Funderingar kring service

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

Hej på er!

Sitter och funderar på den förestående servicen, 4800 mil. Stor service med bla ventilkontroll/justering = dyrt!

Förutom ventiljobbet är det bara tändstift och motorolja med tillhörande filter som skall bytas på denna service. I övrigt är det "bara" kontroller, och många av dom kontrollpunkterna gicks igenom i samband med gårdagens besiktning så det känns ju lite fånigt att betala för dom en gång till.
Min fundering är därför att låta verkstaden utföra endast ventilkontroll/justering och själv göra resten. Visst, jag får ingen stämpel i serviceboken men jag kan istället styrka ventillkontroll/justering med verkstadskvittot. Några fabriksgarantier lär jag väl ändå inte ha kvar på en 03:a nu.

Grunden till mina funderingar är kostnaden för den här servicen. Jag har via mail frågat fyra verkstäder i regionen och i skrivande stund fått svar från tre av dom.
Visst är det ett omfattande jobb med kontroll och ev justering av ventilerna men jag tycker ändå att prislappen är i saftigaste laget. Det handlar ju trots allt inte om raketforskning!

Verkstad 1: 6252 kr
Verkstad 2: 6472 kr, +1000 kr om ventilerna behöver justeras.
Verkstad 3: 6473 kr - 9074 kr (!) "beroende på om ventilerna behöver justeras eller ej"
Verkstad 4: 4445 kr "ventilkoll, tändstift, olja, filter och allmän översyn"


EDIT: Uppdaterat med respektive verkstads namn.

Verkstad 1: Bike Trollhättan
Verkstad 2: Honda MC Center/Ahlqvist Göteborg
Verkstad 3: Kenneths MC Service Göteborg
Verkstad 4: MC Center Vänersborg (Tidigare Honda MC Center)


Har läst på och sökt runt på nätet och känner att det inte är mer komplicerat än att jag egentligen skulle kunna utföra det själv (Spelar ju ingen roll om det tar en vecka eller två. Det är min egen tid och mitt eget garage som upptas för jobbet.) men tänker ändå på den dagen jag ev säljer hojen. Då kan det säkert vara en fördel att ha papper på att en yrkesman har gjort det viktigaste servicejobbet.
Servicestämplar i all ära, men kan jag komma billigare undan och ändå kunna styrka med verkstadskvitto respektive inköpskvitto att det servicen omfattar är utfört funkar det lika bra i mina ögon i alla fall. Det i kombination med hojens skick borde ju, egentligen, säga betydligt mer än en stämpel i serviceboken på en 14 år gammal MC.

Tänker jag tokigt? Kände att jag behövde ventilera mina funderingar lite. :)
Senast redigerad av MrH den lör 10 jun 2017, 12:38, redigerad totalt 2 gång.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Jan-Olov »

En stämpel på servisen som gäller ventilkollen måste påverka priset den dag du skall sälja. Jag tog bort allt som var i vägen och sparade en hel del arbetstid på detta däremot fick jag frakta på släp till verkstan. Kanske ett tipps att spara på.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Fibern »

Jag tycker definitivt du kan göra det mesta själv och bara boka ventiler och stiftbyte. Eller göra som Jan-Olov. De flesta övriga kontroller och olje/filterbyte klara du säkert. Förutom sparat kvitto på de arbeten jag låter verkstad utföra, för jag dessutom en slags "dagbok" för varje enskild hoj. Där nertecknas allt jag utfört, datum och för det mesta även miltal, då saker rör motor, drivpaket och däck exempelvis. Ska man sen sälja har man i alla fall lite att gå på i dokumentation.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

När jag kontaktade de fyra verkstäderna så frågade jag också om möjligheten att minska min kostnad genom att jag demonterar en del så att dom kan börja direkt med kontrollerna men samtliga fyra vill ha mc:n i "körbart" skick för att kunna provköra efter avslutat arbete. För min del känns det som ett rimligt önskemål från deras sida att kunna göra det för att på så sätt kontrollera att allt funkar som det ska efter utfört arbete.

Uppdaterade första inlägget då jag fick svar från den 4:e verkstaden igår eftermiddag. Deras prislapp var ju ganska mycket trevligare!
Nu försöker jag ringa dom för att kolla om ev justering av ventilerna också ingår i priset eller om det kostar extra även hos dom. Skulle det visa sig ingå, eller kosta max en tusenlapp extra, får dom ta hela jobbet. Då får jag den där jä-la stämpeln i boken.
Jag gick och funderade på det här på jobbet igår kväll och tankarna landade väl i följande. Då jag skaffade hojen i första hand för att åka till/från jobbet och på så vis hålla ner miltalet på leasingbilen vet jag inte i dagsläget om jag kommer att behålla den när leasingkontraktet går ut och jag köpt loss bilen (vilket varit min avsikt redan från början). Det sker i mars -19. Ska jag då sälja den kan det väl vara värt några kronor extra för en stämpel på storservicen. Låter jag en verkstad utföra kontroll och ev justering nu vet jag dessutom vad som väntar vid nästa storservice om jag har hojen kvar då. Har jag det, och dessutom bestämt mig för att behålla den, så kommer jag nog att utföra kontroll/justering själv här hemma i garaget.

Angående verkstäderna kan jag säga som så, småstad vinner över storstad prismässigt!

EDIT
Då var service inbokad hos verkstad 4! Även dom tar extra betalt om ventilerna måste justeras, max 1500 kr extra. (Antar att "max" beror på hur många shims som måste bytas) "Jag kan nästan garantera att det inte behöver justeras. Jag har i alla fall aldrig gjort det på en Honda vid det miltalet" sa han. Det låter ju bra, men även om det skulle visa sig behövas så blir det ändå billigare än de övriga tre verkstädernas grundpris.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har aldrig behövt justera eller byta några chims och den har gått som din ungefär. Vi kör ju Honda.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Fibern »

"I körbart skick"? Möjligen för att provköra efter utfört arbete. Låter väl lite överkurs i mina öron. Något sånt var det då inte tal om med min hoj. Möjligt att dom vill krama ur all cash bara som är tillåtet. Vet inte vad jag ska tro.
Och hur motivera en prisskillnad på 3000:- mellan billigast och dyrast.
Och sen en annan av fördelarna med gamla Affen. Skruv-ventiler. Enklare och snabbare = billigare att få justerade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av V Saarela »

Verkar vara utbrett även bland mekaniker att "man behöver inte justera på en Honda". Så galet :-(
Sist jag var på en garantiservice så hörde jag när dom körde igång hojen. Tyckte det gick lite väl fort för en ventilkontroll. Frågade meken också hur ventilerna var och fick till svar "-dom var bra"
Kollade sen hemma själv och som jag misstänkte, dom var nog inte ens kollade. Fick byta ett shims.

Nu vid nästa kontroll fick jag shimsa om en till ventil.

För nån månad sedan så skickade jag ner söderut en påse med shims. Han är ju aktiv här så han får själv berätta hur många ventiler som fick shimsa om....det var en hel del,

Ang servicen på din Mh:
Normalt brukar man räkna med upp till 2 timmars tillägg. Nu har ju en Varadero med sina två cylindrar dubbelt så mycket att göra jämfört med en fyrcylindrg radfyra. Med otur(för meken om han lovat för 1500:- tillägg)......två kamkedjesträckar, två ventilkåpor, fyra kamaxlar etc
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

@ V Saarela

Att hoppa över servicen har aldrig varit aktuellt. Det skulle jag ALDRIG göra för det finns ju en anledning till varför tillverkarna skapar dessa servicescheman/intervaller. Servicen är kanske heller inte dyr med avseende på arbetsmängden utan det är väl egentligen summan som sådan som svider i min plånbok då våren är den del av året då jag har största utgifter.

Den här gången väljer jag att låta en, förhoppningsvis seriös, verkstad göra jobbet. Har jag hojen kvar nästa gång det är dags för storservice är det däremot inte omöjligt att jag gör den själv. Jag är inte rädd för att skruva men i dagsläget har jag inte tillräckliga teoretiska kunskaper och inte heller tiden. Men jag skall läsa på så att jag är redo om/när det blir dags nästa gång. Dels för att hålla nere kostnaderna men också för att jag tycker det hade varit roligt.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Laffe »

Haha, det var jag som shimsade om inte mindre än 7 av 8 ventiler!!
Helt galet! Men det som var bra i kråksången var att motorn inte har tagit skada iaf! Men hoppa inte över eller slarva med ventilkollen - det lärde jag mig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

Då är hojen nyservad!

Samtliga ventiler med god marginal inom godkänt intervall, nya stift, olja och oljefilter. Härligt!
Kostnaden blev totalt 4781 kr. 4445 kr för servicen och 336 kr för ett nytt luftfilter. Luftfiltret ska egentligen inte bytas på den här servicen men behovet av ett byte var stort.

Jag måste också skriva några rader om den här verkstaden, MC Center i Vänersborg. Aldrig har jag blivit så väl bemött, och uppmanad att komma ut i verkstaden av mekanikern Anders. Han visade det gamla luftfiltret och tändstiften (sådant som man annars aldrig får se och därför funderar på om det verkligen bytts) och berättade vad han gjort, pekade och förklarade. Han hade även bytt bromsvätska i den bakre kretsen. Dessutom hade han kollat över hojen allmänt utöver det som står i serviceschemat och visade mig att det ena gaffelbenets packbox bör bytas i närtid. Jag tror det är första gången någonsin jag lämnat en verkstad utan att känna mig det minsta tveksam till om jag blivit lurad på något!

Anders bemötande och att han bad mig komma ut i verkstaden där han tog sig god tid att informera mig gjorde att jag i fortsättningen kommer att vända mig dit om/när jag behöver verkstadshjälp. Jag känner också att jag med gott samvete kan rekommendera er andra i närområdet att vända er dit. Att deras grundpris på servicen dessutom låg 2000 kr under de tre övriga jag frågade gör ju inte saken sämre.

Behöver jag säga att jag är nöjd? ;)
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Peter »

Lysande Jag har ju lämnat in mina hojar på Bike i Trollhättan. Jag har varit lite fundersam om dom varit bra i Vänersborg. Då blir det dom som får fixa ventilerna när det är dags

Skickat från luren
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

Bike var en av dom fyra som blev tillfrågade.

Jag kan leta upp lappen med prisuppgifterna och namnge respektive verkstad i första inlägget om det är av intresse för forumets medlemmar, och OK enligt ev forumsregler. (Jag utelämnade namnen då jag inte vet om det är OK eller inte att skriva ut i klartext) Jag har ingen tidigare erfarenhet av någon av de fyra verkstäderna så det är en ren prisjämförelse inhämtade via mail baserat på exakt samma frågeställning.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1231
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Funderingar kring service

Inlägg av JanneBoj »

MrH, jag ser det som ren konsumentinformation för oss medlemmar.
Skriv gärna ut verkstadsnamn och offererat pris.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Peter »

Ja att man skriver ut priset på respektive verkstad kan väl inte vara olagligt.
Så det är väldigt bra om du lägger ut det. Då slipper man ju ringa runt själv

Skickat från luren
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Funderingar kring service

Inlägg av MrH »

OK! Då har jag uppdaterat mitt första inlägg med vilka de tillfrågade verkstäderna var/är.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Funderingar kring service

Inlägg av Daniel »

Lämnade nyligen in min Varadero på 2400mil-service.
Bil & Mc i Kinna. Liten verkstad i en liten by, men jag tror att de är Hondaåterförsäljare eller nå't.
Stor service med ventilkoll...
Har för mig att jag betalade skapligt nära 4k blankt. Då bytte han inte luftfiltret då det nyligen var bytt och av "återanvändbar" modell.

Toppengubbar som gärna hjälper till, svarar på frågor, beställer grejjer (både till hoj och förare) osv...
Kan varmt rekommenderas ifall någon letar verkstad!
:D
Skriv svar