Läckage där kopplingsarmen går in

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Läckage där kopplingsarmen går in

Inlägg av daf66sl »

Upptäckte att det kom ut lite olja där kopplingsarmen (eller vad man nu kallar den) går in till kopplingen och motorblocket på min XL650. Vad jag förstått skall det sitta en packning där så det skulle kunna vara den som börjat läcka. Någon som haft samma problem och fixat det? Det jag funderar på är om det går att fixa utifrån utan att "öppna kopplingen". Är det en specialpackning eller något mer standardiserat typ o-ring?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Inlägg av Fibern »

Överst i denna tråd finns sprängskisser på de olika motorerna. Om du tittar där hittar du de olika delarna. För att byta oljetätningen tror jag man måste demontera kåpan. Obs, jag tror. Har inte gjort det själv. Märkligt för övrigt att den börjat läcka.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Inlägg av daf66sl »

Förmodligen är det oil seal 12*18*5 (91204-KK0-003) jag behöver byta. Hittade en artikel nedan som iofs avser AT men chansen är nog stor att det funkar på samma sätt på TA. Slutsatsen är att det är lätt och går snabbt att byta i samband med oljebyte, men att det kräver att man tar bort avgasröret vilket kan vara jobbigare. Någon nämnde att man kunde fixa det tillfälligt med gängtejp utifrån , så jag skall nog pröva det. För övrigt verkar det inte ha läckt något de senaste två turerna, även om man kan se lite vått i skarven.


http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twi ... h-arm.html
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Inlägg av Fibern »

Kan du möjligen ha haft i lite för mycket olja tidigare? Vad jag förstår så ligger väl inget oljetryck där.
Det är nog samma förfarande på Transingen som på Africanen, då det skiljer väldigt lite på dessa två. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Läckage där kopplingsarmen går in

Inlägg av Fibern »

Ett värdefullt tillbehör är ju Den här
Har en själv som jag köpte på Mekonomen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar