Hampe

Berätta om dig och ditt. Trådnamn börjar med forumnick!
Är ett bra sätt att säga hej och att du har anslutit till forumet.
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Hampe

Inlägg av Hampe »

Hej!

Vart Varaderoägare med väldigt kort varsel. Min gamla Africa Twin försvann under mig i ett älgrelaterat drama som självklart egentligen var mer mitt eget fel än älgens...

Bike i Trollhättan var bussiga och höll en lite halvbuskig Varadero med mycket mil på mätaren några dagar tills försäkringsbolaget hunnit reglera skadan.
Small.JPG

På väg upp för att hämta hojen i Trollhättan snubblade jag över Magnus/Skye som jag pumpade på så mycket info som jag bara vågade utan att det skulle verka underligt.
Tack för hjälpen, Magnus!


Jag var under tidspress eftersom jag var anmäld till ett arrangemang som heter German Butt nere i Tyskland. 24 timmars poängjakt, kort uttryckt. Hämtade hojen sent på onsdag eftermiddag, färjade ut på torsdag...

Vi var tre svenskar som deltog, och belade platserna 11, 12 och 13 av 32 startande.
GermanButt2010Gruppenfoto_supersmall.JPG
Ett okay resultat i det sällskapet, men vi kan bättre...

Rallyrapport här:
http://www.ironbutt.org/forum/forum_pos ... =5210&PN=1

Hojen går som a bat out of hell , och låter ändå värre ändå - både Leo och Vince hänger sig fast baktill och skriker på hjälp allt vad dom orkar när jag gasar...

Annars så är jag en sådan där som kör året runt och har mycket begränsad självbevarelsedrift.
Kör hellre än att jag fikar - eller putsar med, för den delen.

Hänger mest på ett annat av Hennings forum: http://www.adventureriders.se
men ni kommer nog att få se en del av mig här med.

Hampe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
IBA #40701
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hampe

Inlägg av V Saarela »

Keep us informed Hampe :)
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Hampe

Inlägg av Hampe »

Skye skrev:Verkar ju som att det gick bra med ironbutt, drog hojen mycket soppa?
Vi kan säga så här:
det är himla enkelt att beräkna aktionsradie när förbrukningen ligger på 1 lit/mil... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men, det var mest hemma i Sverige och på transporterna ner, när jag ville lära känna den.
Jag lyckades banne mig köra torrt på under 4 mil mellan lamptändning och... ...ja, en liten promenad... :roll:

Liite paff blev jag, men väl där nere satsade jag på att tanka tätt under löpet.
Tyskland är ju mycket svårare än Sverige att hitta soppa på under natten, så på 177 mil vart det 9 tankningar. Liite irriterande för Patrik som jag åkte i lag med:
Han åker SuperEnduro med 30 liters safaritank, och stod och tittade på ungefär varannan gång jag tankade. Inte helt optimalt, om man säger...

Dom gånger vi tankade gemensamt så (siffror ungefär-höftade) tankade jag 18 liter på 20 mil körda, och han bara 15 - 16 liter.
Inget att klaga över för en 115 hk skogshoj med 21' fram och inga aerodynamiska hjälpmedel alls.

Jag klagar inte heller, men jag skulle nog tusan behöva en större tank för att kunna sträcka ut stinten mellan tankstopp. 40 liter är helt okay - några tips...? 8)

Hampe
IBA #40701
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Hampe

Inlägg av jerkonetti »

Tjena Hampe. :D Sist vi sågs, var på en fläskig frukost på hojX-färjan. (Jerka - en av Umeå-gubbarna) Kul att se att Tyskland gick bra. Själv har jag inte hunnit med någon "butt" i år :cry: men Anders o dom andra hann med en sväng. Har däremot piskat mycket grus i sommar! (Undrar om det går att göra en SS1000 på enbart grus och var hittar man sådana vägar nuförtiden?)
Hur som helst - välkomen hit. Vi höres!! /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Hampe

Inlägg av Hampe »

Hej Jerka - tack för välkomnandet, fiiint folk här inne!
Antar att det blir årsmöte ombord i år igen, du hinner ut och klippa en snabbis innan snön kommer!
Själva sitter jag och en kille nu och drar upp linjerna för "Autum Gold" - yes, en GULD-körning på svensk mark!
Svårt att få in det i ramarna, men vi jobbar på det.
Blir det av så kör vi med satellit-trackers som går att följa via spot.länk på internet - info följer. (Säg inget till de andra banditerna ännu)

En Dusty Butt måste vara 1000 miles utan "blacktop", alltså hela vägen som löst underlag.

Det är svårt som attan att få ihop i Skandinavien, speciellt med kraven på hörnpunktsverifiering eftersom mackarna ligger ute vid farbara vägar...

Jag vet att IBA-Fin skissar på en körning med marshalls, alltså passagefunktionärer på hörnpunkterna och tankning från dunk.
Enormt resurskrävande, och kan bara köras på ett speciellt datum med allt folk som behövs för dokumentationen.

En kille i Norge jobbar på en rutt från Oslos omgivningar till Norkapp med minimalt med asfalt, men den är inte optimerad för IBA-körning utan mer "upplevelser", och det är ju fint och så där...

Ytterligare en lösning för Sverige vore att acceptera asfaltspartier, men inte "räkna dem"; alltså se till att grusdelen verkligen är 1,600 km, men att man ändå måste köra uppåt 1,700 km eller så för att fånga in dessa 1,600 km grus. Svårt att landa.


Nä, man får nog ge sig iväg utomlands:
New Zealand kör en variant på både nordön och sydön:
http://advroutes.org.nz/
men OBS! detta är 1000 KM, inte miles.
Tror inte att detta är en IBA-certifierad körning, skulle absolut ha hetat Dusty Butt 1000K i så fall.

I Sydafrika däremot, där har man kört!
http://www.deathstar.org/~flash/dustybutt.htm
Grym reseberättelse, och rätt grym webadress...
Även dom valde lösningen att "räkna bort" asfaltsvägarna.

Längst ner på sidan har du den broderade patchen avbildad.
Åtråvärd!

Sedan. förstås - USA. Där finns det åtskilliga rutter att köra, och så klart: klassiska BAJA 1000!
De år det körs som point to point är det just 1,000 miles långt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baja_1000

Japp! En Dusty Butt står på listan, tillsammans med mycket annat.
DustyButtPatchB.JPG


Hampe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
IBA #40701
Skriv svar