rensa förgasare?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

rensa förgasare?

Inlägg av JDesign »

Behövs detta göras med jämna mellanrum?
Tycker att min har tappat lite effekt de senaste månaderna och fick tipset om att rensa ur förgasarna?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: rensa förgasare?

Inlägg av Fibern »

Hej. Jag antar att den rullat lite mer än de 1200 mil den gått när du köpte den. Men trots detta tycker jag inte det ska vara problem med skit i förgasare. Såtillvida förre ägaren inte tankat den ur skitiga bensindunkar.
Min har jag kört mer än 4000 mil och tidigare ägaren är jag säker på inte rengjort förgasarna.
Nu ska jag inte säga aldrig eller inte, men det låter inte sannolikt.
Börja med att kolla och ev. rengöra filtret i bränslekranen. Egentligen en finmaskig sil. Kranen måste då lossas från tanken. Även vakuumslangen kan ha något litet hål vilket gör att membranet kanske inte öppnar tillräckligt för bränsleflödet.
Rengör/byt luftfilter. Eventuellt tändstift, men dom borde hålla mer än 1200.
Är hojen servad efter rekommendation?
Obs detta är bara mina teorier, men tänkbara sådana. Lycka till.
Finns säkert någon som kan mer.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: rensa förgasare?

Inlägg av Stefan »

Utan att ha kunskap om just den modellen, men generellt för knasarmotorer, börja med luftfiltret. I synnerhet om du kör grus :rtfm Igensatt filter på en sugmotor kan få hojen att kännas just lite trött, utan att bråka i övrigt.
Enklast är väl att testa en kort sväng utan filter och se om det gör skillnad. Så här års är det ju inte mycket damm i luften.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
JDesign
50cc
50cc
Inlägg: 95
Blev medlem: sön 07 sep 2014, 22:48
Answers: 0
Hoj: XL 650
Ort: Lund - skåne

Re: rensa förgasare?

Inlägg av JDesign »

jodå den har gått en del sedan dess.. 2400 nu :rock-on
Servicen är gjord till nu, ska in på 2500 service till våren tänkte jag.

Luftfiltret är nog en tänkbar kandidat.. det har varit rätt dammig de senaste grusturerna :)
Olle Åberg
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 15 jun 2013, 21:09
Answers: 0
Hoj: Transalp

Re: rensa förgasare?

Inlägg av Olle Åberg »

Dammiga och lite igensatta filter är inte ok för soppaförbrukningen. Det första jag brukar göra förutom att rengöra filtret är ju att hälla i en flaska STP förgasarrengöring i tanken. Kan göra underverk efter några mil.
Man kan blåsa filtret försiktigt inifrån och ut med tryckluft och klara sig åtskilliga mil till. *pilot *pilot *pilot
Skriv svar