Spänna kedjan

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Devil666
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 31 aug 2017, 23:09
Answers: 0
Hoj: Varadero xl 1000-00
Ort: Kvibille

Spänna kedjan

Inlägg av Devil666 »

Försöker hitta någonstans hur jag spänner kedjan. Hittar inget på Youtube
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Daniel »

Spänna kedjan...

Vet inte om momenttal osv, men jag antar att du lossar bakre hjulbulten lite lagom, sedan spänns kedjan genom att skruva på lilla muttern i änden på bakgaffeln/svingen. Se till att du får bakhjulet rakt genom att spänna lika på båda sidor... Ha helst en vän som sitter på hojjen så att kedjan spänns för rätt förutsättningar (för körning med lasten hos en förare). Det finns en liten mätskala som gör det lite lättare att se hur mycket du spänner/skruvar...

När kedjan är lagom spänd och hjulet är rakt drar du åt muttern på bakaxeln igen.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Fibern »

När du sträcker kedjan ska du komma ihåg att ju tyngre last du kör med, desto mer trycks bakfjädring ihop och då sträcks kedjan mer. Du bör ha mellan 45 till 55 mm slack på kedjan med uppställd hoj på centralstöd, eller på annat sätt uppallad maskin. Man mäter enkelt med en tumstock vilande på marken, i mitten på kedjan, hur mycket den går att röra från lägsta till högsta läge.
Hjulaxeln lossas naturligtvis först, lagom så att den kan löpa i hålet i svingen. Muttern på Varaderon vet jag inte exakt åtdragningsmoment, men Africanen ska dras med 90 Nm = 9,17 Kpm. Kan ju vara något högre på Varaderon.
Mitt tips, kolla hos Mekonomen efter Haynes verkstadshandbok eller på nätet typ denna. https://www.bookdepository.com/Honda-VT ... gI7ZPD_BwE

edit. Tråden kommer att flyttas till "Mek & Teknik Varadero"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
MrH
125cc
125cc
Inlägg: 200
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-04
Ort: Varekil
Kontakt:

Re: Spänna kedjan

Inlägg av MrH »

Gå till forumdelen "Mek och teknik - Varadero ", överst där finns "MK1 Tekniska data, serviceschema och manual ", klicka på den och scrolla ner en bit så kan du sedan klicka upp Servicemanualen som PDF-dokument.

På sidan 3-16 i Servicemanualen beskrivs hur kedjan justeras.
Hjulaxelmuttern skall dras med 93 Nm.
"Slacket" skall vara 35-45 mm mätt med hojen ställd på sidostödet.
//Magnus
http://www.haellquist.com
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Daniel »

Sist jag spände kedjan råkade jag ut för att den tedde sig som att den var olika hårt spänd beroende på vilken del av kedjan som låg över drevet.

Enligt min verkstadsgubbe kan det bli så om kedjan är dålig.

(Jag trodde inte det var möjligt!!!)


Sensmoralen är att det kan vara bra att mäta flera gånger på kedjan (de 45-55 mm Fibern nämde) med lite bakdäcksnurr emellan! Om man nu VET att man har en fräsch kedja kanske det inte behövs, men har den gått ett tag så kan det vara bra att kolla.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Jan-Olov »

Om någon länk är trög så kan detta ske, kanske sid att byta, byt då allt för det sliter både drev o kedja.
kolla med saarelainorr.
jan-Olov
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 471
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Daniel »

J-O

Jag har bytt på min - det gjordes när problemet upptäcktes. *thumb_up*
Nu delar jag med mig av min lilla erfarenhet... Jag vet inte om detta så är fallet för trådskaparen, men utifall att, så ville jag tipsa om problematiken. *visslar*

Dock är det ett bra tips att påpeka att OM behov uppstår, så har vi en MC-guru i gänget där vi med fördel köper reservdelar!! :clap
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Spänna kedjan

Inlägg av V Saarela »

Jag körde för ett par veckor sedan från sydeuropa och hem med en kedja där nån länk skurit(ca 300 mil hemifrån). När kedjan är slut(oftast har en länk skurit) så låter jag kedjan vara lös, riktigt rejält lös. Med det så gör jag inte heller några fullgasare.....
Misstaget vi gör är att vi börjar spänna kedjan. Länken som skurit är mer spänd och den sliter till på kedjan vid varje varv.
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Nesse »

Har för mig att alla kedjor mer eller mindre har ställen som är mer styva och det gäller att man försöker hitta den delen av kedjan som har minst slack/avstånd och där ställa in slacket man ska ha...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Spänna kedjan

Inlägg av V Saarela »

@Nesse
Kanske marginellt, men inget att den påverkar justeringen på kedjan.
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Nesse »

@Saarela Näe kanske inte, men det står i rekommendationen i mekboken, och jag märker faktist att det skiljer något i styvhet på vissa stället på kedjan, kanske bara skitig kedja...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Spänna kedjan

Inlägg av V Saarela »

@Nesse
Jo, men det är marginellt. På Varaderon ställer man in ett slack på 4cm. Snurrar man runt kedjan så känner man knappt skillnaden.

En skuren kedja hör man *tjoffsar" varje varv. Snurrar man runt kedjan och känner på slacket så är det en jätteskillnad på nåt ställe. Typ, 4cm kan bli 2 cm på ett ställe. Vad 2cm ger när svingen ligger i våg(rak) då kedjan är som mest spänd kan man ju då tänka sig.

Ett par extraslackade kedjor med skurna länkar:
Bild

Bild
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Spänna kedjan

Inlägg av Nesse »

Ha ha, jo jag fick en skuren länk på min VTR, det gick sakta hem de två milen då...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar