MRA Variotouring ruta

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re:

Inlägg av V Saarela »

V Saarela skrev:
Vilse på näset skrev:
Nya svenska importören är för övrigt http://www.custombikeparts.se . Vad kan motivera deras prishöjning :?:
Det mesta i "pirattillbehörssortimentet" i Sverige har gått upp rejält. Orsaken beskylls vara kronans värde och rutan hade nog förmodligen kostat detta om Allright hade haft kvar MRA. Märkligt förresten att dom släppte ifrån denna enimenta produkt?!?

Verkar som man nu bör kolla upp även prislappen på "orginalreservdelen/tillbehören". Dom brukar ju annars vara dyrare än pirat. Batterier speciellt verkar vara en produkt som man ska se upp med och kolla även orginal. Kollade ett Yuasabatteri till en Honda. Allright ville ha nästan 2500, Duells ca 1500. Honda tog ca 1300
CB parts som tog över importen hade väl en prislapp på 1975:-(?) på rutan ett tag.
Nu har våran Kalle Anka valuta stärkts lite grann mot euron, så jag tror att rutan kostar nu 1795:-
CB Parts verkar nu satsa ganska friskt på diverse lullull till hojar. Lite mot Touratech hållet, men billigare. Har noterat en massa kuliga grejor där, banjofattning på sidoväskhållare, styrhöjare, clickonfäste för tankväskor(klockrent för tex TA700), en snajsig styrhöjare som man kan vrida framåt/bakåt som man vill, osv)


Själv krängde jag på en Giviruta på Varaderpn. Funkar det inte, så beställer jag en MRA Vario då.
Monterade den i lägsta höjd(är ju inte så lång själv)
Bild

Bilder på hur den ser ut gentemot orginalet:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 310-4.html


Big thumb up stahson? :)
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Vilse på näset »

Nu har jag äntligen modifierat min ruta så att den tar undan vinden även för mig... Blir kanske inte den snyggaste rutan i världen men den funkar utmärkt 8)
Bild Bild

Hittade en gammal ruta till en pulka som jag kapade till en lämplig bit ur. Sågade ur spår så att den skulle gå att trä över fästena till den befintliga spoilern. Sedan borrade jag bara två hål och drog fast den med buntband.
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Larsa »

Tänkte beställa en MRA Touringruta till min Varadero -10 jag med.
Bytte på min tidigare hoj en Transalp 2005 och var då helnöjd. Varaderons original är för mig bara en aning för låg. Duckar jag ca 3-5cm så blir det helt tyst.
Vet att total tystnad troligen inte kan uppnås men bättre vill jag ha det.
http://www.motorradteile-hamburg.de så står det för MRA - Vario-Touringscreen 2003-2009 men jag har ju en 2010. Så vitt jag vet så är det inga skillnader mellan 2009 och 2010.
Någon som vet?

/Larsa
PS: Har ingen bild på min XL1000VA så Transalpen får duga tillsvidare.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av V Saarela »

Larsa skrev:Tänkte beställa en MRA Touringruta till min Varadero -10 jag med.
Bytte på min tidigare hoj en Transalp 2005 och var då helnöjd. Varaderons original är för mig bara en aning för låg. Duckar jag ca 3-5cm så blir det helt tyst.
Vet att total tystnad troligen inte kan uppnås men bättre vill jag ha det.
http://www.motorradteile-hamburg.de så står det för MRA - Vario-Touringscreen 2003-2009 men jag har ju en 2010. Så vitt jag vet så är det inga skillnader mellan 2009 och 2010.
Någon som vet?

/Larsa
PS: Har ingen bild på min XL1000VA så Transalpen får duga tillsvidare.
Same shit....som man brukar säga :)
Bara att beställa och....grattis till en skön kärra!
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Larsa »

Gött nu kan jag beställa.

Tack för hjälpen V Saarela.

/Larsa
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av janne »

Tackar för infon i tråden :D
Har idag beställt och hoppas den inte kommer bort på vägen :?
MRA från http://www.motorradteile-hamburg.de/
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av janne »

Nu har rutan kommit :D
Tog bara en och en halv vecka, mycket nöjd :D
Nu väntar jag bara på bättre väder :?
Ska tydligen bli fint till helgen, då ska det bli åka av :lol:
kanalenn
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:52
Answers: 0

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av kanalenn »

Jag köpte en Variotouringrutan till min Varadero och jäklar vad bra det blev. Jag och frugan har åkt hela helgen och det funkade klockrent, men så kom vardagen och jag skulle köra ensam till jobbet i morse och då är oväsendet tillbaka.. Är det någon annan som har varit med om samma sak, kan det ha något med att det är hon på bönpallen som tar bort all turbulens som bilds bakom min rygg???? Har någon någon bra ide" eller hur man löser surret...
Användarens profilbild
Larsa
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 08:08
Answers: 0
Ort: XL1000VA-10/Kungsbacka

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Larsa »

Testat i lägre lägen? Normalt är att man tror att så högt läge som möjligt ger bäst resultat.
kanalenn
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:52
Answers: 0

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av kanalenn »

Skall nog prova att sänka rutan som du skrev funkar det inte så åker den bort helt....
bois
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 27 aug 2010, 22:19
Answers: 0
Ort: Varadero 2010, Södertälje

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av bois »

Även jag har nu monterat en MRA Vario –Touringscreen på min Varadero 2010, och tänkte delge er lite erfarenheter från det. Beställde den, den som står för ” XL 1000V VARADERO 03- ABE”, från Louis.de. Jag beställde den på tisdag fm och fick den onsdagen veckan efter.

Jag har nu provat rutan i olika lägen och olika inställningar på spoilern. Det som jag upplever är att det har större betydelse i vilket läge man ställer spoiler än i vilket läge man monterar rutan (högt/lågt). Jag är 1,82 lång och bäst resultat får jag om jag ställer spoilern i läge 3 och rutna i övre läget, näst bäst resultat får jag med spoilern i samma läge men rutan i nedre läget.

Måste säga att jag är mycket nöjd med resultatet, borta är all turbulens runt hjälmen - som tidigare gjort att jag blivit småtokig. Vindbruset i min Shoei Raid II reducerades avsevärt, blev nu riktigt tyst och behagligt. En ruta som ger det här resultat tycker jag borde monteras på MC:n som original. Jag förstår inte, varför montera den som nu sitter som original och förstöra en så fin MC?! Obegripligt! :shock: Men nu har jag en MRA och är riktigt nöjd! :D
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av janne »

Vilse på näset skrev:Nu har jag äntligen modifierat min ruta så att den tar undan vinden även för mig... Blir kanske inte den snyggaste rutan i världen men den funkar utmärkt 8)
Bild Bild

Hittade en gammal ruta till en pulka som jag kapade till en lämplig bit ur. Sågade ur spår så att den skulle gå att trä över fästena till den befintliga spoilern. Sedan borrade jag bara två hål och drog fast den med buntband.



Gjorde också en egen modifierad variant liknande din, j-vlar va bra det blev 8)
Vindstilla även i 110 km :D
Henry
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 28 jun 2013, 00:12
Answers: 0
Hoj: Varadero xl1000-00
Ort: Grästorp

MRA varioscreen

Inlägg av Henry »

Hej,
Det här med vindskydd verkar vara ett kärt ämne.
Har funderat på att skaffa en MRA varioscreen till min Varadero -00. Som det är nu är det nästan olidligt med vindbrus i hjälmen även med öronproppar. Den ruta som sitter på nu är ca 620 mm hög (mätt från nedersta spetsen i mitten till toppen), jag misstänker att det är en förhöjd variant, de översta 50 millimetrarna är böjda uppåt. Är väl tänkt att det ska avvisa luftströmmen bättre kan jag tänka. Om man tittar på varioscreenen så är denna 585 mm hög, alltså 35 mm lägre än den jag har nu, frågan är om det kommer att bli någon förbättring med en varioscreen? Jag är 193 cm så huvudet sticker ju upp en bit ovanför kanten.
Vore tacksam för tips och råd i denna fråga
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Fibern »

Flyttade inlägget hit till den här redan existerande MRA-tråden.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av V Saarela »

@Manne

Jag såg förra året en kontantfaktura från Br. Nilssons(Hondacenter) i Helsingborg på 785:- och det gällde en MRA-flärp av den nyare modellen.

Nu är det ju ett tag sen, men säkert är:
- inhandlad i Helsingborg
- MRA-flärp till nyare modell

...och osäkert är:
- Nilssons
- beloppet

Mejla http://mra.de/ och fråga om den övre flärpen modell 1999-2002 finns att köpa separat. Utan att ha bläddrat på MRA-sidan, så tänk på att det finns förmodligen olika färger av dom, från klar till mörktonad.
Användarens profilbild
akerman
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 09 apr 2009, 06:55
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Svaneholm

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av akerman »

Hej :) Har haft problem med vinden fast jag har kört med mra;s varioscreen, så i vintras tog jag mig en funderare och skruvade ner allt. Hade fått en :idea: och satte fast flärpen från mra;n på orginalrutan och vips... en jkla förändring för min del :!: / Åke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Obbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 14:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-04
Ort: Byberget, Ånge

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Obbe »

Hej alla!
Tänkte beställa en MRA Variotouring ruta då min orginalruta ser för j..lig (kapad) ut så nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av den rökfärgade? Den blir helt klart snyggast på min helsvarta Varadero men jag är lite nervös att den skall vara så mörk så den stör sikten vid mörkerkörning. Någon som vet?
Mvh Obbe
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Fibern »

Jag vet inte hur det är på Varaderon, men jag kikar då alltid över kanten på vindrutan (förhöjda modellen) både i dagsljus och mörker. Och med egentillverkad Vario.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Obbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 14:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-04
Ort: Byberget, Ånge

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Obbe »

Tanken var mest på vägen alldeles framför hojen vid väldigt långsam körning! Men det går ju alltid att ställa sig upp vid krypkörning.
Mvh Obbe
Obbe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 14:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-04
Ort: Byberget, Ånge

Re: MRA Variotouring ruta

Inlägg av Obbe »

Det låter bra! Rutan jag har idag är kapad så den sticker bara upp ca 5cm över instrumenten så det är som att åka naken hoj fast det blir turbulens runt huvudet ändå på något konstigt vis.........
Mvh Obbe
Skriv svar