Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Cobrarax
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 11:58
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700 2008
Ort: Stockholm

Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Cobrarax »

Hej
Någon som har förslag vad jag ska göra?
MC'n gick perfekt när jag ställde in den i kallgaraget innan vinter. Startade inte när jag skulle ta ut den, drog ur batteriet sju gånger innan den till slut startade. Verkade gå ok i början men när jag körde iväg hackade den, missade att tända, bluddrade sen går den ok igen osv. Tanken var fylld till 2/3 fyllde upp med ny bensin men ingen skillnad. Nu startar den ok men tomgången är ojämn, nån gång har tomgången rusat till 3000 varv och när motorn blir 75 grader stannar den, sen lite svårstartad men när den svalnar startar den ok igen. Går inte att använda mc'n nu, går för hackigt. Verkar som den bara går på en cylinder ibland. Har hällt i en flaska STP inj cleaner, osäkert om det blev någon skillnad.
Vad ska jag hitta på nu? Om det är dålig bensin trots STP och påfyllnad av nu bensin-Tömma tanken? Vad annat kan ha hänt när den stått stilla i vinter?

Eric
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Legio »

Min var lite skum när mina tändhattar var kassa. Sedan har jag haft problem med dödaren som har brutit kntakten med tändningen. Batteriet fick jag byta en gång efter vintern som också gjorde den svårstartad. Kolla även tändstiften. Lycka till
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Steve »

Hej!
Kör vidare på denna tråd ihop om att någon ska ha några tips vad jag ska göra. Jag har en Transalp 700-08 som gått ca 800 mil. Inköpt i August förra året och har gått helt perfekt. Under vintern har jag underhållsladdat batteriet och varmkört hojen ungefär varannan vecka och den har alltid hoppat igång på första snurren. Jag körde en provstart i några sekunder (var inne i garaget så jag ville inte köra längre) igår och då gick allt bra. Drar på mig kläderna idag för att äntligen få åka första turen för i år, då startar hojen inte?? Den tänder till en gång och det låter som den bara går på en cylinder sen dör den. Jag har gjort flera försök under dagen (måste ladda batteriet mellan försöken) men inget händer, någon gång har den tänt till lite men sedan lagt av. Jag har kollat och tagit isär dödarknappen och ser inga kontaktfel där. Alla säkringar är hela, HISS lampan släcks som den ska, tändhattarna är bytta av föregående ägare, jag har provat med reservnyckeln och det luktar bensin efter startförsöken så det verkar komma fram som det ska. Kan någon svara mig på hur i hela friden det kan bli så här??? Jag har aldrig haft några problem eller indikationer på problem med denna hoj men så plötsligt över en natt utan att någon har rört den så är den helkonstig?? Kan sidostödskontakten ha något med detta att göra? Sidostödet är det enda som har rörts sen igår och i så fall hur kollar man den kontakten?

// Stefan
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Jan-Olov »

Ligger hojen i friläge påverkas motorn inte av stödet. Vill du ändå kolla stödet leta upp skarvkontakten till brytaren och kortslut med vad du vill ett gem eller något liknande, går den då så har du felet där, men tänk dig för om du kör med förbikopplat sidostöd det kan gå åt fanders om du glömmer dig.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Fibern »

@Steve
Jag har ingen egen erfarenhet av insprutare på mc, men sidostödet kan du nog utesluta eftersom du märkte att den gick på bara en cylinder innan den dog. En insprutare ska man egentligen aldrig provstarta "bara några sekunder". Motorn ger ju extra bensin vid kallstart och stänger man av och startar om blir motorn lätt sur och går inte igång på nästa försök. Har varit med om en av bilarna mina som jag "råkade" stänga av och sedan nästan ej fick igång.
Du kan ju göra en enkel gnistkontroll med att lyfta en tändhatt och sätta i ett extrastift.
Vad som mer kan krångla är väl cdi-box alt. styrboxen, fast sistnämnda mindre troligt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Steve »

Hej!
Tack för tipsen. Jag provade att slänga dit ett nytt batteri då det gamla inte var helt ok. Detta gav dock ingen effekt mer än att jag kunde mala på startmotorn längre tid men hojen beter sig likadant ändå. Det konstiga är att när den har stått ett dygn och jag provar att starta så tänder den en halv sekund men är sen död igen och går inte att få minsta livstecken ifrån. Jag får leta vidare i morgon, alla tips mottages tacksamt.

// Stefan
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Laffe »

Är du säker på att den får soppa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Steve »

Nej det kan jag inte vara säker på mer än att det luktar ordentligt med bensin när jag har gjort ett startförsök. Jag ska ge mig på tändstift och tändkablar i kväll eller i morgon så får vi se om det ger något.
//Stefan
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Steve »

Då var hojen igång och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Felet var som @Fibern skrev att jag bara hade igång hojen några sekunder vid mitt första startförsök, det fungerar INTE på insprutare. Den blev tydligen helt nersurad och gick inte igång mer. Jag skruvade ur båda stiften och lät motorn stå öppen över natten. Gjorde rent stiften ordentligt och sprutade startgas direkt in i cylindrarna och skruvade i stiften. När jag gjort detta så gjordes nytt startförsök och den tuffade igång men det var precis att det gick.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Fibern »

Roligt att få rätt ibland. :wink: Men på din beskrivning tycker jag det låter som någonting ytterligare. Hoppas bara jag har fel. Har du provat med inj.cleaner?
Den borde, tycker jag, ha gått igång klanderfritt dagen efter. Och som sagt, stanna aldrig en insprutad motor direkt efter den startat, om du tänkt åka iväg och ha igång den inom några minuter igen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Steve
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 21:40
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 700 V
Ort: Örebro

Re: Xl 700 går väldigt ojämnt efter vintern

Inlägg av Steve »

Ja, jag får nog köra någon injector cleaner . Någon sort som fungerar bättre eller spelar det ingen roll vilken man väljer?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skriv svar