kylarvätska

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
mattias h
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 11:46
Answers: 0
Ort: XL1000VA -08 sthlm

kylarvätska

Inlägg av mattias h »

hej alla :lol:

Någon som kan tipsa om vad jag ska fylla på med för kylarvätska :? jag kör en varadero -08

tacksam för hjälp :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: kylarvätska

Inlägg av V Saarela »

Verkstadsboken säger:
Frostskyddsmedel av hög kvalitet med etylenglykol och korrosionsskyddsmedel .Kylvätska med korrosionsskyddsmedel som innehåller silikat kan orsaka att vattenpumpens tätningar slits i förtid eller att kylarpassagerna spärras. Kranvatten kan skada motorn.
Ibland är det väl kanske lite overkill, men...själv är jag alltid livrädd att blanda "fel färger"(innehåll i glykolen) på glykolen", oavsett om det är bil eller mc.
Jag åker alltså alltid till märkeshandlaren och köper min glykol.
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: kylarvätska

Inlägg av cato »

Vet när man hade husvangn var det jätte viktigt med rätt glykol i vangnen, fel glykol i systemet så började det att bli avlagringar i rören..Många bilar har röd glykol är samma där påstår dom lärda.
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: kylarvätska

Inlägg av Jake »

Ännu en lite pinsamt enkel fråga från mig, dessutom i en tämligen gammal tråd, men men....

Behållaren för kylarvätskan är det den vita "plastdunken" som sitter längst ned under hojen? Jag ser att den verkar ha ett max-streck och ett low-streck rakt över plasten?

Jag antar att detta kollas när hojen står upprätt?

Min ser ut att ha lite låg nivå, men samtidigt så har hojen ännu denna säsong aldrig ens nått mittpunkten på värmemätaren när jag varit ute och kört.

//Jake
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: kylarvätska

Inlägg av Fibern »

Ingen fråga om hojarna här är pinsam och inga trådar är för gamla att väckas liv i. *thumb_up*
Transalpens tempmätare börjar knappt röra på sig innan utetempen är bortåt 20 grader. Min har nått över mitten en enda gång. På väg genom Trondheim i 23 graders värma och stopp vid varenda rödljus. Då startade till och med kylfläkten.
TA:n ska ju tåla köras i ökenhetta nästan.
edit: Inte kinkigt om nivån i "burken". ser du nivån mellan strecken med hojen på sidostödet, så ingen fara. Men börjar den försvinna så fyll på till mellan strecken.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: kylarvätska

Inlägg av Laffe »

För övrigt så är det den vita plastbehållaren som du frågade om *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: kylarvätska

Inlägg av Jake »

Skönt att höra! Det är klart att de ska väl tåla lite värme ja, de har väl sitt ursprung i ökenhojarna och hypen runt dem, tänkte inte på det.

Tack för kvickt svar!

Om nu bara huvudvärken kunde ge sig så blir det en dagstur i Roslagen... Kanske är lite sol, vind och termoskaffe som behövs, ähh nu drar jag ut!

/Jake
Skriv svar