Sida 1 av 1

Tändstift

Postat: sön 01 apr 2012, 16:30
av Jan-Olov
Hojen har börjat missa i band när jag drar på, tänkte först att det var något med bränsletillförseln men nu när jag gasar lite utan hjälmen så hörs det att motorn nyser lite. Tändstiften är det jag först tänker på utan att ha kollat. Nya stift var ju skitdyra när jag servade senast så jag funderade på om det inte finns något alternativ till orginalen. Stiften är NGK IJR8B9 och det finns en massa andra fabrikat, dom kanske har något som passar. Vet någon om vad som går att ersätta med.

Re: Tändstift

Postat: sön 01 apr 2012, 17:03
av ROLLE
Tändstiftsfel är ovanligt,om du kör på rek-stift,(läs hur du rengör dom),,,,det är väl en sprutmotor,,o servad ,,(luftfilter)
kolla alla anslutningar till givare,stift,osv,(oxid)
slanganslutningar osv,,

dagens soppa är dålig ,köp en flaska spridarrengörare...
Tanka 98 ett par ggr,,,,o kör lite längre sträckor,,(inte fisköra),,,

Kan göra susen,,,,,,,,,,,,r

Re: Tändstift

Postat: sön 01 apr 2012, 18:17
av Jan-Olov
Jag har slagit i rengöring men det var endast halv tank, men det behövs kanske mer. Varför jag misstänkte tändningsfel var för att den nös, är det bränslet som felar så stannar den bara och kommer igen, utan att nysa. Men jag kanske har fel.

Re: Tändstift

Postat: sön 01 apr 2012, 19:44
av ROLLE
Ja vad jag menade,, om hojen stått över vintern med kanche halv tank eller mindre,( dagens soppa är sämre)
tappa ur det (kör det i gräsklipparn den tål allt),,

Spola i "ny" soppa+ spridarrengöring,,,sen är det bara att klämma mil,långa sträckor,,,
Det kanche tar en till två tankar innan det blir bra,,,,(allt enligt bilexperter)
samt den översyn som jag sa
Lycka till,,,,,,,r

Re: Tändstift

Postat: tis 03 apr 2012, 21:59
av Jimmy.s
hur långt har den gått? Min -04:a kan bete sig liknande när man ger lite snabba växlingar vid låga varv och samtidigt vrider på, blir liksom miss, poff,slö, normal...
Vet ej om detta är ett normalt betéende hos dessa maskiner pga slö motorstyrning? (dock så är det väl inte heller ett normalt körsätt)
Stiften ska klara sig 4800mil enl. honda mecken, ska dock lämna in den på ventilkontroll/justering nu den 13/4 så iallafall det är hundra.

Fanns dock en åtgärd dom skulle göra på min hoj i samband med justeringen, var tydligen nån trycksensor i insuget som skulle bytas ut enl. Honda.

Re: Tändstift

Postat: ons 04 apr 2012, 00:26
av Klosterdalens stora fasa
Jag körde över 8000 mil :mrgreen:

Dom var så nya - bytte bara för grejens skull

Re: Tändstift

Postat: lör 29 jul 2017, 19:52
av Nesse
Jag har en fråga om någon provat något annat tändstift än de som kommer från ngk
hittade denna korsreferenslista på nätet:
http://www.sparkplug-crossreference.com ... _PN/IJR8B9

Replacement spark plugs for NGK IJR8B9:
Brand Model
Autolite
MP4163DP2
Beru
12FR-4CDU
Bosch
X5DTC
Champion
8809
Champion
A6GHC
Denso
IX24B
Honda
31911-MBT-F21
Honda
31911-MBT-F210-M1
Honda
98069-58912
Splitfire
TP416C


Kollar man på Ebay så är det ju avsevärda skillnader i pris på NGK, Bosch och Denso

Re: Tändstift

Postat: lör 29 jul 2017, 21:42
av Nysse
Kolla med saarelainorr.se Veijo brukar ha bra priser.

Re: Tändstift

Postat: sön 30 jul 2017, 21:36
av Nesse
Mm, bättre priser, men Denso kostar på Ebay ca 100sek per styck om man beställer 4

Re: Tändstift

Postat: lör 05 aug 2017, 06:11
av V Saarela
Tack Nysse :-)

Nesse: Originalet till Varaderon är ju NGK. Men, jag har också Denso om nu nån skulle vilja ha såna.(IX24B). Kostar 119:-/st och man behöver då inte köpa 4st.
Det är ju Iridiumstift med byte 4800 mils intervall, så förmodligen så kommer man aldrig mer byta stift. Handlar man 4st så bör man ju kanske ha en kompis som också behöver såna( en Varadero SD01 rullar förmodligen inte ute på vägarna mer i samma omfattning som dom nyare.)

I insprutaren sitter det original ett svindyrt NGK stift, IJR8B9. Gissningsvis(utan att jämföra) så är väl Densos rekommendation IX24B, dvs....samma stift som SD01.

Re: Tändstift

Postat: sön 06 aug 2017, 15:17
av Nesse
Tack Veijo. Nu har jag redan beställt nya stift, så ingen business denna gång... nästa byte om 4000+ mil... nästa höst då kanske :-D