Batteri

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av Jan-Olov »

Big boss vara skrev:Ett dött batteri skall man lada baklänges alltså +\- -/+ å sedan dra ur det sakta med typ en lampa elle annat tills det är helt tomt . Sedan lada det rätt . Har provat själv flera gånger funkar perfekt .Bild
Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag för min del skulle akta mig för att avsiktigt vända polerna. Använder du en smartladdare så indikerar den fel,och startar ingen laddning. Om du har en gammal utan någon elektronik så är nog risken att batteriet exploderar viket in är bra med syra som far åt alla håll.
Ett gammalt batteri med påfyllningshål så gjorde man förr så här. Töm ut all syra skölj batteriet med destillerat vatten flera gånger skaka ur all blyrester som det går fyll på ny syra så kanske det går att få liv i det gamla men inte troligt för det är stor risk att blyrester ligger kvar och kortsluter.
Alltså inte lönt bara farligt,
jan-Olov
Användarens profilbild
Big boss vara
50cc
50cc
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
Answers: 0
Hoj: varadero xl1000-99
Ort: Stockholm

Re: Batteri

Inlägg av Big boss vara »

Ok . Fick lära detta knep av en äldre man på den tiden jag var radio amatör . Å har ju prövat som jag skrev . Det viktiga är att batteriet är helt tomt . Sakt å gjort har jag i alla fall å inte skjutit någåt bateri .


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av Jan-Olov »

Testa vet jag, du kan väl tala om hur det gick, kanske lägga något över så att ingen kommer till skada.
jan-Olov
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Batteri

Inlägg av Ivar »

Jag kör Ctec's underhållsladdning på mina hojer under vinteren.
Skulle batteriet bli gammalt och inte fungera längre beställer jag helt änkelt nytt av Saarela http://39833.shop.textalk.se/batteri/yuasa/honda/" onclick="window.open(this.href);return false;. *thumb_up*
Let's be careful out there
peppe
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 17:46
Answers: 0
Hoj: XL 1000VA-10
Ort: Mjällby

Re: Batteri

Inlägg av peppe »

Tjena, jag har också hört liknande men att ladda ur batteriet helt Innan du laddar med omvända poler!
Har ej provat fullt ut, idag är batteriernas priset Ok, inte lönt o leka. Tänk om du blir stående, någonstans......
Däremot har Biltemas batteri inte varit min vän, köpte ett o det höll i 3 starter.....fick inte pengar tillbaka, bara tillgodo...
Nej köp ett Bra batteri, det ätr smart!
Mvh. Peppe
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteri

Inlägg av Fibern »

Har nu kört två säsonger med Biltemas gel-batteri och inte märkt någon som helst skillnad mot när det var nytt. Mitt förra, ett Varta började tappa laddning redan efter en säsong.
Innan jag vinterställde hojen hade den stått 2-3 veckor i kallgaraget. Hade varit minusgrader nästan lika länge, Hondan gick igång efter några startförsök. Kopplade Ctek:en i verkstan och lampan var grön från start. Så nog håller det batteriet.
Forumets "Botte" har nog kört 6 eller 7 säsonger. På Biltemas dito.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteri

Inlägg av Laffe »

Om det är ett vanligt blybatteri och det har varit för lite vatten i så blyplattorna kommit ovanför ytan, då är det iaf inget att göra åt. Blyet korroderar direkt och sen är den delen av plattan körd. Dvs man får aldrig (!) full kapacitet i batteriet igen hur mycket man än laddar det.

Min högst personliga åsikt är att om batteriet är kasst, gör som Ivar - köp ett nytt från mr Saarela, BT går bort för mig efter att ha testat två ggr. Båda med usel hållbarhet, blir dyrare i längden - för att inte tala om irritationsfaktorn...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Big boss vara
50cc
50cc
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
Answers: 0
Hoj: varadero xl1000-99
Ort: Stockholm

Re: Batteri

Inlägg av Big boss vara »

Som jag skrev så har jag testat flera gånger annars skulle jag inte en föreslå det . Å det fungerar .


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarens profilbild
Big boss vara
50cc
50cc
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 23 sep 2015, 01:19
Answers: 0
Hoj: varadero xl1000-99
Ort: Stockholm

Re: Batteri

Inlägg av Big boss vara »

Å glömde säiga att i dag behöver jag inte göra det . Dom i köpskanalerna jag har så köper jag ett nytt direkt om det skulle strula .


Skickat från min iPad med Tapatalk
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Batteri

Inlägg av V Saarela »

En gång dött batteri är svår att få till. En del batterier räcker det bara att man råkar tömma den en gång så är den inte reko mer....

Nåja, syra är ju inte tillgängligt bara sådär. I Sverige säljs syran endast till företag så det gäller att man känner nån som har en typ 25-liters.
Skiljer också på syran. Dom batterier vi använder i våra kärror har syrapack. Syran i dom är en annan syra än dom med vanliga korkar(batterier typ till Transalp 600)
Idefix
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: mån 04 nov 2013, 01:02
Answers: 0
Hoj: XL600VR + XL1000V7
Ort: Kristiansand (Norje)

Re: Batteri

Inlägg av Idefix »

Exide med samme kode får du også på Mekonomen sin nettbutikk, YTX20CH-BS
You Meet the Nicest People on a Honda.

XL600VR Transalp 95 "Ronja" (for de indre skoger og byjungel)
XL1000V7 Varadero 07 "Tannløs" (den sorte dragen (nattvrede) for de lange turer)
Skriv svar