El-bekymmer? Fukt?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Malin »

Skulle behöva lite råd från mer erfarna transalpägare...

Nu när hösten kom så är transalpen plötsligt svårstartad, balansen med choken fungerar dåligt och när den startar har det några gånger hänt att den bara startar på en cylinder (död varvräknare), CDI-boxarna är nyligen bytta bägge två, så det ska det inte vara... Vid omstart så tänder bägge och varvräknaren funkar igen.

Höger blinkers är också seg, den kommer inte igång förrän efter ca 5 sek efter knapptrycket. Detta problem fanns när jag köpte cykeln i somras men uppträdde bara någon enstaka gång och sen har blinkersen fungerat bra, att problemet nu återuppstått tänker jag kanske är relaterat till väderomslag och fukt?

Vad göra? Kloka råd och idéer?
Tacksam för råd!

Hälsn
Malin
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Peter »

Hej Malin.
Blinkerproblemet bör nog lösas genom ett rejält sprut av 5-56 eller WD-40 in i kontakten.
Att den är seg beror troligen på gammalt segt fett som stelnar när det blir kallt.
Det andra problemet får nån mer kunnig svara på.
Lycka till.
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Malin »

Tack! Ska testa!

/Malin
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Fibern »

Svårstartad vid kallare väder, om jag förstår rätt.
Min blev sådan och det visade sig bero på dåligt batteri. Fast din går igång efter omstart, så mindre troligt batterifel. Min orkade inte igång en andra gång.
Kontrollera att kablarna på batteriet sitter ordentligt.
Startar du med belysning påslagen? Prova i så fall med lyset av. Startar den bättre då, kan ett batteribyte vara aktuellt. En verkstad kan lätt mäta och avgöra.
Dåliga stift. Har/vet du om dessa är bytta inom ramen för serviceintervall?
Någon tändhatt sitter löst eller dåliga kablar.
Och är det inget tändningsfel så återstår ju förgasaren. Jag vet inte, men dåligt synkade gasare kanske kan ställa till det. Svårt att veta då jag inte kört eller hört på motorn vid dessa trög-starter.
Men lycka till.
Hittar du felet, dela med dig av detta. Bra att veta för oss övriga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Malin »

Tack för uppslag! Batteribekymmmer tror jag inte att det är, ganska fräscht batteri och framförallt inget trött hostande, den försöker starta med gott krut men snarare att den blir sur direkt när jag (som vanligt) dragit på full choke och trycker på startknappen. Så det blir lite choke bara och trixande med att gasa fullt vid starttrycket istället etc... Hm, nu börjar jag fundera medans jag skriver...

Skulle kunna vara så att den bara gått på en cylinder alla tillfällen detta hänt... Sur som i att den får soppa för två men tänder på en...? Då skulle det kanske kunna vara ett taskigt tändstift eller nåt? Förklarar väl dock inte att varvräknaren inte går eller?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Fibern »

Det ska nästan vara minusgrader om min ska tåla full choke. Men då varvräknaren på din är död när den går dåligt, torde det ha med tändning att göra. Nya CDI-boxar sa du...kolla anslutningarna på dessa så inget glapp kan förekomma. Eller att tändhattarna sitter ordentligt.
Sen är jag tom på idéer. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: El-bekymmer? Fukt?

Inlägg av Malin »

Ja, jag ska ut och titta nu...

Full choke brukar jag faktiskt starta på men sänker dock ganska snabbt, annars låter den som den vill lyfta :D

Kontakterna till CDI är också mitt bästa tänk hittills... :? Andra tändproblem borde inte ge död varvräknare om jag förstått systemet rätt? Annars ligger ju andra tändbekymmer nära till hands.. Men som sagt bör väl inte inkludera varvräknardöd...
Skriv svar