Hejhej, ville bara sticka in huvudet och hälsa eftersom jag smygläst här några månader. Under hela våren har jag letat efter en hoj som är skönare på gropiga småvägar och grusvägar än min Fazer 600, och i förrgår hämtade jag slutligen ut en sprillans ny gulsvart XL700VA som genast döptes till Humlan. Fazern står fortfarande kvar i garaget, men ju mer jag hinner köra Humlan, ju säkrare blir jag att jag inte behöver någon annan hoj.
Jag åker inte så mycket långturer, utan 90% av mitt hojåkande består i av att susa omkring på kända och okända småvägar över hela Sörmland. Jag åker dessutom nästan enbart kvällstid p.g.a. svalare skönare luft, mindre trafik, vackrare ljus och inga tider att passa. Visserligen får man se upp för viltet men då känns det desto skönare numera med låsningsfria kombibromsar.
Tycker Humlan är så gott som perfekt, det enda jag funderar på är hur mycket jag är villig att offra för att få polerade fälgbanor istället för de trista svarta. Annars är jag jättejättenöjd med min nya hoj!
Sanna H
Välkommen!
Kul att höra att du känner dig nöjd med hojen. En annan gamling som fortfarande åker TA600 har lite svårt med utseendet och det mindre framhjulet på den nya modellen men man kanske vänjer sig. Men kvalitetetn på TA:N är ju sådan att jag kanske aldrig behöver byta något mer å andra sidan.
Kul att höra att du känner dig nöjd med hojen. En annan gamling som fortfarande åker TA600 har lite svårt med utseendet och det mindre framhjulet på den nya modellen men man kanske vänjer sig. Men kvalitetetn på TA:N är ju sådan att jag kanske aldrig behöver byta något mer å andra sidan.
Mvh / GeCe
Visst blir livet roligare på två hjul.
Visst blir livet roligare på två hjul.
Jättetack för alla snälla välkomnanden!
Jag vet, utseendet är lite udda. Vissa detaljer är jätteläckra (bakdelen t.ex.) men som helhet är den, ja, fulsnygg kanske. Men det funkar för mig. Förstår däremot att många ser det mindre framhjulet som ett nerköp om man kör mycket grus eller offroad.GeCe skrev:Välkommen!
En annan gamling som fortfarande åker TA600 har lite svårt med utseendet och det mindre framhjulet på den nya modellen men man kanske vänjer sig.
Haha, kan tänka mig det. Prövade själv att köra hoj till jobbet för några år sedan då jag jobbade inne i Sthlm, mest läskigt tyckte jag!joeng38 skrev:Som pendlarhoj är den perfekt med. Nu idag på essingeleden när ett antal bilar hade manglat ihop kom jag förbi köerna ganska lätt.
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Välkommen Sanna, kul med lite tjejer i leden.
Ge dig inte på att putsa bort färgen (svarteloxeringen?) på fälgarna bara,
då lär du få korrosionsproblem istället. Men det kan vi ta i den tråden.
Utsikt över Övre Årdal i Norge.
Ge dig inte på att putsa bort färgen (svarteloxeringen?) på fälgarna bara,
då lär du få korrosionsproblem istället. Men det kan vi ta i den tråden.
Inte bara över biltaken.matsh skrev:Över blicken över biltaken är suverän.
Utsikt över Övre Årdal i Norge.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Jo, längden både räcker till och blir över, på traditionella "tjejhojar" sitter jag alldeles hopvikt. Innan jag bestämde mig provkörde jag även Suzuki DL650, Kawa Versys och BMW F650GS. Transalpen kändes högst men samtidigt mest välbalanserad så det fick bli en sån. Och visst är det kanon med utsikten!matsh skrev:Transan tycker jag är ganska hög!
Jag på 1.78 m får ibland stå på tåspetsarna!
Men du har kanske längden på benen för den?
Men! Över blicken över biltaken är suverän.
Ha de.
Tack för välkomnandet, skoj att ha hittat hit! Har läst tråden, lovar hålla fingrarna borta från fälgarna.Tramsvalp skrev:Välkommen Sanna, kul med lite tjejer i leden.
Ge dig inte på att putsa bort färgen (svarteloxeringen?) på fälgarna bara,
då lär du få korrosionsproblem istället. Men det kan vi ta i den tråden.
Wow, du måste ha en sån där extra hög sadel va?Tramsvalp skrev:Inte bara över biltaken.matsh skrev:Över blicken över biltaken är suverän.
Hej hej!
Ja, den gula/svarta är helt klart snyggast. Jag hämtade ut min förra måndagskvällen passerade 100 mil imorse.
De svarta fälgarna tycker jag är en snygg detalj. Och designmässigt gillar jag de övre kåporna men skulle föredra en rejäl plåt som skydd för motorn istället för plasten där. Får bli lite extra tillbehör på sikt. Jag provkörde både BMW 650GS och 800GS men valde TAn då den kändes skönast som en bra kompromiss mellan grus, touring och pendling. BMWerna är nog bättre offroad men var väldigt ryckiga och nervösa i pendlingstrafiken.
Hojta till om du rör dig uppåt Stockholm nåt, det är alltid kul att vara lite fler som är ute och kör!
Ja, den gula/svarta är helt klart snyggast. Jag hämtade ut min förra måndagskvällen passerade 100 mil imorse.
De svarta fälgarna tycker jag är en snygg detalj. Och designmässigt gillar jag de övre kåporna men skulle föredra en rejäl plåt som skydd för motorn istället för plasten där. Får bli lite extra tillbehör på sikt. Jag provkörde både BMW 650GS och 800GS men valde TAn då den kändes skönast som en bra kompromiss mellan grus, touring och pendling. BMWerna är nog bättre offroad men var väldigt ryckiga och nervösa i pendlingstrafiken.
Hojta till om du rör dig uppåt Stockholm nåt, det är alltid kul att vara lite fler som är ute och kör!
Hej själva, 1313 och cub!
Detsamma! Är inte så bra på vägarna kring E-tuna, men åker ofta via Hållsta, jättesköna vägar där!1313 skrev:Kul med en sörmlänning till på forumet.
Jovisst är kåporna snygga, det är mest framljuset som jag tycker de kunde ha designat lite mindre, ja, annorlunda. Det får hojen att liksom se förvånad ut. Men jag börjar redan vänja mig.cub skrev:De svarta fälgarna tycker jag är en snygg detalj. Och designmässigt gillar jag de övre kåporna men skulle föredra en rejäl plåt som skydd för motorn istället för plasten där.
Jag störde mig också på att BMW:n "glappade" i transmissionen. Det gjorde det ju dessutom extra olämpligt att börja fumla efter blinkersknapparna med gashanden... men det är ju alltid roligt att kunna roa sina medtrafikanter.cub skrev:BMWerna är nog bättre offroad men var väldigt ryckiga och nervösa i pendlingstrafiken.
Lovar!cub skrev:Hojta till om du rör dig uppåt Stockholm nåt, det är alltid kul att vara lite fler som är ute och kör!