Min 05:a drar olja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av V Saarela »

Autolycus skrev:Jag får ge det här inlägget en skjuts uppåt då mitt problem är relaterat...

Var ute å åkte igår, en tur på 35-40 mil. Hojen är en Varadero -04 med 1900 mil på mätaren, alltid servad enligt bok, oljebyte var 600 mil (har ägt den sedan den gått 500 mil) Oljan jag kör på är Castrols GPS 10-40. Nu har jag märkt av en lite ändrad gång (nästan vassare) på motorn på slutet, den har låtit lite som om man har haft nån typ av effektdämpare monterad, fast jag har inte tänkt på det mera än så.
Så igår så sa min fru som åker på egen cykel bakom mej att "det luktar konstigt om din cykel" jag tänkte inte mera på det men så idag fick jag fylla på ett par deciliter!! olja...
Jag har aldrig behövt fylla på ens en centiliter mellan servicearna annars :(

Några tips innan jag ringer Hondaverkstan imorrn??
Falsk larm?
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Autolycus »

Njae, var inte falsklarm utan problem med motorn, kolvringarna på den bakre cylindern säger min verkstad. Verkar som att jag kommer få det på garantin dock (goodwill). Honda kan man verkligen inte säga annat än att dom gör allt för sina kunder :-)

Cykeln står slaktad nu på verkstan (mitt i säsongen) Abstinensen är svår så jag lånar frugans CBF1000 :D

återkommer när jag vet mera.
BMW 1200GS-08
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Autolycus »

Har fått hem min Varadero nu igen, nya kolvringar samt helt genomgången motor.
Frågade vad som hade vart fel på den och servicekillen svarade att troligen hade kolvringarna inte suttit rätt från början...var därför som det hela gick som "utökad garantireparation" som det står på mitt kvitto.
BMW 1200GS-08
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av V Saarela »

Autolycus skrev:Har fått hem min Varadero nu igen, nya kolvringar samt helt genomgången motor.
Frågade vad som hade vart fel på den och servicekillen svarade att troligen hade kolvringarna inte suttit rätt från början...var därför som det hela gick som "utökad garantireparation" som det står på mitt kvitto.

Kul att det löste sig. Thumb up! :)
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av PappaBerra »

Min Varadero som milen nu slunkit iväg på och numera läser jag 5600 på milmätaren. Det verkar som att sedan jag började serva den hos Herr Smedh i Avesta har oljeförbrukningen försvunnit. Jag har nu kört ca 1000 mil sedan senaste oljebyte och det visar inga som helst tendenser att minska i oljefönstret. Man kan ju få för sig att det beror på det numera finns Motulolja sedan två byten i motorn. Fotta hade väl Castrol tror jag.
Skriv svar