Vad skall jag förvänta mig av en 00:a på låga varv

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Lillbacka
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 apr 2015, 20:25
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Mariehamn

Vad skall jag förvänta mig av en 00:a på låga varv

Inlägg av Lillbacka »

Hej.
Spontanköpte en 00:a körd 65000 förra sommaren utan att egentligen veta vad jag ville ha efter ett MC uppehåll på några år.
Det enda jag hade förväntat mig efter att tidigare ha kört enduro stånkor är att segdragningen skulle vara bättre än vad jag upplever.
Har läst att många har en viss ojämn gång på låga varv, men vad är mycket?
Tror jag har orgindrevning, 47 bak, fram har jag inte kollat.
Vid c:a 100 på hastighetsmätaren varvar den runt 4000 på 5:an
Jag kan ju bra ligga på 2500 rpm vid knappa 60 på 5:an men kommer man ner till 2300 utan belastning så känner jag en viss ojämnhet i gången.
Går annars jämt och fint på tomgång och från 2500 rpm och uppåt.
Har bytt luftfilter och det gav bra resultat, före det blev den orolig redan runt 2600 - 2700.
Skall jag förvänta mig mer och ha den på en förgasarsynk eller är jag bara petig?

Niclas
Oaktown
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 12:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Kristianstad

Re: Vad skall jag förvänta mig av en 00:a på låga varv

Inlägg av Oaktown »

Jag håller med Lillbacka fast min 00:a är ännu sämre på låga varv. Har synkat förgasarna och tätat avgassystemet (en packning hade förintats). Jag får hålla över 3000 rpm för att den ska gå någorlunda jämnt.
Testade en SP2:a i går och den gick smidigare och mjukare i motorn (135 hp!) även på lägre varv. Den hade 2-1 system och fin sång när man drog på!
Rasslar och skramlar (framdrev? koppling?) en hel del speciellt i friläge på tomgång. Låter som kopplingen sitter lös ... :(
Nisse Järnet
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 09 mar 2016, 18:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -00

Re: Vad skall jag förvänta mig av en 00:a på låga varv

Inlägg av Nisse Järnet »

Min är också sådär, har precis bytt stift, luftfilter, synkat förgasarna osv. men det är nog så dom här är helt enkelt. Iaf med originalpipor :) Ska byta mina framöver.
Se över förgasarna kanske inte är dålig idé heller om den gått långt? Vilket min har..
Skriv svar