Bromsmek

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Dcbs urkoppling

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jaja har haft lite bekymmer med mitt länkade bromssystem - mitten kolven bak - den som styrs av
frambromsens användning vägrade åka in igen vilken gav en lite problem.

Till slut så lacka jag ur och under några svettiga timmar så avlägnsades allt som har med dcbs och göra - :mrgreen: sicken seger o se den jävla härvan me ventiler och 1 kg bromslangar o rör bredvid mcen.

Det mesta man behöver finns i högen som ligger bredvid bågen , b.la tar man vänsterframoks
dubbelslangkoplling och flyttar över dit bak så bakbromspumpen matar alla 3 cylindrarna.
Banjobult kort då man bara ansluter denna slang till bakbromspumpen.

SKall bara ordna framokena nu , så mittencylindrarna i dom också arbetar med dom yttre.
Enklast blir väl och borra med lång borr via avluftningsnippen så det blir en kanal.´


Är det nån annan som fixat detta eller möjligtvis fått bekymmer med dcbs funktionen?

Edit

Har hittat några som drabbats:

http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... 2&start=14

http://varaderoforumcom.h826747.serverk ... .php?t=286

Kunde trots dessa olika teorier inte fastställa eller orka inte klabba med den jävla skiten.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

problem efter bromsbyte

Inlägg av maua »

Jaha, då har jag bytt bromsar fram på Varaderon. Funkar sådär måste jag säga.

Har bytt skivor och klossar fram. Fick fel klossar från David silver spares i england så jag panikköpte Biltemaklossar bara för att få ihop hojen. Tänker sätta på orginal när dom kommer med posten.

Problemet är att bromsarna ligger på så in i helv*te.

Min teori var att det var för mkt bromsvätska i systemet då jag var tvungen att blöda ur vätska för att få tillbaka kolvarna såpass att klossarna gick i. Tog ur vätska ur behållaren på styret. Gjorde ingen som helst skillnad.Det är inga problem att trycka in klossarna manuellt i oket genom att trycka på oket. Då snurrar hjulet fritt. Lägger jag på fotbromsen så ligger bromsen på lite men ändå mer än normalt. pumpar jag upp tryck med handbromsen så nyper det fast. Jag får lägga på bra med handkraft på hjulet för att det ska snurra.
Varför går inte oken tillbaka? Jag tror inte att oken kärvar då jag aldrig haft problem med det tidigare och att det beter sig likadant på båda oken. Bak rullar det somvanligt. Kolvarna löper fin i båda oken fram.
En teori till jag har är att skitklossarna från biltema inte glider optimalt på glidpinnarna, eller på annat sätt kärvar i oken men det går ju fint att trycka in dom manuellt?

Någon som har tips?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det kan vara så att du fick samma som jag - alltså¨du måste lufta ur dcbs systemet och gå igenom det.efter skit i systemet..jag gluttade runt lite o bestämde mig för att skita i det där...jag prova dock lite....men jag hade lite hjulåsningar både fram och bak - kolvarna fastnade och gick inte tillbaka.

Som du.
I vintras rev jag ned o strippade det till ett konventionellt.
Alla fina ventilmojänger,rörledningar och sådant puts väck...no pråbs anymore :mrgreen:

Ett bra beslut.

Men vill du roa dig med det får du kolla runt på nätet - finns lite olika saker som gör att det kan bli så.

Bågen fungerar bra med konventionella bromsar jag har all tre kolvarna bak aktiva på bakbromsen.

Fram har jag bara 2 kolvar per ok kopplade fram - förebredde för att köra alla tre men den har bra bromsverkan så här även för hård bankörning.

Man får brygga inkopplingarna med korta bromslangsstumpar
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av maua »

Tack Kloster... för svaret. Det käns dock väldigt overkill att riva kombisystemet bara för att det strular lite. Har aldrig haft problem med bromsarna tidigare.
Jag fick ett tips av en oberoende verkstad att ta bort orginal antiskrikbelägg som jag flyttat över då biltemaklossarna är tjockare än orginal. Det gjorde en liten skillnad men det ligger fortfarande på för mycket för att det ska kännas bra. Jag har ingen som helst lust att bränna sönder mina nya dyra bromsskivor.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det är sant att antiskrik mellanläggena bör ta bort med vissa belägg.

Kan du efter lagt på fullt bromstryck i alla kombinationer trycka in kolvarna med handkraft(med fingrar) har du inte problem med ventilerna i dcbsen.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: problem efter bromsbyte

Inlägg av maua »

Det funkar bättre nu när jag tagit ur en del bromsvätska och kört en del. Det ligger fortfarande emot lite men bara så att skivan blir lätt varm. Inga problem således. Ska kolla kolvarna ordentligt när jag lägger i orginalbeläggen som förhoppningsvis kommer med posten på Måndag!
Bra skillnad i bett är det med nya bromsar i alla fall!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Äntligen!!

Inlägg av Olle Å »

Tycker det verkar vara mystiskt. Själva bromsens funktion är väl desamma som hos en vanlig broms. I så fall beror det bara på att kolven inte går tillbaka av sig själv. Lossa i så fall bromsoket, men ej bromsslangen, pumpa ut kolven med hjälp av bromspedalen en bit. Tvätta rent kolven men 5.56 eller liknande och slipa med en remsa av ett mycket fint slippapper för att få bort ev. pålagring. Tyck in kolven och pumpa ut den igen några gånger. Om du inte har ett specialverktyg för att pressa in kolven kan du använda en mindre snickartving. :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Äntligen!!

Inlägg av Olle Å »

Tycker det fortfarande verkar mystiskt. Nu tror jag inte det beror på kvarvarande luft, för då borde inte bromsen ligga på. Kanske skräp i någon retur. Kan kanske släppa om man fyller på ny vätska med verkstadsteknik. :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Äntligen!!

Inlägg av ROLLE »

Grattis!!! Skye

bild,,,
(Gud förbjude,Vägsalt,,,avfettning+högtryckstvätt,,,=ajabaja för allt gummi,lager å leder)

skruvat ihopa alla mina delar,
samt bilprov,,noll fel,

=glad Rolle
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Äntligen!!

Inlägg av Jimmy.s »

Olle Å skrev:Tycker det verkar vara mystiskt. Själva bromsens funktion är väl desamma som hos en vanlig broms. I så fall beror det bara på att kolven inte går tillbaka av sig själv. Lossa i så fall bromsoket, men ej bromsslangen, pumpa ut kolven med hjälp av bromspedalen en bit. Tvätta rent kolven men 5.56 eller liknande och slipa med en remsa av ett mycket fint slippapper för att få bort ev. pålagring. Tyck in kolven och pumpa ut den igen några gånger. Om du inte har ett specialverktyg för att pressa in kolven kan du använda en mindre snickartving. :vs: :vs:
tillägger en liten ajabaja här, använd aldrig t.ex 5-56 där du beskrev, damaskerna/tätringarna på ett bromsok tål ej detta utan sväller, kontentan blir att packningen gör så att kolven kärvar och går ej tillbaka och du står med ett kärvande ok...

Ska man rengöra en kolv så använd endast bromsvätska, fungerar jättebra och skadar ej något, har fått renovera en del ok pga att hemmapulare gjort detta misstag.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Äntligen!!

Inlägg av Olle Å »

OK har aldrig fått besvär kanske beroende på att jag varit noga med att göra rent efteråt.
Då borde ju bromsrengöringsprej funka. Då är det ju ingen risk att kladda ner något :vs: :vs:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Äntligen!!

Inlägg av ROLLE »

Bra till bromsarnas ""metalldelar samt belägg"
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8%20BRAKLEEN.PDF

Bromsdetaljer ""gummi"" tvättas med ""tandborste o bromsolja"",,(endast)

Ett litet hemmatest,,,på en typ av gummi,,,,,,det finnes tusentals blandningar,,
ta det som det ä,,en tankeställare,,,,
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397

som flickan sa,,,
kör int me gam gum,å såpa,,,,,,,,,det kan bli dyrt
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Äntligen!!

Inlägg av Stefan »

Hehe... Det var då ett seriöst test :D Som någon genmälde, kanske lite väl mycket fritid :mrgreen: :vs:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Hade samma problem med mitt bakok.

Tröttnade och kopplade bort hela dcbs systemet.

Det finns folk som haft samma trubbel om du söker på nätet - har för mig att det var nått me luftningen.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Äntligen!!

Inlägg av rydde »

Alltså, visst är det kul att en del anstränger sig lite mer och delar med sig :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Skadar inte o putsa me 800/1000 våtslip på ytorna mellan packningarna(inte själva cylindern) - kan byggas upp alu vitrost där som hindrar kolvens rörelse.

Kvarstår problemet så har jag för mig att du skall söka dcbs med kombinerat med svordommar.
Hitta en del info om det gällande både Varaderon och blackbirden.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsmek

Inlägg av ROLLE »

LUFTA VARADERO BROMSAR,,(eller att byta b-oljan)
kör i denna ordning........

1...Vänster fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag
2.. Höger fram-ok övre bleeder, pumpa bromshandtag

3.. Vänster fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal
4..Höger fram-ok nedre bleeder, pumpa fotbromspedal

5..Bakre ok främre bleeder, pumpa fotbromspedal
6..Bakre ok bakre bleeder, pumpa fotbromspedal

Tips,,,
Köp en genomskinlig slang ,,eller fler,, som passar trä på luftnippeln
(jula/biltema),låt den gå rakt upp ca 70-80cm till en flaska/burk
Då är det lättare att se när bubblorna tar slut,,,,
Jukka även på bromsfördelaren ,,för att klämma ut event bubblor
Att riva trasor i remsor o snurra runt luftventil/ok ,,, ja det kan ju alla som luftat förut

Kul me hoj ,,,,,,,,,,r
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Alla ventiler och så bort - framokena arbetar me två kolvars funktion - helt ok

Bak oket arbetar me tre - fanns en slang från främre härvan som passa på bakre bromspump.
Så det går dubbla slangar till bakoket från bakpumpen :mrgreen: .

Troligtvis räcker främre bromspump till även för att manövrera framokets alla tre kolvar.
Antingen gör man bygling me kort kabel som i bakoksfallet eller så borrar man en lång kanal mellan cylindrarna
från okenas övre luftningsnippel
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Bromsmek

Inlägg av ROLLE »

uj uj tråkigt....
Detta har du säkert gjort.........

Glider ok/oken lätt,glidpinne,,=""silicone fett""
Bromsklossarna+ok,,rena i anlägningytorna,,""noga""

Fotbromsventilen!!!
går att plocka isär,,,,med försiktigt......
Tvätta delarna i bromsolja
http://www.davidsilverspares.co.uk/XL10 ... rt_102360/

PS.
( även fotbromskontakten går att plocka isär,de små tungorna, ärjar av vägsaltet,,)

Lufta om systemet,,,,,
det kan ta en ""djäkla massa tryckningar"" på pedal/hantag....
jukka några ggr så att trycket ökar i systemet innan du öppnar luftskruven...
kör med en lång slang rakt upp som jag skrev tidigare,,,,,
samt i rätt ordning!!!!!,,,,,
(jag körde flertal varv innan alla bubblor försvann på min 01a)

Ett tips är att ta skaftet på en skruvmejsel å småknacka (som vibrering) på ok å pedal/hantag
detta för att få fart på bubblorna...


lycka till å Glad påsk,,,,,,,,,,,,r
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Bromsmek

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

dcbs blackbird jamming brake

På google har jag för mig
Skriv svar