Hjälp! Död transalp??

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Malin »

Hej och hjälp!

Från en dag till en annan startar inte hojen! Startmotorn drar runt, testat med startgas, med och utan luftfilter... Tagit ur stiften (de två jag kommer åt) och de ser ok ut och har gnista. Även testat att byta ut de två stift jag kommer åt. Men vad jag än gör så tänder den öht inte! Den borde ju åtminstone hosta till på all startgas. T.o.m. sprutat startgas in i cylindern o satt tillbaka stiftet och testat, men inte ens ett host. Vad kan detta bero på??
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Stefan »

Avstängningsknappen? Om inte, testa att motionera den lite...

Det känns ju elektrisk om den vägrar hosta till det minsta.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Malin »

Men jag har ju gnista? Använder fö aldrig den knappen.. slår alltid av på nyckeln..
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Fibern »

600:an drar dessutom inte på startmotorn med knappen nere. Detta lät mysko. Är de två stift du kommit åt på samma eller varsin cylinder?
Med gnista på en burk borde den åtminstone "hosta" eller rent av vilja puttra igång. Sprejade du in startgas med urtaget luftfilter? Man tycker att den ska tända med att spruta in i cylindern, men gasen dunsta otroligt kvickt och får man inte på stiftet hastigt nog, är det inte säkert det ger effekt.
Känner du om det luktar bensin vid avgasröret när du kör runt startmotorn? Eller syntes stiften ha blivit fuktiga av bensin, om de togs loss direkt vid startförsöken? Det finns en vacuumslang från ena cylindern som ska öppna en ventil i soppakranen så fort motorn går runt. Fastnar den så får den ingen soppa. Vacuumslangen sitter i kranen och för att komma åt den måste tanken lossas.
En annan möjlighet är ju tändspole som är på väg att lägga av. Den kan ge gnista med alldeles för låg spänning för att motorn ska starta. Efter ett tag dör den helt. Men det brukar märkas på att motorn går sämre och misständer en stund innan den ej längre vill starta. Märkte du nåt sånt senast du körde? Tändspolens ska ge 100V som minimum.
Som första test, ha någon att lukta bak rökröret efter bensindoft när startmotorn drar runt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Malin »

Ja, sprayat med luftfiltret ur, flera test med detta... Och kommit åt "sidostiftet" på båda cylindrarna, så ett stift per cylinder har jag först kollat och sedan dessutom bytt till nytt.

Har inte uppenbart känt bensinlukt och kan inte svära på att stiften varit blöta... Vaccumslangen lät intressant. Men även om den inte får någon bensin så borde den ju hosta till på gas rakt in utan luftfilter?

Tändspole har jag varit inne på men förstod inte var de(?) sitter, för visst finns det flera? Eller är jag ute och reser nu? Misständning innan den startar... Nja, det hände faktiskt att den ena cylindern (varvräknarcylindern, vilken det nu är) inte gick när jag startade för någon vecka sen, men det hände bara en gång. Har ju bytt CDI-boxarna förra sommaren så jag trodde jag hade nåt glapp tillfälligt, det hände inte igen, stannade motorn och startade igen och då gick den som vanligt. Några andra märkligheter vid start har jag inte märkt, men det är ju en gammal cykel som vill ha lite choke och även ibland lite gaspådrag kort efter start för att komma igång, jag har tolkat det som åldersgrej..
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Fibern »

Kolla upp tändspolarna och eventuellt även cdi-boxen. Det sitter en spole till varje cylinder, minskar visserligen troligheten att det är felet. Då borde åtminstone en cylinder ge ljud ifrån sig. Den där du såg gnistan. Tändspolarna sitter tydligen så att tanken måste lyftas. Alltså ovanpå motorn, om jag får ihop det rätt. Då finns ju läge att undersöka vacuumslang och även rengöra filtret som är integrerat i bensinkranen.
Däremot vet jag inte om det ger någon gnista alls om cdi-boxen har pajat. Har du Haynes service-handbok? Vet inte heller om stiften får gnista om pulsgivaren pajat. Om den får gnista i fel läge alltså.
Men lycka till och låt oss höra om du lyckas hitta felet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Hjälp! Död transalp??

Inlägg av Malin »

Tack för svar!

Jag har "dessvärre" gnista på bägge cylindrarna (kom ju åt ett stift på varje och testade). Men det blir till att lossa tanken och kolla.

Sån enorm otur att mina nya CDI-boxar pajat hoppas jag verkligen inte att jag har, jag har ju t.o.m. satt en plattjärnsbrygga över ramen så att förarens tyngd inte kan trycka på dem (om det nu skulle vara orsak till bekymmer)...:)

Hittat Haynes så ska försöka läsa på.
Skriv svar