Något tar srömmen

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Något tar srömmen

Inlägg av pierre »

De senaste dagarnas körning har varit minst sagt upplevelserika. När väl vädret visa sig från sin mer goda sida börjar Varanen bli kinkig. instrumenteringen blinkar och fladdrar, och strax efter dör cykeln. Kollar batteriet, som är dött, och gammalt. Byter batteri men samma sak händer igen. Efter att har kopplat ur 12-volts uttaget, som det var kortslutning i, trodde jag att problemet var löst. Han gick nämligen bra, och det verkade som om han tog emot laddning. Men Varanen är fortfarande kinkig. Bränslepumpen började krångla så den kopplade jag förbi, och kopplade bort kablarna till den. Då gick den bra igen. Men fortfarande är det något som drar ur batteriet. Mätarna börjar blinka och sedan dör han. Det tar emot laddning med batteriladdare, så det bör ju inte va något fel på det. Har letat runt på forumet men inte hittat något liknande. Är det någon som haft liknande fel, eller vet att jag missat någon forumtråd. Han borde ju vara glad att få rulla nu när vädret blivit lite bättre, och tycket nog att jag varit snäll mot honom i vinter.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Något tar srömmen

Inlägg av Laffe »

Min gjorde just så när likriktaren hade packat ihop...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Något tar srömmen

Inlägg av Anders J. »

Detta råkade jag ut för och i mitt fall var det statorn som behövde bytas. Sedan dess har den gått som en klocka!
Kolla här: http://adventurebikewermland.se/2016/05 ... ing-del-5/
/Anders J.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Något tar srömmen

Inlägg av pierre »

Tackar vänligast för hjälpen. Dags att mäta lite. Tur att jag ändå ska byta olja, båda filerna och stift. Då är han ju delvis isärplockad. Underbart med snabba svar, och erfarna VaraderomännI skor.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Något tar strömmen

Inlägg av pierre »

Har haft lite för mycket att göra, men nu nog felet lokaliserat. Känns som att laddningsregulatorn behöver bytas. Det är inte bra om det är hål i den. Det är i alla fall tur att mätvärdena är som de ska. Nu är det bara att fixa en ny regulator.
Skriv svar