Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Hej! Köpte en Varadero 00 i våras som endast gått 2900 mil på alla år. Nu har jag kört den 400 mil i sommar utan större problem. Men den har varit lite konstig ibland och i morse på väg till jobbet började den efter en kort sträcka gå ojämt för att plötsligt dö. Den startade igen med tvekan och verkade gå endast på en cylinder. Lyckades vända tillbaka mot hemmet men i låg fart. Stannade på en trottoar ett tag och väntade en stund. Sedan gick den igång normalt och jag kunde köra till jobbet. Det jag noterade, och detta har hänt två gånger förut, är att klocka och trippmätarna hade ställt sig på noll ungefär som om strömmen brutits. Batteriet är nytt. Det händer även att den baktänder vid motorbroms men den har aldrig stannat som den gjorde idag. Vet ju att bränslepumpen är en svag punkt och en del säger att den bara behövs när man kör på reserven. När jag läser här på forumet verkar många ha liknande problem, el eller bränsleproblem. Min har ju gått väldigt lite varje år och förre ägaren hade bara kört typ 700 mil på nio år. Kanske gör att saker och ting torkar och kloggar igen. Någon som har några goda råd om var man ska börja leta?
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Skye »

Ger pumpen upp, så flödar ingen soppa igenom. Spelar ingen roll om det är fullt eller lite i tanken.
Går att göra en "bypass" av pumpen, du koppar utloppet från pumpen direkt på bränslefiltret. Då drivs det av självtryck och du behöver liknande reservnivå i tanken. För att slippa bärgare och kunna ta sig hem. Se upp så att det inte blir veck på slangen och det går att köra hur länge som helst, bara du vet när det är dax att tanka med ca 5 Liter kvar. Är därför pumpen behövs, att få de sista litrarna.

Vad som händer är att brytarspetsarna i pumpens motor slits snett. Detta är det som händer dig och pumpen stannar. De kommer att slitas ännu mer och är en varningssignal på att du antingen ska köpa ett nytt kit med brytarspetsar och löda dit eller skaffa en ersättningspump.

Skulle rekommendera facet-pump för att slippa byta slangdimension.
http://varadero.skye.se/facet-fuelpump-installerad/

Bild
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack för svar och tips Skye. Men vad tror du om att den stannade och sedan tvekade på starten, ungefär som att batteriet var dålig och att sedan trippmätare och klocka hade nollställts? Känns som det skulle kunna vara något elfel eller en kombo av bränsle/elfel. Vad kostar den bränselpump du bytte till och vet du var man kan köpa?
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Skye »

Varaderon beter sig så ibland när det blir överslag i batteriet. Kolla om du har polerna på batteriet hårt dragna.

Läser du länken jag skickade med, så hittar du oxå var man kan köpa
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Toppen tack Skye! Ska kolla polerna då det var förre ägaren som bytte batteriet. Ska läsa lite noggrannare när jag kommer hem från jobbet. Finns det något sätt man kan kolla pumpens funktion så man inte byter i onödan? Eller kanske lika bra att byta eftersom det är en svaghet på denna modell.
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Skye »

Du kommer ändå få skruva isär pumpen och se att kontakterna bränt snett

Titta i denna tråd, den förklarar pumpen.
http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=55&t=3878
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Peter »

Jag körde ett helt år utan pump varav en Lofotentur. Det gick i 30 mil utan att få stopp. Fast då var man lite nervös innan man hittade en mack.
Nu kör även jag med en Facetpump och är helnöjd

Skickat från luren
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack för hjälpsamma svar. Känns ändå bättre att byta pumpen men kan ju vara en idee att koppla förbi denna först för att se om hojen stannade av någon annan orsak. Innan man plockar bort pumpen måste man stänga bensinkranarna och då lyfta på tanken?
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

En fråga är det så att pumpen gradvis kan börja strula? Peter skriver i en annan tråd att den lägger av tvärt och sedan inte fungerar.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Peter »

När min la av gick den på en cylinder i 10 sekunder innan det blev tvärstopp. Det tar bara 10 minuter att göra en bypass så det är enkelt att prova. Bägge kranarna måste stängas innan. Tanken behöver inte demonteras. Bara plastkåpan under motorn.
Det har provats lite olika pumpar från mekonomen och Biltema med varierande resultat. Facetpumpen tror jag har funkat bra för alla.
Om du köper en Facetpump måste du ha en vinkelkoppling på ena sidan.
Kolla Skyes hemsida. Där finns all info om bytet.
Lycka till

Skickat från luren
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack Peter! Har kollat Skyes fina instruktion. Får väl prova mig fram helt enkelt, nu går ju min ok igen, men om det händer på nytt så får jag först prova by pass operationen. Det är väl bara att koppla ihop slangarna med ett mellanstycke/rör i plast då förmodar jag? *thumb_up*
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Skye »

Enklast är att koppla utloppet på pumpen direkt på bensinfiltret så behövs inget mellanrör. Vecka inte slangen bara, då den är onödigt lång..

Införskaffa en elektrisk pump och problemen är borta. Hittade en gammal guide till Biltemapumpen.
Problemet med biltema är att de inte är täta och läcker på alla exemplar gjorda utom "lucky fridays exemplar"

http://varadero.skye.se/download/biltemapump.pdf
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack igen för goda råd, nu börjar förstå utifrån bilderna hur det hänger ihop. :D Det verkar ju som Facet pumpen är både bra och prisvärd och så får man köpa till vinkelnippeln och kanske byta bensinfiltret när man ändå håller på. Hojen är ju trots allt 17 år gammal även om den knappt är inkörd med 3400 mil. Originalpump finns tydligen att köpa men den kostar ju 1100 kr. Frågan är om den är förbättrad mot de som var dåliga från början?
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Skye »

Stannar hojen, så byt pump
Köp original och som vissa förordar byt även bränslereläet..

Eller så kör man bara, vedertaget bland alla varadero entuiaster runt om i Europa. Ditt val
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Peter »

Prisskillnaden på en originalpump och en Facetpump är ju inte jättestor. Jag har för mig att jag betalade nånting mellan 700 och 800 kr för min facetpump.
Men originalpumpen har väl fortfarande kvar brytarspetsar som kan krångla när som helst. Min gick i drygt 6000 mil.
Men har man otur kan den säkert krångla när som helst. Honda borde ha lärt sig lite tycker jag!

Skickat från luren
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Ja det är ju dåligt kvalitet på en annars bra hoj. En fråga om elinkopplingen för Facetpumpen. Är det samma som till den gamla pumpen? Vet inte hur originalpumen drivs? Eller är det något som måste dras nytt?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Peter »

Det behövs inga extra kabeldragningar.

Skickat från luren
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Jan-Olov »

En pump från 2000 skall man väl inte klaga på den är ju 17 år, allt slits o blir gammalt.
Eller hur.
jan-Olov
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Jo, det är sant hojen är gammal. Visserligen bara 3400 mil. Hade den gått 10000 mil så hade jag mer förstått det. Hursomhelst så är det ju inte 100 procent att det är pumpen som är problemet. Sla plocka isär den i vinter så får vi se. Fortsättning följer...
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Plötsligt stopp,svårstartad, går sedan normalt

Inlägg av Kurvalskaren »

Nu har jag en fråga till i min tråd.... När man kopplar förbi pumpen bör man väl även koppla ur elkopplingen till pumpen så att den inte går torr?
Skriv svar