Tappar orken

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Tappar orken

Inlägg av September »

Så här var det: efter genomförd ventiljustering och byte av stift var det dags att testa. Svårstartad, men tickade igång med choke och nyladdat batteri. På med utrustningen och iväg. Efter 2 mil börjar den f-n pusta och stånka, svarar inte på gasen och jag ser redan framför mig hur jag försöker skaffa fram hjälp med släp och lastramp, remmar m m. Men innan den dör, återkommer livet och kraften. Drar på rejält och lyckas få upp den i 130. Allt verkar sedan OK till jag ska stanna och stänga av: förgasarsmällar, några stycken, och innan jag hinner stänga av slocknar motorn alldeles själv.
Den startar dock snällt och har sedan tuffat på fem, sex mil utan protester.

Har jag lyckats få skit i förgasarna när tanken lyftes?
Kan det tunna membranet i bensinkranen ha tagit skada när jag försiktigt gläntade på lockat för att stilla min nyfikenhet? Såg dock helt och fint ut.
Kan det ha att göra med ventiljusteringen som jag inte är 100 på att jag lyckades göra perfekt? Fast då skulle den väl ha gått illa hela tiden och låtit konstigt. Tycker dock att det försvann en del slammer och rassel efter justeringen, men det lät kanske för att ventilerna tidigare hade för stort gap?

Tja, inte vet jag. Men om några veckor bär det av på en 70-mila på fastlandet och jag vill ju helst inte att det ska sluta med bärgning.

Någon som har en hint? Eller ska man vara glad och tacksam för att det trots allt slutade med normalläge, jämna gång, inga missljud men kanske att motorn inte har full kraft?

Robert G
Gotland
Gothem
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tappar orken

Inlägg av Fibern »

Hallå hallå Gotland. Mainland Calling.
Jag skulle kolla upp tändningen. Avgassmällar...hmmm, kan vara tändspole/CDI. Så uppträdde min första snöskoter just innan tändningen dog. den tvärdog inte på en gång, utan misstände, några avgasknallar, blev svagare och svagare, sen dog den.
Kolla upp kablarna till CDI-boxen, Transalp brukar ha problem att de kläms under sadeln och glapp/brott uppstår.
Finns lite här; http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=3538#p43814 och kanske på nåt mer ställe.

Visst kan motorn smälla vid helt fel inställda ventiler, men då skulle den inte gått bra från början. Hoppas du löser det, lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Tappar orken

Inlägg av Wiseguy »

Kolla avluftningen till tanken också. Har gjort den missen några gånger och klämt den slangen när jag monterat ihop sakerna. Blir det vakum i tanken så får den ingen soppa.
Enklast är att ha tanklocket lite öppet eller öppna det när den börjar gå dåligt. Går den bättre när man gör det kan man ju börja kolla ifall avluftningsslangen är klämd.

Annars så visst går det att få det hela att gå dåligt om man ställer saker fel. Speciellt om man ställer fel på 1 cyl bara.

När det gäller ventilerna så dubbelkolla och trippelkolla medans man är där nere och håller på och har sakerna tillgängliga. Dvs. dra runt motorn, med hylsnyckeln på veven, några gånger och dubbelkolla att alla sakerna är rätt justerade.
Kolla även att man verkligen drog åt muttrarna till ventilerna med rätt specc så att ingen av dem har lossnat.

CDI-problem låter ganska troligt, speciellt med tanke på årsmodell.
Bild
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Tappar orken

Inlägg av September »

Wiseguy: Kan du beskriva vilken som är avluftning? Ser ingen bra bild på soppakranen med omnejd på varken min tyska eller engelska rep-handbok. Det fanns visst två nipplar att sätta slang på för avluftning och nu blir jag osäker på om jag monterade rätt...

Ska försöka ta mig till Visby i dag och det kanske slutar med
1/ tanklocket på glänt = frid och fröjd eller
2/ ringa Assistanskåren

Kanske måste riva ner hela skiten igen och dubbelkolla. Tur man är 65+ och har tid att skruva...

/Robert 3G (Gahnfelt, Gotland, Gothem)
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Tappar orken

Inlägg av Wiseguy »

Tankavluftningen brukar sitta på tanken. Från tanken går det väl i vanliga fall 3 saker.
-Bränsle ut via soppapump/kran/filter
-överskottssoppa ut vid överfyllning eller överskvalp
-luft in så att det inte bildas vacuum

Exakt vart dessa sitter på gammeltransan är jag osäker på, men som standard sitter de under till. Vid typ lägsta punkten.
Vet att det var så på min XL650.

På överskottssoppa & luft in brukar det sitta vanliga små slangar. Eventuellt med enklare varianter av slangklämmor oftast inte ens det.
slangarna leds oftast till en punkt längst ned på hojen. Överskottssoppa skall ju rinna ned på marken och inte på hojen.
Bild
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Tappar orken

Inlägg av September »

Tack. Kollar vidare i morgon. Tankade på 15 liter 98 i dag och tyckte mig notera ett visst tillfrisknande
Skriv svar