Packa om framgaffel XL700VA 2011

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av Stefan »

Jag har lite oljeläckage i båda benen på framgaffeln, bara så man ser det på innerbenen, men nog för att det är dags att byta tätningar och dammskydd.

Jag lurar på att göra det själv. Aldrig gjort det förut, men det ser ju inte alltför svårt ut i den eminenta service manual som finns här på forumet. Men, jag tänkte höra om någon här har erfarenheter.

Ta ner benen känns väl trivialt. Att demontera dem, rätt simpelt också, bara man är noggrann och håller en ren miljö och ordning på bitarna. Gissar att man kan låta rätt mycket i nederänden under packboxen sitta kvar om det ser friskt ut, men det lär ju visa sig. Hojen är ju fem år och har väl ungefär lika många tusen mil på sig.

Men, det jag gruvar mig lite för är att få i de nya packboxarna/simmerringarna på ett bra sätt. Manualen tycker man ska ha ett specialverktyg till det, men... Min tanke är att stryka ett tunt lager fett på utsidan av dem, trycka dem på plats med tummarna så långt man nu rår, och sedan försiktigt knacka ner dem bit för bit genom att knacka lätt runt om dem med en dorn eller annat platt verktyg (kanske en liten träbit?) som sakta jobbar sig bit för bit runt om några varv. Dammtätningarna verkar ju som att man pilla dit dem med fingerkraft?

Någon som har tips, tankar eller synpunkter från egen erfarenhet? Lite spännande känns det ju, men vill gärna spara verkstadsnotan för det i nuvarande läge.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av V Saarela »

Bukar ju behövas ett o annat specialverktyg när man kikar i böckerna. Hittils har jag löst det utan såna....

Har nu inte kikat hur 700:an gaffel ser ut men....jag brukar göra såhär:
- ta lös framhjulet och axeln. Lossa insexbulten längst ner(om den sitter ovanför axeln).
- lossa korkarna/muttrarna längst upp
Lossa= för att sen kunna skruva lös dessa utan att sätta fast i bänk

Dammskydden kan du pilla ut med en liten radiomejsel. Jag brukar inte byta dammskydden om dom inte är spruckna.
Använd dom gamla packboxarna som skydd ovanför dom nya packboxarna när du bankar ner dom. En del packboxar kan ta emot att få dit.

Jag har köpt på mig lite avgasrörsstumpar från Biltema(för att byta på oliak gafflar) som jag använder som "verktyg" för att få ner packboxarna. I ditt fall så torde det vara att rör som är 52-55 mm i ytterdiameter(packboxen på 700 är 54mm i yttermått)

Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av Stefan »

Saarela, tack för tips *thumb_up* Korta bitar av avgasrör är ju en idé ja, sannolikt både billigare och snällare mot gaffelbenet än någon form av vattenrör som jag tänkte på ett tag. Kan säkert göra det lättare att få packboxen att gå någorlunda rakt ner i sitt säte i stället för att stjälpa.

Gamla packboxen som mellanlägg låter bra, bara nu inte den fan också fastnar.

Jag skall ringa och kolla på måndag, dels om man köper delarna separat eller i någon form av kit, Vad har du på den fronten förresten? Sen är det ju idé att kolla vad ett par firmor tar för det hela om man kommer med gaffelbenen loss från hojen. Fast, det lär ju sluta med att jag ger mig på det själv ändå.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av V Saarela »

Varierar säkert en hel del men.....här uppe brukade dom väl ta en cirka 8-900:-/gaffel om man kom med dom lösa. Nu är det ju ganska många år sedan och med tanke på Stockholm så..... :)

Den gamla packboxen går inte djupt ner. Brukar sticka upp en bit också så det brukar jag bara "gå runt" och pilla upp med en liten radiomejsel. Sitter ganska löst, men använd ytterröret som mothåll och bänd upp packboxen. Tryck aldrig eller nåt sånt.....far skruvmejseln mot innerbenet och gör en repa på den så...... :(

Jodå, jag brukar ha hemma packboxar och olja. Packboxarna(ett par) kostar 77:- Oljan är 10w och kostar 106:-/liter. Brukar räcka med en liter till dom flesta hojarna men.....har för mig att, liksom Varaderon så vill Transalperna också ha strax över litern för båda gafflarna.

Förresten, bulten längst ner(den med insex) jag nämnde i min första kommentar är också den bulten som håller ihop inre- och yttre röret. Den ska ju lös i slutändan och med den så följer allt inne i gaffeln med(dvs det som finns under packboxen)

Man brukar ta ut fjäder, bricka, ev distansrör. När man sen tömt gaffeln på olja så trycker man innerröret i botten och med ett kraftigt ryck drar man ut röret och med den också den gamla packboxen.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av Stefan »

Whot!!!??? 8-900:-/ben :conf: Då blir det eget jobb, det kan ju inte vara raketforskning ändå.

Du har helt rätt om oljan, 598cc i varje ben.

Jo, så fattade jag det också, det ligger en bricka ovanpå en bussning (nerifrån sett), och den brickan rycker man ut den gamla med.

Det är väl inte otroligt att jag återkommer med en beställning. Det är ju bara den där frakten, på så litet ordervärde, blir den ju en rejäl del :(

Har du dammskydden hemma också? När man ändå "har brallorna nere" liksom. Någonting lär ju slitit på packboxarnas gummiläpp, tänker jag.

I vilket fall, stort tack för råd och tips *thumb_up* :clap

Hmmm... ska ta och mäta lite på gråa 2-tums avloppsrör också (eller om det var de vita som finns i tvåtum), stämmer det, lär man ju knappast kunna repa ytan på innerröret när man bankar dit packboxarna...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av V Saarela »

Javisst, det är bara att återkomma :)

Nej, jag har inte dammskydden hemma. Tycker inte det finns nån anledning att byta dom och jag kan inte minnas att jag ens själv bytt nånsin på nån heller.
Finns många orsaker till att dom läker: trasig, torkat eller helt enkelt....typ nåt smuts eller hårstrå som kommit mellan.(man kan då ta ett tunt bladmått, sticka in den mellan o dra runt ett varv)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Packa om framgaffel XL700VA 2011

Inlägg av Stefan »

OK, jag suger tacksamt i mig av dina erfarenheter. Testade att rensa med en tillskuren bit tunn men styv plast, men... Bladmåttet tänkte jag aldrig på.

Men, det klart, efter 5000 mil+ på gärna mer ojämna vägar så tar nog packboxarna slut bara av att nöta mot metallen i innerbenet, även om den är blank och fin. Så det får man nog ta, och ny olja i benen är ju knappast fel det heller.

Återigen, stort tack för input! Ska försöka ta i detta mellan våffeltur och "asfalt och grill" :) Beställning skickad per mejl.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar