Blandningsskruvar TA 600 99

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Toma
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 12 mar 2017, 19:51
Answers: 0
Hoj: Transalp 699-93
Ort: Varberg

Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Toma »

Hej! Vet någon grundinställningen ( hur många varv ut) som blandskruvarna ska vara på en 600-99? Funderar även på att sätta på styrförhöjare 20 mm och ser att Biltema tar ca300 kr och touratech 800 och då är Biltemas justerbara med brickor kan de vara skillnad på kvalitén på en sådan pryl? Är förresten jäkligt nöjd med min 600 men någon Pålle till i maskineriet hade varit trevligt, märks någon skillnad med KN filter. Skall man ta bort snabeln till insuget? Fabriken har väl haft någon tanke med den. Ett slipon gör ju gott åt vikten men jag tycker faktiskt att originalsystemet låter ganska trevligt! Hälsningar Torben i Varberg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Fibern »

Hello Toma. Grundinställningen för XL600 1967-99, ska enligt Haynes, vara 2,25 varv. Alltså 2.1/4
Kvaliteten på Biltemas vet jag inget om. Med slipon-rör och öppnare filter får du kanske ett par ponnys till, men i mitt tycke ytterst marginellt. Hade det på min TA -96. Jag tog däremot bort en del av "snabeln" (öppnade ena sidan liten bit) och fick den att smälla mindre vid motorbromsning. Om det berodde på den åtgärden vet jag inte med säkerhet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Stefan »

Annars brukar det ju vara just ett ökat luftflöde (öppnare avgas och luftfilter, insug&utblås som skapar smällarna. Men på en gasarhoj ska ju det kå att kompensera med med andra munstycken. Ingen expert på det, men det finns en del att googla på.

Höjarna har jag svårt att tro att de skulle orsaka problem, annat än att man får se till så vajrar/slangar inte hamnar i vägen.
På min 600 vill jag minnas att jag hade 2*25 m.m. utan bekymmer.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Fibern »

2,25 stämmer nog Stefan, men med antal varv.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Stefan »

@Fibern, nu var det ju styrhöjarna och styrets totala höjning jag avsåd...då...:)

Sedan är det en asterisk mellan 2 och 25, ska alltså utläsas som "två gånger tjugofem millimeter". Således höjde jag styret två tum utan större bekymmer.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blandningsskruvar TA 600 99

Inlägg av Fibern »

Nu har jag slarvläst, det medges. Men har hela tiden utgått från att vi pratat om blandningsskruvar, men ser nu att blandningen var mer än så.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar