Bromsmek
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Dcbs urkoppling
Jaja har haft lite bekymmer med mitt länkade bromssystem - mitten kolven bak - den som styrs av
frambromsens användning vägrade åka in igen vilken gav en lite problem.
Till slut så lacka jag ur och under några svettiga timmar så avlägnsades allt som har med dcbs och göra - sicken seger o se den jävla härvan me ventiler och 1 kg bromslangar o rör bredvid mcen.
Det mesta man behöver finns i högen som ligger bredvid bågen , b.la tar man vänsterframoks
dubbelslangkoplling och flyttar över dit bak så bakbromspumpen matar alla 3 cylindrarna.
Banjobult kort då man bara ansluter denna slang till bakbromspumpen.
SKall bara ordna framokena nu , så mittencylindrarna i dom också arbetar med dom yttre.
Enklast blir väl och borra med lång borr via avluftningsnippen så det blir en kanal.´
Är det nån annan som fixat detta eller möjligtvis fått bekymmer med dcbs funktionen?
Edit
Har hittat några som drabbats:
http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... 2&start=14
http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... .php?t=286
Kunde trots dessa olika teorier inte fastställa eller orka inte klabba med den jävla skiten.
frambromsens användning vägrade åka in igen vilken gav en lite problem.
Till slut så lacka jag ur och under några svettiga timmar så avlägnsades allt som har med dcbs och göra - sicken seger o se den jävla härvan me ventiler och 1 kg bromslangar o rör bredvid mcen.
Det mesta man behöver finns i högen som ligger bredvid bågen , b.la tar man vänsterframoks
dubbelslangkoplling och flyttar över dit bak så bakbromspumpen matar alla 3 cylindrarna.
Banjobult kort då man bara ansluter denna slang till bakbromspumpen.
SKall bara ordna framokena nu , så mittencylindrarna i dom också arbetar med dom yttre.
Enklast blir väl och borra med lång borr via avluftningsnippen så det blir en kanal.´
Är det nån annan som fixat detta eller möjligtvis fått bekymmer med dcbs funktionen?
Edit
Har hittat några som drabbats:
http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... 2&start=14
http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... .php?t=286
Kunde trots dessa olika teorier inte fastställa eller orka inte klabba med den jävla skiten.
problem efter bromsbyte
Jaha, då har jag bytt bromsar fram på Varaderon. Funkar sådär måste jag säga.
Har bytt skivor och klossar fram. Fick fel klossar från David silver spares i england så jag panikköpte Biltemaklossar bara för att få ihop hojen. Tänker sätta på orginal när dom kommer med posten.
Problemet är att bromsarna ligger på så in i helv*te.
Min teori var att det var för mkt bromsvätska i systemet då jag var tvungen att blöda ur vätska för att få tillbaka kolvarna såpass att klossarna gick i. Tog ur vätska ur behållaren på styret. Gjorde ingen som helst skillnad.Det är inga problem att trycka in klossarna manuellt i oket genom att trycka på oket. Då snurrar hjulet fritt. Lägger jag på fotbromsen så ligger bromsen på lite men ändå mer än normalt. pumpar jag upp tryck med handbromsen så nyper det fast. Jag får lägga på bra med handkraft på hjulet för att det ska snurra.
Varför går inte oken tillbaka? Jag tror inte att oken kärvar då jag aldrig haft problem med det tidigare och att det beter sig likadant på båda oken. Bak rullar det somvanligt. Kolvarna löper fin i båda oken fram.
En teori till jag har är att skitklossarna från biltema inte glider optimalt på glidpinnarna, eller på annat sätt kärvar i oken men det går ju fint att trycka in dom manuellt?
Någon som har tips?
Har bytt skivor och klossar fram. Fick fel klossar från David silver spares i england så jag panikköpte Biltemaklossar bara för att få ihop hojen. Tänker sätta på orginal när dom kommer med posten.
Problemet är att bromsarna ligger på så in i helv*te.
Min teori var att det var för mkt bromsvätska i systemet då jag var tvungen att blöda ur vätska för att få tillbaka kolvarna såpass att klossarna gick i. Tog ur vätska ur behållaren på styret. Gjorde ingen som helst skillnad.Det är inga problem att trycka in klossarna manuellt i oket genom att trycka på oket. Då snurrar hjulet fritt. Lägger jag på fotbromsen så ligger bromsen på lite men ändå mer än normalt. pumpar jag upp tryck med handbromsen så nyper det fast. Jag får lägga på bra med handkraft på hjulet för att det ska snurra.
Varför går inte oken tillbaka? Jag tror inte att oken kärvar då jag aldrig haft problem med det tidigare och att det beter sig likadant på båda oken. Bak rullar det somvanligt. Kolvarna löper fin i båda oken fram.
En teori till jag har är att skitklossarna från biltema inte glider optimalt på glidpinnarna, eller på annat sätt kärvar i oken men det går ju fint att trycka in dom manuellt?
Någon som har tips?
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: problem efter bromsbyte
Det kan vara så att du fick samma som jag - alltså¨du måste lufta ur dcbs systemet och gå igenom det.efter skit i systemet..jag gluttade runt lite o bestämde mig för att skita i det där...jag prova dock lite....men jag hade lite hjulåsningar både fram och bak - kolvarna fastnade och gick inte tillbaka.
Som du.
I vintras rev jag ned o strippade det till ett konventionellt.
Alla fina ventilmojänger,rörledningar och sådant puts väck...no pråbs anymore
Ett bra beslut.
Men vill du roa dig med det får du kolla runt på nätet - finns lite olika saker som gör att det kan bli så.
Bågen fungerar bra med konventionella bromsar jag har all tre kolvarna bak aktiva på bakbromsen.
Fram har jag bara 2 kolvar per ok kopplade fram - förebredde för att köra alla tre men den har bra bromsverkan så här även för hård bankörning.
Man får brygga inkopplingarna med korta bromslangsstumpar
Som du.
I vintras rev jag ned o strippade det till ett konventionellt.
Alla fina ventilmojänger,rörledningar och sådant puts väck...no pråbs anymore
Ett bra beslut.
Men vill du roa dig med det får du kolla runt på nätet - finns lite olika saker som gör att det kan bli så.
Bågen fungerar bra med konventionella bromsar jag har all tre kolvarna bak aktiva på bakbromsen.
Fram har jag bara 2 kolvar per ok kopplade fram - förebredde för att köra alla tre men den har bra bromsverkan så här även för hård bankörning.
Man får brygga inkopplingarna med korta bromslangsstumpar
Re: problem efter bromsbyte
Tack Kloster... för svaret. Det käns dock väldigt overkill att riva kombisystemet bara för att det strular lite. Har aldrig haft problem med bromsarna tidigare.
Jag fick ett tips av en oberoende verkstad att ta bort orginal antiskrikbelägg som jag flyttat över då biltemaklossarna är tjockare än orginal. Det gjorde en liten skillnad men det ligger fortfarande på för mycket för att det ska kännas bra. Jag har ingen som helst lust att bränna sönder mina nya dyra bromsskivor.
Jag fick ett tips av en oberoende verkstad att ta bort orginal antiskrikbelägg som jag flyttat över då biltemaklossarna är tjockare än orginal. Det gjorde en liten skillnad men det ligger fortfarande på för mycket för att det ska kännas bra. Jag har ingen som helst lust att bränna sönder mina nya dyra bromsskivor.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: problem efter bromsbyte
Det är sant att antiskrik mellanläggena bör ta bort med vissa belägg.
Kan du efter lagt på fullt bromstryck i alla kombinationer trycka in kolvarna med handkraft(med fingrar) har du inte problem med ventilerna i dcbsen.
Kan du efter lagt på fullt bromstryck i alla kombinationer trycka in kolvarna med handkraft(med fingrar) har du inte problem med ventilerna i dcbsen.
Re: problem efter bromsbyte
Det funkar bättre nu när jag tagit ur en del bromsvätska och kört en del. Det ligger fortfarande emot lite men bara så att skivan blir lätt varm. Inga problem således. Ska kolla kolvarna ordentligt när jag lägger i orginalbeläggen som förhoppningsvis kommer med posten på Måndag!
Bra skillnad i bett är det med nya bromsar i alla fall!
Bra skillnad i bett är det med nya bromsar i alla fall!
Re: Äntligen!!
Tycker det verkar vara mystiskt. Själva bromsens funktion är väl desamma som hos en vanlig broms. I så fall beror det bara på att kolven inte går tillbaka av sig själv. Lossa i så fall bromsoket, men ej bromsslangen, pumpa ut kolven med hjälp av bromspedalen en bit. Tvätta rent kolven men 5.56 eller liknande och slipa med en remsa av ett mycket fint slippapper för att få bort ev. pålagring. Tyck in kolven och pumpa ut den igen några gånger. Om du inte har ett specialverktyg för att pressa in kolven kan du använda en mindre snickartving.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Äntligen!!
Tycker det fortfarande verkar mystiskt. Nu tror jag inte det beror på kvarvarande luft, för då borde inte bromsen ligga på. Kanske skräp i någon retur. Kan kanske släppa om man fyller på ny vätska med verkstadsteknik.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Äntligen!!
Grattis!!! Skye
bild,,,
(Gud förbjude,Vägsalt,,,avfettning+högtryckstvätt,,,=ajabaja för allt gummi,lager å leder)
skruvat ihopa alla mina delar,
samt bilprov,,noll fel,
=glad Rolle
bild,,,
(Gud förbjude,Vägsalt,,,avfettning+högtryckstvätt,,,=ajabaja för allt gummi,lager å leder)
skruvat ihopa alla mina delar,
samt bilprov,,noll fel,
=glad Rolle
Re: Äntligen!!
tillägger en liten ajabaja här, använd aldrig t.ex 5-56 där du beskrev, damaskerna/tätringarna på ett bromsok tål ej detta utan sväller, kontentan blir att packningen gör så att kolven kärvar och går ej tillbaka och du står med ett kärvande ok...Olle Å skrev:Tycker det verkar vara mystiskt. Själva bromsens funktion är väl desamma som hos en vanlig broms. I så fall beror det bara på att kolven inte går tillbaka av sig själv. Lossa i så fall bromsoket, men ej bromsslangen, pumpa ut kolven med hjälp av bromspedalen en bit. Tvätta rent kolven men 5.56 eller liknande och slipa med en remsa av ett mycket fint slippapper för att få bort ev. pålagring. Tyck in kolven och pumpa ut den igen några gånger. Om du inte har ett specialverktyg för att pressa in kolven kan du använda en mindre snickartving.
Ska man rengöra en kolv så använd endast bromsvätska, fungerar jättebra och skadar ej något, har fått renovera en del ok pga att hemmapulare gjort detta misstag.
Re: Äntligen!!
OK har aldrig fått besvär kanske beroende på att jag varit noga med att göra rent efteråt.
Då borde ju bromsrengöringsprej funka. Då är det ju ingen risk att kladda ner något
Då borde ju bromsrengöringsprej funka. Då är det ju ingen risk att kladda ner något
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Äntligen!!
Bra till bromsarnas ""metalldelar samt belägg"
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%20BRAKLEEN.PDF
Bromsdetaljer ""gummi"" tvättas med ""tandborste o bromsolja"",,(endast)
Ett litet hemmatest,,,på en typ av gummi,,,,,,det finnes tusentals blandningar,,
ta det som det ä,,en tankeställare,,,,
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397
som flickan sa,,,
kör int me gam gum,å såpa,,,,,,,,,det kan bli dyrt
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%20BRAKLEEN.PDF
Bromsdetaljer ""gummi"" tvättas med ""tandborste o bromsolja"",,(endast)
Ett litet hemmatest,,,på en typ av gummi,,,,,,det finnes tusentals blandningar,,
ta det som det ä,,en tankeställare,,,,
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397
som flickan sa,,,
kör int me gam gum,å såpa,,,,,,,,,det kan bli dyrt
Re: Äntligen!!
Hehe... Det var då ett seriöst test Som någon genmälde, kanske lite väl mycket fritid
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Bromsmek
Hade samma problem med mitt bakok.
Tröttnade och kopplade bort hela dcbs systemet.
Det finns folk som haft samma trubbel om du söker på nätet - har för mig att det var nått me luftningen.
Tröttnade och kopplade bort hela dcbs systemet.
Det finns folk som haft samma trubbel om du söker på nätet - har för mig att det var nått me luftningen.
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Äntligen!!
Alltså, visst är det kul att en del anstränger sig lite mer och delar med sig
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Bromsmek
Skadar inte o putsa me 800/1000 våtslip på ytorna mellan packningarna(inte själva cylindern) - kan byggas upp alu vitrost där som hindrar kolvens rörelse.
Kvarstår problemet så har jag för mig att du skall söka dcbs med kombinerat med svordommar.
Hitta en del info om det gällande både Varaderon och blackbirden.
Kvarstår problemet så har jag för mig att du skall söka dcbs med kombinerat med svordommar.
Hitta en del info om det gällande både Varaderon och blackbirden.
Re: Bromsmek
LUFTA VARADERO BROMSAR,,(eller att byta b-oljan)
kör i denna ordning........
1...Vänster fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag
2.. Höger fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag
3.. Vänster fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal
4..Höger fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal
5..Bakre ok främre bleeder, pumpa fotbromspedal
6..Bakre ok bakre bleeder, pumpa fotbromspedal
Tips,,,
Köp en genomskinlig slang ,,eller fler,, som passar trä på luftnippeln
(jula/biltema),låt den gå rakt upp ca 70-80cm till en flaska/burk
Då är det lättare att se när bubblorna tar slut,,,,
Jukka även på bromsfördelaren ,,för att klämma ut event bubblor
Att riva trasor i remsor o snurra runt luftventil/ok ,,, ja det kan ju alla som luftat förut
Kul me hoj ,,,,,,,,,,r
kör i denna ordning........
1...Vänster fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag
2.. Höger fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag
3.. Vänster fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal
4..Höger fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal
5..Bakre ok främre bleeder, pumpa fotbromspedal
6..Bakre ok bakre bleeder, pumpa fotbromspedal
Tips,,,
Köp en genomskinlig slang ,,eller fler,, som passar trä på luftnippeln
(jula/biltema),låt den gå rakt upp ca 70-80cm till en flaska/burk
Då är det lättare att se när bubblorna tar slut,,,,
Jukka även på bromsfördelaren ,,för att klämma ut event bubblor
Att riva trasor i remsor o snurra runt luftventil/ok ,,, ja det kan ju alla som luftat förut
Kul me hoj ,,,,,,,,,,r
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Bromsmek
Alla ventiler och så bort - framokena arbetar me två kolvars funktion - helt ok
Bak oket arbetar me tre - fanns en slang från främre härvan som passa på bakre bromspump.
Så det går dubbla slangar till bakoket från bakpumpen .
Troligtvis räcker främre bromspump till även för att manövrera framokets alla tre kolvar.
Antingen gör man bygling me kort kabel som i bakoksfallet eller så borrar man en lång kanal mellan cylindrarna
från okenas övre luftningsnippel
Bak oket arbetar me tre - fanns en slang från främre härvan som passa på bakre bromspump.
Så det går dubbla slangar till bakoket från bakpumpen .
Troligtvis räcker främre bromspump till även för att manövrera framokets alla tre kolvar.
Antingen gör man bygling me kort kabel som i bakoksfallet eller så borrar man en lång kanal mellan cylindrarna
från okenas övre luftningsnippel
Re: Bromsmek
uj uj tråkigt....
Detta har du säkert gjort.........
Glider ok/oken lätt,glidpinne,,=""silicone fett""
Bromsklossarna+ok,,rena i anlägningytorna,,""noga""
Fotbromsventilen!!!
går att plocka isär,,,,med försiktigt......
Tvätta delarna i bromsolja
http://www.davidsilverspares.co.uk/XL10 ... rt_102360/
PS.
( även fotbromskontakten går att plocka isär,de små tungorna, ärjar av vägsaltet,,)
Lufta om systemet,,,,,
det kan ta en ""djäkla massa tryckningar"" på pedal/hantag....
jukka några ggr så att trycket ökar i systemet innan du öppnar luftskruven...
kör med en lång slang rakt upp som jag skrev tidigare,,,,,
samt i rätt ordning!!!!!,,,,,
(jag körde flertal varv innan alla bubblor försvann på min 01a)
Ett tips är att ta skaftet på en skruvmejsel å småknacka (som vibrering) på ok å pedal/hantag
detta för att få fart på bubblorna...
lycka till å Glad påsk,,,,,,,,,,,,r
Detta har du säkert gjort.........
Glider ok/oken lätt,glidpinne,,=""silicone fett""
Bromsklossarna+ok,,rena i anlägningytorna,,""noga""
Fotbromsventilen!!!
går att plocka isär,,,,med försiktigt......
Tvätta delarna i bromsolja
http://www.davidsilverspares.co.uk/XL10 ... rt_102360/
PS.
( även fotbromskontakten går att plocka isär,de små tungorna, ärjar av vägsaltet,,)
Lufta om systemet,,,,,
det kan ta en ""djäkla massa tryckningar"" på pedal/hantag....
jukka några ggr så att trycket ökar i systemet innan du öppnar luftskruven...
kör med en lång slang rakt upp som jag skrev tidigare,,,,,
samt i rätt ordning!!!!!,,,,,
(jag körde flertal varv innan alla bubblor försvann på min 01a)
Ett tips är att ta skaftet på en skruvmejsel å småknacka (som vibrering) på ok å pedal/hantag
detta för att få fart på bubblorna...
lycka till å Glad påsk,,,,,,,,,,,,r
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Bromsmek
dcbs blackbird jamming brake
På google har jag för mig
På google har jag för mig