Originaldelar

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
aviator
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 23:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-11
Ort: Stockholm

Originaldelar

Inlägg av aviator »

Jag har läst igenom gamla inlägg både här på xl-forum och på andra forum men verkar inte få klara svar på följande frågor.

Varför tittas det på så många andra tillverkare av t ex motorolja? Förutom prislappen dvs.. Jag har tänkt att byta olja och filter (2011 på min VA), kan någon ge ett bra argument till varför jag inte ska köra på hondas original 10w30 t ex? Jag har tänkt byta olja varje 600-700mil eller 1 gång per år, vilket som kommer först.. Vet att vissa kör helsyntet för att få längre räckvidd på oljan.. Men bortsett från det finns det något som talar för att jag inte ska välja originalgrejer?
Speederman
125cc
125cc
Inlägg: 132
Blev medlem: sön 23 feb 2014, 09:35
Answers: 0
Hoj: AfricaTwin XRV750
Ort: Vasa Finland

Re: Originaldelar

Inlägg av Speederman »

Hallo @aviator, inget som säjer att du inte kan köra på originalolja. Så stor skillnad är det inte på oljor idag. Finns ingen "överdängarolja" av syntettyp. Mineralbaserad olja funkar lika bra men har kortare livslängd. Går du till castorbaserade (vet inte vad det är på svenska) oljor så får du en olja som håller för högre yttryck (används inom racing) men med betydligt kortare livslängd. MC-motorolja har ju dessutom olika kemikalier som behövs för att våtkopplingen skall funka. Renodlad racingolja är förhållandevis dyr o livslängd har väl inte så hög prioritet.
Wasted time can not be recycled
aviator
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 21 mar 2016, 23:12
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-11
Ort: Stockholm

Re: Originaldelar

Inlägg av aviator »

Så om prislappen inte styr och jag kör den nyare varaderon med insprutning, skulle ni köra på deras egna 10w30 eller ta t ex motul 10w40 motul 5100 ? (som jag läst bra om). Skulle ni kört på 30 eller 40 i det svenska klimatet? kanske försumbar skillnad?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Originaldelar

Inlägg av Fibern »

En 10-30 olja torde vara helt tillräcklig för nordiskt klimat, men det är ingen nackdel heller med en 10-40. Hel- eller del-syntet versus mineral råder dock delade meningar om.
Hittade däremot detta på Wikipedia om helsyntet.
"grupp V som är mycket ovanlig (estrar eller diestrar ). Esteroljor har något högre kvalitetsnivå än PAO-oljor, men är benägna att ta upp mycket fukt från omgivningen. Dessa lämpar sig bäst för luftkylda motorer som går mycket varmt, t ex mc:n Norton Commando. En esterolja lämpar sig inte för en bil/mc som körs sällan eller vinterförvaras, helst inte i vattenkylda motorer heller. De flesta helsyntetiska mc-oljor är av någon anledning estrar."
Länk här
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar