Big boss vara skrev:Ett dött batteri skall man lada baklänges alltså +\- -/+ å sedan dra ur det sakta med typ en lampa elle annat tills det är helt tomt . Sedan lada det rätt . Har provat själv flera gånger funkar perfekt .
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag för min del skulle akta mig för att avsiktigt vända polerna. Använder du en smartladdare så indikerar den fel,och startar ingen laddning. Om du har en gammal utan någon elektronik så är nog risken att batteriet exploderar viket in är bra med syra som far åt alla håll.
Ett gammalt batteri med påfyllningshål så gjorde man förr så här. Töm ut all syra skölj batteriet med destillerat vatten flera gånger skaka ur all blyrester som det går fyll på ny syra så kanske det går att få liv i det gamla men inte troligt för det är stor risk att blyrester ligger kvar och kortsluter.
Alltså inte lönt bara farligt,
Ok . Fick lära detta knep av en äldre man på den tiden jag var radio amatör . Å har ju prövat som jag skrev . Det viktiga är att batteriet är helt tomt . Sakt å gjort har jag i alla fall å inte skjutit någåt bateri .
Jag kör Ctec's underhållsladdning på mina hojer under vinteren.
Skulle batteriet bli gammalt och inte fungera längre beställer jag helt änkelt nytt av Saarela http://39833.shop.textalk.se/batteri/yuasa/honda/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tjena, jag har också hört liknande men att ladda ur batteriet helt Innan du laddar med omvända poler!
Har ej provat fullt ut, idag är batteriernas priset Ok, inte lönt o leka. Tänk om du blir stående, någonstans......
Däremot har Biltemas batteri inte varit min vän, köpte ett o det höll i 3 starter.....fick inte pengar tillbaka, bara tillgodo...
Nej köp ett Bra batteri, det ätr smart!
Mvh. Peppe
Har nu kört två säsonger med Biltemas gel-batteri och inte märkt någon som helst skillnad mot när det var nytt. Mitt förra, ett Varta började tappa laddning redan efter en säsong.
Innan jag vinterställde hojen hade den stått 2-3 veckor i kallgaraget. Hade varit minusgrader nästan lika länge, Hondan gick igång efter några startförsök. Kopplade Ctek:en i verkstan och lampan var grön från start. Så nog håller det batteriet.
Forumets "Botte" har nog kört 6 eller 7 säsonger. På Biltemas dito.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Om det är ett vanligt blybatteri och det har varit för lite vatten i så blyplattorna kommit ovanför ytan, då är det iaf inget att göra åt. Blyet korroderar direkt och sen är den delen av plattan körd. Dvs man får aldrig (!) full kapacitet i batteriet igen hur mycket man än laddar det.
Min högst personliga åsikt är att om batteriet är kasst, gör som Ivar - köp ett nytt från mr Saarela, BT går bort för mig efter att ha testat två ggr. Båda med usel hållbarhet, blir dyrare i längden - för att inte tala om irritationsfaktorn...
En gång dött batteri är svår att få till. En del batterier räcker det bara att man råkar tömma den en gång så är den inte reko mer....
Nåja, syra är ju inte tillgängligt bara sådär. I Sverige säljs syran endast till företag så det gäller att man känner nån som har en typ 25-liters.
Skiljer också på syran. Dom batterier vi använder i våra kärror har syrapack. Syran i dom är en annan syra än dom med vanliga korkar(batterier typ till Transalp 600)