägg av Ulf »

Vilse på näset skrev:Hur länge sedan är det du la in betalningen? En utlandsbetalning kan ta upp till 5 arbetsdagar (om du har otur) innan den når mottagaren.

Har du fått bekräftelsemail att de har varan i lager osv?
Jo den fanns i lager, jag har pratat med honom också. Får väl avakya några dagar till. Kommer den med posten eller DHL eller något annat sätt??
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Inlägg av Vilse på näset »

De skickade via Schenker
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Inlägg av Ulf »

Nu är den på plats :) Har bara gjort en liten testrunda men den verkar vara helt ok. Jag monterade den i det nedersta läget och det räcker nog tror jag
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Jan-Olov »

Nu har jag köpt en MRA variotouring ruta, monterad men inte provad, för feg och rädd om hojen med all snö ute. Det skall bli spännande att kolla om det tystnar i hjälmen, jag återkommer med komentar till våren.
jan-Olov
Skriv svar