CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Hej!

Har begynnande CDIproblem (vänster box då varvräknaren dör), har bara hänt en gång kort stund hittills men jag anar att det kommer att fortsätta, vad jag förstått av allt jag läst så är det så det börjar.. Funderar på att försöka flytta boxen eller sätta förstärkning ovanpå ramen för att hindra ev tryck från sadeln, men vet inte om det hjälper nu när problemet så att säga redan börjat (även om det än så länge verkar sällsynt förekommande)? Erfarenheter av sådana försök?

Jag har också läst mig till (både här o på andra sidor) att man kan försöka löda på kopplingar i boxen för att fixa glapp som problemet tycks bero på, verkar dock vara lite varierande erfarenheter av detta... Jag är inte helt obekant med lödkolv men tvekar att ge mig på en box som i nuläget -nästan- alltid funkar (än så länge iaf) och lurar därför på att köpa ny trots allt... Känns inte så kul om den skulle börja gå på en cylinder och tappa kraft vid fel tillfälle.

Förutom original (asdyrt) har jag hittat dessa två alternativ:

http://www.motorbike-shop.de/index.php?a=2891" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag förstår (kan inte tyska:)) ersätter två boxar med en...

Eller en argentinsk piratvariant på ebay
http://www.ebay.com/itm/NEW-Fits-Honda- ... 12&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/NEW-ECU-ECM-CDI ... 9f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Har någon köpt någon av dessa och hur har det funkat?
Andra tips på var man kan köpa eller om det är lönt att försöka flytta/skydda box som redan börjat glappa?

Tacksam för tips och råd!
Användarens profilbild
ostrobotnia
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 20 aug 2013, 21:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Larsmo, Finland

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av ostrobotnia »

Hej, min kompis hade samma problem för ett par år sedan. Då öppnade vi baksidan av tändboxen enl. beskrivning från ett tyskt forum. Det var mycket enklare än vi hade trott. Det var i princip lödningarna till de utgående kablarna som vi lödde om. Resultatet blev mycket bra. Och inte var det svårt heller. När du öppnar en del el. hela baksidan kan man med förstoringsglas se ev. sprickor i lödningarna. Lycka till!
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Mest rädd att klanta till det och förstöra boxen och sen stå helt utan cdibox eftersom det verkar lite trixigt att hitta ny till någorlunda pris. Svårt när den nästan alltid funkar i nuläget, samtidigt förstås inte kul när det väl händer, hade den varit helt död eller glappat ofta hade jag inte tvekat att öppna den och försöka...
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av AndersG »

Då har du säker sett även denna: http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox" onclick="window.open(this.href);return false;.
Han skriver ungefär samma som du. Att det kan bero på att sadeln trycker och att en flytt eller förstärkning kan hjälpa. Fast förmodligen är det, som du skriver, aningen sent. Eftersom det redan verkar glappa lite.
Antar att det betyder att man både borde löda om anslutningsstift och därefter flytta eller förstärka.

I värsta fall kanske även löda om övriga punkter på kortet, enligt http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f= ... +cdi#p9177" onclick="window.open(this.href);return false; och http://www.thumpertalk.com/topic/881740 ... di-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Men, nej. Egna CDI-erfarenheter har jag inte.
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Krokmark »

Detta ska kollas upp så man slipper framtida problem.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Har ju surfat runt en hel del och kan sammanfatta att det råder lite olika uppfattningar om vad som orsakar glapp i boxarna på tidiga modeller av transalp. Svaga/otillräckliga lödningar från början, att tryck från sadeln gör att kontakterna trycks ner vid gupp etc och så småningom orsakar sprickor i lödningarna eller att det helt enkelt är vibrationer med tid, mil och ålder som gör att sprickor uppstår. En del verkar anse att det finns plats för kontakterna och att det inte är något tryck från sadeln och andra menar att det är gör trångt och tryck... Finns alternativ att använda senare modellers cdiboxhållare där boxarna ligger ned på sidan, tex, har jag förstått det som.

Oavsett så är det säkert inte fel att i preventivt syfte flytta boxarna eller sätta en slags brygga under sadeln ovanför boxarna för att minska risk för tryck -om man nu har en äldre transalp som ännu inte har cdi-bekymmer. Åtminstone för att ha i själsfrid i att känna att man gjort vad man kunnat:)

Nya boxar är inte det billigaste. Har sett på en engelsk sida att någon köpt från den tyska sajten och var nöjd (att en box ersattes med två har jag nu förstått var en missuppfattning från min sida, gäller senare modeller, den tyska varianten har däremot modifierat cdi-boxen -till det bättre menar de förstås, men anger samtidigt att du installerar den på egen risk...?) och vill minnas att jag såg i någon tråd här inne, att någon beställt de argentinska piratboxarna på ebay, men fanns ingen fortsättning om hur det gick, om de fungerade bra...?
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Kompletterar min gamla tråd med vilken lösning det till slut blev... Satte ett plattjärn på undersidan av sadeln, fästes med två skruvar i sadelns plastundersida, när sadeln är på plats vilar plattjärnet mot ramen och bildar en brygga över boxar och kontakter..Lite tätningslist där plattjärnet vilar på ramen. Inte en chans att sadeln/förarens tyngd trycker på boxar och kontakter längre iaf... *thumb_up*
Bilder finns men jag fattar det som att jag inte kan lägga upp bilder utan måste länka och har ingen sådan plats att lägga bilder på fn... Om någon har en enkel genväg till detta o vill se bilder så meddela mig.

Kan också fylla på med att jag köpte de argentiska CDIboxarna (via en återförsäljare i Sverige) och att jag varit nöjd sen i somras. Tills jag nu fick startproblem (annan tråd) men jag tror inte att det beror på de nya boxarna:)

Hälsn
Malin
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Fibern »

Du kan posta bilder från eget album på forumet. Se under "Gallery" högst upp på startsidan. Där lägger du in bilder av lämplig storlek. (och verktyget talar om när bilden är för stor.
Sen följer du samma rutin som om du hämtar bild från extern webbplats. Uppförstora bilden, högerklicka och välj egenskaper. Kopiera adress, klistra in den i inlägget, markera den och klicka på "imgw= knappen i menyn, då hamnar den koden längst fram. Skriv sen in till exempel siffrorna 150, eller 200 el. högre. Beroende om du vill ha små eller stora bilder som är klickbara i inlägget och då får sin ursprungliga storlek.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Ok, gör ett försök med bilder på sadelundersidan med plattjärn på plats. Hoppas det funkar:)



Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Och en bild hur järnet vilar på ramen när sadeln är på (lite svårt att se pga närbild men ändå)..

Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Fibern »

Ser ju bra ut det där. Även bilderna blev bra. Nu har du ett album att posta bilder från dina resor, dagsturer, din hoj etc.

Jag vet att vissa haft problem med att sadeln tryckts mot cdi-boxarna. Har du fått bukt med problemet med denna åtgärd.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Jo, det var ju det som var själva syftet med plattjärnet.

Plywood som var så tjock att den inte böjdes ned tog för stor plats under sadeln och genom att fästa plattjärnet i sadeln och inte i ramen slapp jag ge mig på att svetsa eller fästa något i ramen (som kanske dessutom skulle kunna betraktas som ram-modifiering). När sadeln är på plats vilar plattjärnet på ramen och skyddar boxkontakterna från ev tryck.

Nu bytte jag ju ändå boxarna eftersom jag börjat få problem med dem, men OM nu problemen uppstått pga tryck så ville jag ju skydda mina nya boxar från tryck.
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av AndersG »

Flott.
Skall nog kika hur det ser ut på min.
Når du fortfarande ned till backen?
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: CDIbox skydda? original el annat -erfarenheter?

Inlägg av Malin »

Inga problem, ingen skillnad :) det sitter ju gummiklossar (där sadeln ligger an mot ramen) under sadeln av ungefär samma tjocklek som plattjärnet, du ser dem på bilderna (svarta pluppar och rektanglar), om det skiljer sig något så snackar vi nog om millimetrar...

Mitt enda förbättringstips är att borra hålen i plattjärnet (för skruvarna in i sadelplasten) längre in mot mitten av järnet och sadeln, jag fick hålla på och borra försänkning för skruvhuvudet så att det inte byggde mer på höjden, då jag lyckades borra hålen för skruven just där plattjärnet möter ramen...
Skriv svar