Otäta bensinkranar!!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Otäta bensinkranar!!

Inlägg av maua »

Liten lustig händelse jag råkade ut för nu i midsommar.

Jag och tjejen bak på hojen tillsammans med mina föräldrar (också på en Varadeo) skulle åka till Dalarna och fira midsommar.

Vi kom iväg som vi skulle och allt flöt på bra. Ända tills hojen började gå surt. Ingen gasrespons alls och den började dö. Jag kunde hålla igång den genom att varva lite men den sackade bara mer och mer. Som tur var kom vi av motorvägen och fick stannat. Hojen gick fortfarande på tomgång. Kallsvetten kom krypande och tankarna for kors och tvärs om vad vi skulle göra nu. Skulle midsommarturen vara över innan den ens börjat?

Direkt när jag kom av hojen slog det mig vad som var fel!
Jag hade ju meckat lite med soppapumpen kvällen innan och stängt av båda bensinkranarna!! Så fort jag satt på dessa så gick ju hojen som den skulle igen. Naturligt vis! Skönt att det inte var pumpen som gett upp. Lättade kunde vi fortsätta färden som avlöpte utan vidare missöden!!!

Men hur i hela friden åker man 4 mil med stängda kranar utan at märka av något? Den gick kanon ända tills den helt plötsligt inte gjorde det! Hur mycket bensin symmer förgasarna med slangar osv? Den drar ju lite över 0.5 lite milen så ett par mil skulle man kanske klara men fyra? Jag tror att pumpen drar soppa genom kranen, eller så är en kran otät.