Min 05:a drar olja

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Min 05:a drar olja

Inlägg av PappaBerra »

Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Tobbe »

PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.
Vilken olja kör du på?
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Vill inte måla fn, men ju vara nåt sånt här:
Min tog iofs en liter per 100mil då..


http://www.sprayrod.com/pics/transmekk009.jpg

http://www.transalp.se/viewtopic.php?p= ... ight=#1843
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av PappaBerra »

Tobbe skrev:
PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.
Vilken olja kör du på?

Tja det vet jag faktiskt inte. 8) Jag har servat hos Fottas i Ludvika och jag antar att en auktoriserad verkstad använder en kvalitet som är godtagbar. :?
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Inlägg av PappaBerra »

joeng38 skrev:Vill inte måla fn, men ju vara nåt sånt här:
Min tog iofs en liter per 100mil då..


http://www.sprayrod.com/pics/transmekk009.jpg

http://www.transalp.se/viewtopic.php?p= ... ight=#1843


Tack men det hoppas jag ju innerligt att det inte är så svåra skavanker.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag tror inte det är nån fara - tror jag körde slut på en liter 20w-50 biltema olja förra sommaren när ja rejsa runt bohuskusten o sen T&R
Haparanda - var nog mindre än tusen mil.

Bågen hade väl rullat en 6000 då.
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Tobbe »

PappaBerra skrev:
Tobbe skrev:
PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.
Vilken olja kör du på?

Tja det vet jag faktiskt inte. 8) Jag har servat hos Fottas i Ludvika och jag antar att en auktoriserad verkstad använder en kvalitet som är godtagbar. :?
Ja, de använder antagligen bra oljor.
För några år sedan körde jag åkgräsklipparen på en av de billigare biltemaoljorna. Så snart biltemaoljan kom i motorn började gräsklipparen dra olja och osa blårök. Innan varje klippning fick man pyttsa i någon dl. Tröttnade efter ett tag och återgick till "riktig" olja och problemet försvann omgående. Funderade på om det kunde vara något sådant med din...

Under sommaren har jag testat Q8 SBK Racing 15w50 (API-SL, JASO MA) i min Blackbird. Det är en helsyntetolja som går att köpa för ca 60:- litern om man köper i lösvikt eller storpack. Kostar annars ca 170:- på hyllan i enlitersförpackningar på OKQ8-mackarna. När en olja rullat några hundra mil börjar ofta växellådan att klonka och kopplingen kan kännas som om den ej tar ordentligt. Den här Q8-oljan visar inte upp dessa problem trots att jag kört ca 700 mil sedan senaste bytet, detta inkluderar bandagar som verkligen sätter oljan på prov med hög temp. Rekommenderas! ICA i Alvhem är en lanthandel som säljer det mesta inkl Q8-olja i lösvikt för 61:- litern. Antingen har man med egen dunk, eller så köper man en tomdunk för några tior.
Man kanske inte ska använda 15w50 om man vinterkör.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=butike ... ksid=01805
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag kör me biltemas dyrare , 5w-50 helsyntet och den har samma egenskaper som dyrare - runt 60 spänn litern.

Finns en för mc bruk också så dessa kan du köra me.

Kör man med billiga skit oljor så ökar oljeförbrukningen.
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Inlägg av Tobbe »

Klosterdalens stora fasa skrev:Jag kör me biltemas dyrare , 5w-50 helsyntet och den har samma egenskaper som dyrare - runt 60 spänn litern.

Finns en för mc bruk också så dessa kan du köra me.

Kör man med billiga skit oljor så ökar oljeförbrukningen.
Jag körde med Biltemas helsyntetiska mc-olja tidigare 10w40, men den tålde ej bandagar. Den blev som vatten och det var nästan omöjligt att växla mc:n efter en heldag på bana.
Eftersom jag har våtkoppling vill jag köra på olja som är JASO MA-märkt, annars kan det bli dyrt om man förstör lamellerna.
Med q8-oljan har jag hittat hem med mc-oljan känns det som. Det står en stor dunk Q8 mc-olja i källaren och den fungerar utmärkt till lågt pris. Det tjänar liksom inget till att laborera mer med andra oljor när oljan jag har kostar 60kr/litern.
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Tycker att en liter olja med din körning är definitivt inte normalt. Hojen är ju knappt inkörd. Första tanken är...fel olja(fast Fottas borde ju....) Är milen på din hoj dokumenterade?

Hondor som jag vet(nyare som din) som behöver oljepåfyllning är Honda Innova 125(vid hårdkörning) samt CBR1000RR 08 o nyare.(tokigt med kolvringarna, en del har fått dom bytta)

R1, Thundeace(dvs R1 motorn) hade en kraftig oljeförbrukning. Dom godkände en förbrukning på 1 liter/100 mil?!?!

Jag har på mina Hondor(förutom Innovan, totalt 0,7 liter oljemängd i motorn) sen 1998 aldrig fyllt på en droppe olja mellan oljebytena. Dock så kör jag inte 1000 mil med dom. Byter vid ca 700-900 mil.

Använder/använt Motul 5100 samt Castrol GPS
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Min 02:a med 5000 mil på mätaren drar ingen olja heller. Byter var 600mil. Kanske är nivån något lägre när man tittar genom inspektionglaset men vi pratar decilitrar, max
Tobbe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 09:14
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Tobbe »

PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.
En Varadero har väl oljekylare och körs väl en hel del vid sidan av asfalten, eller? Det är inte så att oljekylaren är igensatt med lika delar grus, lera och flugor som hindrar luftflödet genom oljekylaren? Om oljan blir överhettad kan oljeförbrukningen öka.
CBR1100XX -00
XR650R -03
Kanske även Varadero framöver?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Tramsvalp »

PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil.
Hur vet du det?
Har nivån kollats på samma sätt varje gång?
Hur länge har du ägt hojen?
Hur länge har den velat ha 1 liter olja på 1000 mil?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av V Saarela »

PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.

Hur går det PappaBerra. Fick du nån ordning på oljeförbrukningen?
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av PappaBerra »

V Saarela skrev:
PappaBerra skrev:Min -05:a som har gått 3600 mil vill ha ca 1 liter olja på 1000 mil. Ska man tycka att det är normalt eller....... ? Jag kör ganska lugnt.

Hur går det PappaBerra. Fick du nån ordning på oljeförbrukningen?

Nja, nu har det ju gått och blivit halvt vinter. :cry: Får väl se till våren hur det ter sig eftersom vid senaste servicen blev det ett annat oljefabrikat. :?:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av V Saarela »

....fortsättning följer alltså :)

Dock lite nyfiken: Nämnde du detta för herr Fotta och vad sade dom? Fick du veta vad för olja det var i och vad för olja du fick i osv?
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av PappaBerra »

V Saarela skrev:....fortsättning följer alltså :)

Dock lite nyfiken: Nämnde du detta för herr Fotta och vad sade dom? Fick du veta vad för olja det var i och vad för olja du fick i osv?
Nja jag har påtalat det för Herr Fotta men inte direkt i påstridiga ordalag. Jag vet inte riktigt vad som kan tyckas vara acceptabelt i oljeförbrukning så har jag väl inte rivit upp himmel & helvete, ännu. Jag slängde ut en fråga på forumet mest för att försöka få en uppfattning om vad andra Varaderoägare anser.
Personalen på Herr Fottas verkstad ansåg att det kunde anses som godtagbart emedan Herr Smedh i Avesta som utförde den senaste servicen hade en annan åsikt.
På frågan beträffande olja så kan jag inte ge ett direkt svar, men jag utgår från att en auktoriserad verkstad förser kunderna med en olja som motsvarar kraven som tillverkaren ställer. Det är ju där servicen har blivit utförd även före det att jag inhandlade detta beroendeframkallande fordon.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av V Saarela »

Förmodligen har Fottas rätt vad gäller godtagbar förbrukning.

Dock så känns det ju främmande i min värld att en Varadero drar olja....du får uppdatera tråden nästa vår/sommar.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har aldrig behövt fylla på eller märkt någon minskning, men jag kör inte heller så långt om året.
jan-Olov
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Min 05:a drar olja

Inlägg av Autolycus »

Jag får ge det här inlägget en skjuts uppåt då mitt problem är relaterat...

Var ute å åkte igår, en tur på 35-40 mil. Hojen är en Varadero -04 med 1900 mil på mätaren, alltid servad enligt bok, oljebyte var 600 mil (har ägt den sedan den gått 500 mil) Oljan jag kör på är Castrols GPS 10-40. Nu har jag märkt av en lite ändrad gång (nästan vassare) på motorn på slutet, den har låtit lite som om man har haft nån typ av effektdämpare monterad, fast jag har inte tänkt på det mera än så.
Så igår så sa min fru som åker på egen cykel bakom mej att "det luktar konstigt om din cykel" jag tänkte inte mera på det men så idag fick jag fylla på ett par deciliter!! olja...
Jag har aldrig behövt fylla på ens en centiliter mellan servicearna annars :(

Några tips innan jag ringer Hondaverkstan imorrn??
BMW 1200GS-08
Skriv svar